OVEREENKOMST
TUSSEN DE EUROPESE GEMEENSCHAP EN
DE REGERING VAN DE VOLKSREPUBLIEK CHINA
BETREFFENDE SAMENWERKING EN WEDERZIJDSE
ADMINISTRATIEVE BIJSTAND IN DOUANEZAKEN
CE/CN/nl 1
DE EUROPESE GEMEENSCHAP,
en
DE REGERING VAN DE VOLKSREPUBLIEK CHINA,
hierna "overeenkomstsluitende partijen" genoemd,
GELET op het belang van de handelsbetrekkingen tussen de Volksrepubliek China en de
Europese Gemeenschap en verlangende bij te dragen tot de harmonieuze ontwikkeling van
deze betrekkingen in het voordeel van beide overeenkomstsluitende partijen;
ERKENNENDE dat, om dit doel te bereiken, de partijen zich ertoe dienen te verbinden de
douanesamenwerking te intensiveren;
REKENING houdende met de ontwikkeling van de douanesamenwerking tussen de overeen-
komstsluitende partijen, met name wat douaneprocedures betreft;
OVERWEGENDE dat overtredingen van de douanewetgeving, waaronder inbreuken op
intellectuele eigendomsrechten, de economische, fiscale en commerciële belangen van de
overeenkomstsluitende partijen schaden, en het belang erkennende van een nauwkeurige vast-
stelling van de douanerechten en andere heffingen, met name door een correcte toepassing
van de voorschriften inzake douanewaarde, oorsprong en tariefindeling;
CE/CN/nl 2
OVERTUIGD dat maatregelen ter voorkoming van deze overtredingen door samenwerking
tussen de douaneautoriteiten doeltreffender kunnen worden gemaakt;
GELET op de verplichtingen die voortvloeien uit internationale overeenkomsten die reeds
door de overeenkomstsluitende partijen zijn aanvaard of worden toegepast, alsmede op de
activiteiten op het gebied van douaneaangelegenheden van de Wereldhandelsorganisatie.
GELET op de Overeenkomst inzake Handel en Economische Samenwerking tussen de
Europese Economische Gemeenschap en de Volksrepubliek China die in 1985 is ondertekend,
ZIJN ALS VOLGT OVEREENGEKOMEN:
CE/CN/nl 3
TITEL I
ALGEMENE BEPALINGEN
ARTIKEL 1
Definities
Voor de toepassing van deze Overeenkomst wordt verstaan onder:
a) "douanewetgeving": de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen en andere rechts-
instrumenten van de Europese Gemeenschap en de Volksrepubliek China betreffende
de invoer, de uitvoer en de doorvoer van goederen en de plaatsing daarvan onder
andere douaneregelingen, met inbegrip van verboden, beperkingen en controle-
maatregelen;
b) "douaneautoriteit": in de Volksrepubliek China, de algemene douanediensten van de
Volksrepubliek China, en in de Europese Gemeenschap, de voor douanezaken
bevoegde diensten van de Commissie van de Europese Gemeenschappen en de
douaneautoriteiten van de lidstaten van de Europese Gemeenschap;
CE/CN/nl 4
c) "verzoekende autoriteit": een bevoegde douaneautoriteit die hiertoe door een
overeenkomstsluitende partij is aangewezen en die op grond van deze overeenkomst
een verzoek om bijstand indient;
d) "aangezochte autoriteit": een bevoegde douaneautoriteit die hiertoe door een
overeenkomstsluitende partij is aangewezen en die op grond van deze overeenkomst
een verzoek om bijstand ontvangt;
e) "persoonsgegevens": alle informatie betreffende een persoon wiens identiteit bekend
is of kan worden vastgesteld;
f) "met de douanewetgeving strijdige handeling": elke overtreding of poging tot over-
treding van de douanewetgeving;
g) "persoon": een natuurlijke persoon of een rechtspersoon;
h) "informatie": gegevens, al dan niet verwerkt of geanalyseerd, en documenten,
verslagen en andere mededelingen in welke vorm dan ook, met inbegrip van de
elektronische vorm, of gewaarmerkte kopieën daarvan.
CE/CN/nl 5
ARTIKEL 2
Territoriaal toepassingsgebied
Deze overeenkomst is van toepassing, enerzijds op het douanegebied van de Volksrepubliek
China en anderzijds, op de gebieden waar het Verdrag tot oprichting van de Europese
Gemeenschap van kracht is, op de daarin vastgestelde voorwaarden.
