ERNST AND YOUNG
ERNST & YOUNG: beste ICT-ondernemingen in 2004
Adobe, Apple, Capgemini en Orange beste ICT-ondernemingen in 2004
Winnaars van de Ernst & Young Jan Pieterszoon Coen-prijzen
Rotterdam, 9 december 2004 - Met de uitreiking van de Jan Pieterszoon
Coen-prijzen 2004 zijn vandaag Adobe, Apple, Capgemini en Orange
uitgeroepen tot beste ICT-ondernemingen binnen hun vakgebied. De Jan
Pieterszoon Coen-prijs is een publieksprijs die door Ernst & Young is
ingesteld om de best presterende ICT-ondernemingen in Nederland te
lauweren voor hun inspanningen op het gebied van kwaliteit en service.
Adobe is de beste softwareleverancier, Apple behaalt de titel beste
hardwareleverancier 2004, Capgemini is winnaar in de categorie
ICT-dienstverleners en Orange is de beste telecom-leverancier.
De Ernst & Young Jan Pieterszoon Coen-prijzen zijn publieksprijzen
voor de best presterende ICT-ondernemingen in Nederland op het gebied
van kwaliteit en service. De uitslag wordt bepaald aan de hand van de
uitkomsten uit het jaarlijkse Trends in ICT-onderzoek dat dit jaar
voor dit onderdeel onder 1.752 directeuren, managers en professionals
is gehouden. De ICT-ondernemingen zijn verdeeld in
softwareleveranciers, hardwareleveranciers, ICT-dienstverleners en
mobiele telefoniebedrijven. Ernst & Young heeft de prijs ingesteld om
een bijdrage te kunnen leveren aan de stimulering en verbetering van
kwaliteit en serviceverlening van ICT-ondernemingen. De 1.752
respondenten hebben hiervoor in totaal 12.514 rapportcijfers
gegeven.
Adobe softwareleverancier 2004
In de categorie softwareleveranciers gaat de Jan Pieterszoon
Coen-prijs 2004 naar Adobe. Adobe behaalt volgens de respondenten een
bovenmatige score van 7,5 in de totale beoordeling van kwaliteit van
apparatuur en in beoordeling van kwaliteit in service en
ondersteuning.
Terwijl het gemiddelde waarderingscijfer voor kwaliteit van geleverde
softwarepakketten in 2004 op 7,1 ligt, scoort Adobe hier een 7,7. Voor
de gemiddelde beoordeling bij softwareleveranciers op het gebied van
kwaliteit in service en ondersteuning gaven de respondenten in 2004
het cijfer 6,76. Ook op dit front steekt in 2004 Adobe met een
beoordeling van 7,4 met kop en schouders boven de andere
softwareleveranciers uit. Volgens Jacob Verschuur, directeur Ernst &
Young ICT Leadership, is het uitzonderlijk dat een onderneming met een
product dat in het leeuwendeel van computers wordt gebruikt, zo
duidelijk uitblinkt in service en ondersteuning.
Apple beste hardwareleverancier
De winnaar van de Jan Pieterszoon Coen-prijs 2004 in de categorie
hardwareleveranciers is Apple met een totaal score van 7.8. Apple
behaalde een uitstekende score in de beoordeling van kwaliteit van
apparatuur en een hoge score in de beoordeling van kwaliteit in
service en ondersteuning, respectievelijk 8,4 en 7,2. Het gemiddelde
waarderingscijfer voor de kwaliteit van geleverde apparatuur ligt voor
de hardwareleveranciers in 2004 op 7,68. In 2003 lag dit voor de
combinatie hard- en softwareleveranciers op 7,15. Voor de gemiddelde
beoordeling bij hardwareleveranciers op het gebied van kwaliteit in
service en ondersteuning gaven de respondenten in 2004 het cijfer
7,13. Ook hier is sprake van een aanzienlijke verbetering want in 2003
gaven de respondenten de gezamenlijke hard- en softwareleveranciers
een 6,9 als rapportcijfer. Verschuur: 'Apple presteert weer net zo
uitzonderlijk goed als in de beginjaren.'
Capgemini winnaar van JP Coen-prijs 2004 in de categorie
ICT-dienstverleners
Capgemini krijgt als rapportcijfer een 7,2, de hoogste score als
rapportcijfer voor de mate van service en ondersteuning bij
ICT-dienstverleners. IBM, winnaar van 2003, volgt met een 7,1 op de
voet. Getronics scoort eveneens goed met een 6,9. Voor de gemiddelde
beoordeling van ICT-dienstverleners op het gebied van de kwaliteit in
service en ondersteuning, gaven de respondenten in 2004 het cijfer
6,77. Dat cijfer was in 2003 nog een 7,2. Van de ICT-dienstverleners
scoort IBM het beste qua producten- en dienstenaanbod met een
rapportcijfer van 7,4. Capgemini volgt met het cijfer 7,3 en Getronics
met een 7,1. Het gemiddelde waarderingscijfer voor de geleverde
producten en diensten door de dienstverleners ligt in 2004 op 6,95 (in
2003 7,4). Omdat in de totaalweging het aspect service en
ondersteuning zwaarder wordt gewogen dan de kwaliteit in producten en
diensten, scoort Capgemini met het totale rapportcijfer van 7,23 de
eerste plaats. 'Capgemini maakt zijn visie over de aantoonbare
bijdrage in het succes bij klanten in 2004 kennelijk meer dan waar',
aldus Verschuur.
Orange is, net als in 2003, de beste telecomleverancier van 2004
De leveranciers van netwerken voor zakelijke mobiele telefonie
onderscheiden zich vrijwel niet in hun producten- en dienstenaanbod.
Het gemiddelde waarderingscijfer voor de kwaliteit van de producten en
diensten ligt voor de telecommunicatieleveranciers in 2004 op 7,31
(0,11 punt hoger dan in 2003). Op een gedeelde eerste plaats met het
cijfer 7,4 staan vier leveranciers: KPN, Orange, Telfort en Vodafone.
Meer onderscheidend is het kwaliteitscijfer voor service en
ondersteuning dat de respondenten aan de telecommunicatieleveranciers
geven. Het gemiddelde rapportcijfer voor de kwaliteit in service en
ondersteuning is voor 2004 een 7,0. (6,7 in 2003). Qua service en
ondersteuning scoort Orange het beste. Evenals vorig jaar voert Orange
de lijst van kwaliteit in service en ondersteuning aan met het cijfer
7,4. Verschuur: 'De beste in service en ondersteuning is het mooiste
marketinginstrument dat je kunt bedenken en dat twee jaar
achtereen!'
Noot aan de redactie,