Gemeente Alkmaar


Sociale Zaken minder bekend dan vorig jaar

Alkmaar, 8 december 2004

De bekendheid van de taken van de sector Sociale Zaken van de gemeente Alkmaar is ten opzichte van 2003 minder geworden. Mannen zijn vaker (65%) bekend met het verstrekken van uitkeringen door de sector Sociale Zaken dan vrouwen (60%). In 2003 waren mannen en vrouwen even bekend met deze taak. Vond men vorig jaar nog de taken van Sociale Zaken `zeer belangrijk' in 2004 is het merendeel van mening dat die taken `belangrijk' zijn. Verder valt op dat mensen die een betaalde baan hebben de taak `mensen aan een baan helpen' significant vaker (88%) belangrijk tot zeer belangrijk vinden dan zij die geen betaald werk verrichten (80%). Hoewel de sector niet geheel verrast is door de uitkomsten van het onderzoek gaat ze verder op ingeslagen weg om actiever te communiceren.

Het `van horen zeggen' is veruit de belangrijkste informatiebron hoe men op de hoogte is gekomen van het bestaan van de sector Sociale Zaken (55%). Vooral jongeren in de leeftijdsklasse 18-34 jaar. De minst belangrijke genoemde bronnen zijn de lokale radio, de nieuwsbrief, de banenmarkt en het Participatiefonds. Informatie via de Stadskrant is een andere niet onbelangrijk genoemde nieuwsbron (27%). Het meest gezegd door 50-plussers.

Komst WWB
Hoewel de sector Sociale Zaken de afname van haar bekendheid betreurt valt deze toch mogelijk te verklaren door de komst van de Wet Werk en Bijstand. In de periode voorafgaand aan de enquêtering is weinig publiciteit geweest van de sector aangezien niet geheel duidelijk was hoe de Wet Werk en Bijstand in Alkmaar zou uitpakken. Anderzijds hebben mensen in de praktijk veelal te maken met bijvoorbeeld het CWI. De gemeente Alkmaar verdwijnt daarmee ogenschijnlijk uit beeld. Ook ten aanzien van de bekendheid van de bijzondere bijstand is de bekendheid ten opzichte van vorig jaar afgenomen. Ook hier ligt een verband met de introductie van de WWB. De van oudsher bekende ruimhartige categoriale regeling (zoals de witgoedregeling en participatiefonds) en de gebruikelijke communicatie daarom heen is er niet meer. Hetgeen debet kan zijn aan de mindere bekendheid.

Intensiever communiceren
Vooral ten aanzien van bijzondere bijstand wil de sector de ingezette koers van intensievere communicatie voortzetten. Bijzondere bijstand is namelijk meer dan voorheen gekoppeld aan de individuele omstandigheden. Dit vraagt om een specifieke en adequate communicatieaanpak waarbij nadrukkelijk het Platform Sociale Zekerheid betrokken wordt.
Het afgelopen jaar zijn (na verschijning van de omnibusenquête) twee speciale informatiekranten over de WWB verschenen, is een vernieuwde maandelijkse nieuwsbrief uitgebracht en is de informatie op internet uitgebreid.

8 december 2004