Ingezonden persbericht


MOTORRIJDERS ACTIE GROEP - belangenvereniging voor motorrijders

Persbericht - 9 december 2004

Motorrijders willen aanpassing Tolwet

Tweede-Kamerlid Wijnand Duyvendak (GroenLinks) heeft een wetsvoorstel ingediend om te komen tot een Tolwet die het mogelijk moet maken dat wegbeheerders een belasting heffen 'ter regulering van het verkeer', te vergelijken met de in Londen ingevoerde 'Congestion Charge'. De wens van Duyvendak om te komen tot een verkeersregulerende heffing komt hoofdzakelijk voort uit de toenemende automobiliteit, maar door de tolwet van toepassing te laten zijn op alle motorrijtuigen zal de wet ook leiden tot een tolheffing voor motorrijders. De Motorrijders Actie Groep (MAG) pleit voor vrijstelling voor motorfietsen.

Dit is naar de mening van de MAG, de belangenvereniging voor motorrijders, een ongewenst gevolg. In het streven naar minder files en minder verkeerscongestie is de motorrijder volgens de MAG niet het probleem, maar juist een belangrijk deel van de oplossing. In het steeds drukker wordende verkeer is de keuze voor de motorfiets een voor de hand liggende en intelligente keuze. Lange wachttijden, veroorzaakt door files, worden vermeden en motorfietsen staan - anders dan auto's - niet langdurig met een draaiende motor stil in de file. Eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen kent de motorrijder niet de parkeerproblemen die de automobilist kent. De motorfiets verdient daarom volgens de MAG een volwassen plaats in het verkeersbeleid en de forens die voor de motorfiets kiest verdient een compliment voor die keuze en geen straf in de vorm van een tolheffing.

Duyvendak noemt in de toelichting bij zijn wetsvoorstel Londen en Singapore als voorbeelden van steden waar men goede ervaringen heeft met een verkeersregulerende heffing. Hij vergeet hierbij echter dat zowel Londen als Singapore er voor hebben gekozen om motorrijders niet onder de zelfde noemer te scharen als automobilisten. Motorrijders in London zijn volledig vrijgesteld van de Congestion Charge en in Singapore hanteert men een sterk gereduceerd tarief voor motorrijders.

De voorgestelde Tolwet biedt de minister van verkeer en waterstaat de mogelijkheid om de hoogte van de heffing vast te stellen, en dat betekent dat de minister ook de mogelijkheid krijgt om voor verschillende voertuigcategorieën verschillende tarieven te hanteren. De MAG acht het van groot belang dat de wetstekst hierover geen onduidelijkheid laat ontstaan, waardoor motorrijders in de toekomst afhankelijk zijn van de interpretatie van de wetstekst door de minister.

Ervaring met bijvoorbeeld de toltarieven zoals die zijn vastgesteld voor gebruik van de Westerscheldetunnel leren dat, indien de betreffende wet niet nadrukkelijk voorschrijft wat de verschillen in tarieven voor verschillende voertuigcategorieën zijn, dit leidt tot misverstanden en eindeloze discussies over mogelijke interpretaties van de wetstekst.

De MAG heeft er bij Duyvendak dan ook op aangedrongen om op voorhand nauwkeurig in de Tolwet vast te leggen wat de eventuele (percentuele) verschillen in de tolheffing voor verschillende voertuigcategorieën zijn.

De MAG adviseert Duyvendak en de overige leden van de Tweede Kamer dan ook sterk op aan om motorrijders geheel vrij te stellen van de voorgestelde tolheffing.



Ingezonden persbericht