Gemeente Alkmaar
Sociale Zaken minder bekend dan vorig jaar
Alkmaar, 8 december 2004
De bekendheid van de taken van de sector Sociale Zaken van de gemeente
Alkmaar is ten opzichte van 2003 minder geworden. Mannen zijn vaker
(65%) bekend met het verstrekken van uitkeringen door de sector
Sociale Zaken dan vrouwen (60%). In 2003 waren mannen en vrouwen even
bekend met deze taak. Vond men vorig jaar nog de taken van Sociale
Zaken `zeer belangrijk' in 2004 is het merendeel van mening dat die
taken `belangrijk' zijn. Verder valt op dat mensen die een betaalde
baan hebben de taak `mensen aan een baan helpen' significant vaker
(88%) belangrijk tot zeer belangrijk vinden dan zij die geen betaald
werk verrichten (80%). Hoewel de sector niet geheel verrast is door de
uitkomsten van het onderzoek gaat ze verder op ingeslagen weg om
actiever te communiceren.
Het `van horen zeggen' is veruit de belangrijkste informatiebron hoe
men op de hoogte is gekomen van het bestaan van de sector Sociale
Zaken (55%). Vooral jongeren in de leeftijdsklasse 18-34 jaar. De
minst belangrijke genoemde bronnen zijn de lokale radio, de
nieuwsbrief, de banenmarkt en het Participatiefonds. Informatie via de
Stadskrant is een andere niet onbelangrijk genoemde nieuwsbron (27%).
Het meest gezegd door 50-plussers.
Komst WWB
Hoewel de sector Sociale Zaken de afname van haar bekendheid betreurt
valt deze toch mogelijk te verklaren door de komst van de Wet Werk en
Bijstand. In de periode voorafgaand aan de enquêtering is weinig
publiciteit geweest van de sector aangezien niet geheel duidelijk was
hoe de Wet Werk en Bijstand in Alkmaar zou uitpakken. Anderzijds
hebben mensen in de praktijk veelal te maken met bijvoorbeeld het CWI.
De gemeente Alkmaar verdwijnt daarmee ogenschijnlijk uit beeld.
Ook ten aanzien van de bekendheid van de bijzondere bijstand is de
bekendheid ten opzichte van vorig jaar afgenomen. Ook hier ligt een
verband met de introductie van de WWB. De van oudsher bekende
ruimhartige categoriale regeling (zoals de witgoedregeling en
participatiefonds) en de gebruikelijke communicatie daarom heen is er
niet meer. Hetgeen debet kan zijn aan de mindere bekendheid.
Intensiever communiceren
Vooral ten aanzien van bijzondere bijstand wil de sector de ingezette
koers van intensievere communicatie voortzetten. Bijzondere bijstand
is namelijk meer dan voorheen gekoppeld aan de individuele
omstandigheden. Dit vraagt om een specifieke en adequate
communicatieaanpak waarbij nadrukkelijk het Platform Sociale Zekerheid
betrokken wordt.
Het afgelopen jaar zijn (na verschijning van de omnibusenquête) twee
speciale informatiekranten over de WWB verschenen, is een vernieuwde
maandelijkse nieuwsbrief uitgebracht en is de informatie op internet
uitgebreid.
8 december 2004