ERNST AND YOUNG
ERNST & YOUNG: Forse toename privé surfen op het werk
Uitkomsten Trends in ICT en ICT Barometer:
Forse toename privé surfen op het werk
CEO's willen nieuwe koers Innovatieplatform
Rotterdam, 9 december 2004 - Dit jaar is door werknemers gemiddeld
tweeëneenhalf uur per week besteed aan het onder werktijd privé surfen
op het internet. Dat is volgens het jaarlijkse onderzoek Trends in ICT
van Ernst & Young een toename van bijna 80 procent ten opzichte van
vorig jaar. Bovendien blijkt uit de tweemaandelijkse ICT Barometer dat
CEO's vinden dat het Innovatieplatform onvoldoende toegevoegde waarde
levert. Het platform zou zich meer moeten richten op het aanwijzen van
sleutelprojecten voor de Nederlandse kenniseconomie.
Deze bevindingen zijn afkomstig uit het jaarlijkse Trends in
ICT-onderzoek van Ernst & Young. Dit onderzoek valt samen met de
tweemaandelijkse ICT Barometer van Ernst & Young dat voor dit
onderzoek is aangevuld met ruim 30 CEO's als respondenten. Beide
onderzoeken hebben een standaard onderzoekspopulatie van ruim 700
directeuren, managers en professionals.
Toename in zakelijk en privé surfen op het werk
Uit het Trends in ICT-onderzoek blijkt dat de 700 ondervraagden
tijdens het werk zo'n 6,2 uur per week op het internet surfen. Dat is
ruim één uur meer dan uit de meting van vorig jaar bleek. Toen werd
gemiddeld 5,0 uur besteed aan surfen. Van de ondervraagden beschikt 83
procent over een internetaansluiting op de werkplek. Een groot deel
van de uren die werknemers onder werktijd spenderen aan surfen, gaat
op aan privé-doeleinden. Dit is maar liefst 40 procent van de surftijd
ofwel 2,48 uur per week. In 2003 surfte werknemers nog 'slechts' 1,4
uur per week voor privé-doeleinden. Uit het onderzoek blijkt tevens
dat vrouwen vaker privé surfen dan mannen (46 procent tegen 37
procent). Binnen de dienstensector, de handel/distributie en binnen
kleine organisaties wordt relatief veel gesurft. Jacob Verschuur,
directeur van Ernst & Young ICT Leadership, schat dat het surfgedrag
van Nederlandse organisaties zo'n 253.000 'manjaren' per jaar kost.
Verschuur: 'Uit eerder onderzoek blijkt dat naast privé surfen
werknemers onder werktijd ook veel tijd spenderen aan privé e-mailen
en privé bellen. Een ontwikkeling die te denken geeft over efficiency
en productiviteit in Nederland'.
CEO's willen koerswijziging Innovatieplatform
Uit de ICT Barometer, aangevuld met onderzoek onder ruim 30 CEO's,
blijkt dat twee op de drie CEO's het Innovatieplatform tot nu toe
helemaal niet succesvol vinden. Net als de ondervraagden van de ICT
Barometer zijn de meeste CEO's van mening dat het Innovatieplatform
het over een andere boeg zou moeten gooien. Volgens de CEO's zou het
Innovatieplatform zich onder meer moeten bezighouden met het aanwijzen
van sleutelprojecten voor de Nederlandse kenniseconomie. Verder willen
de ondervraagden een verandering van de cultuur en structuur voor
ondernemerschap en innovatie en zijn zij van mening dat innovatie
wordt geremd door overmatige bureaucratie en een gebrek aan daadkracht
van de overheid. Volgens Jacob Verschuur blijkt uit deze resultaten
dat het Innovatieplatform zich moet concentreren op enkele grotere, in
het oog springende projecten en de overheid moet voeden met het
stimuleren van ondernemerskansen en terugdringing van de bureaucratie.
'Verbeteren is immers ook innovatie', aldus Verschuur.
Noot aan de redactie,