ARTIKEL 3
Toekomstige ontwikkelingen
De overeenkomstsluitende partijen kunnen deze overeenkomst in onderling overleg, door
middel van overeenkomsten betreffende specifieke sectoren of aangelegenheden, uitbreiden
teneinde de douanesamenwerking overeenkomstig hun respectieve douanewetgevingen te
intensiveren en aan te vullen.
CE/CN/nl 6
TITEL II
WERKINGSSFEER VAN DE OVEREENKOMST
ARTIKEL 4
Uitvoering van de samenwerking en de bijstand
De overeenkomstsluitende partijen verlenen alle samenwerking en bijstand op grond van deze
overeenkomst in overeenstemming met hun wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen en
andere rechtsinstrumenten. Daarnaast wordt alle samenwerking en bijstand op grond van deze
overeenkomst door elke overeenkomstsluitende partij verleend binnen de grenzen van haar
bevoegdheid en beschikbare middelen.
ARTIKEL 5
Verplichtingen uit hoofde van andere overeenkomsten
1. Onverminderd de respectieve bevoegdheden van de Europese Gemeenschap en de lid-
staten:
a) doet deze overeenkomst geen afbreuk aan de verplichtingen van de overeenkomst-
sluitende partijen krachtens andere internationale overeenkomsten of verdragen;
CE/CN/nl 7
b) wordt deze overeenkomst geacht een aanvulling te vormen op de overeenkomsten
inzake douanesamenwerking en wederzijdse administratieve bijstand die tussen
afzonderlijke lidstaten en de Volksrepubliek China zijn gesloten of kunnen worden
gesloten;
c) doet deze overeenkomst geen afbreuk aan de regelgeving van de Gemeenschap inzake
de uitwisseling, tussen de bevoegde diensten van de Commissie en de douane-
autoriteiten van de lidstaten, van informatie die krachtens deze overeenkomst is
verkregen en die van belang kan zijn voor de Gemeenschap.
2. In afwijking van lid 1 prevaleren de bepalingen van deze overeenkomst boven die van
alle bilaterale overeenkomsten inzake douanesamenwerking en wederzijdse administratieve
bijstand die tussen afzonderlijke lidstaten en de Volksrepubliek China zijn gesloten of kunnen
worden gesloten, voor zover de bepalingen van de laatstgenoemde overeenkomsten
onverenigbaar zijn met die van deze overeenkomst.
3. De overeenkomstsluitende partijen raadplegen elkaar over alle vraagstukken in verband
met de toepasselijkheid van deze overeenkomst en trachten hiervoor een oplossing te vinden
in het bij artikel 21 van deze overeenkomst ingestelde Gemengd Comité Douane-
samenwerking.
CE/CN/nl 8
TITEL III
DOUANESAMENWERKING
ARTIKEL 6
Reikwijdte van de samenwerking
1. De overeenkomstsluitende partijen verbinden zich ertoe de douanesamenwerking te
intensiveren. De overeenkomstsluitende partijen zullen met name samenwerken bij:
a) het opzetten en onderhouden van communicatiekanalen tussen hun douaneautoriteiten
om tot een veilige en snelle uitwisseling van informatie te komen;
b) het bevorderen van een effectieve coördinatie tussen hun douaneautoriteiten;
c) alle andere administratieve aangelegenheden in verband met deze overeenkomst die
soms een gemeenschappelijk optreden noodzakelijk kunnen maken.
2. De overeenkomstsluitende partijen verbinden zich ertoe om handelsbevorderingsacties
op het gebied van douane te ontwikkelen, rekening houdend met het werk dat in dit verband
door internationale organisaties is gedaan.
CE/CN/nl 9
3. De douanesamenwerking in het kader van deze overeenkomst heeft betrekking op alle
aangelegenheden in verband met de toepassing van de douanewetgeving.
ARTIKEL 7
Samenwerking bij de toepassing van douaneprocedures
De overeenkomstsluitende partijen bevestigen hun verbintenis het legitieme goederenverkeer
te vereenvoudigen en informatie en ervaring uit te wisselen over maatregelen ter verbetering
van douanetechnieken en procedures en over geautomatiseerde systemen, met het doel deze
verbintenis overeenkomstig het bepaalde in de overeenkomst ten uitvoer te leggen.
ARTIKEL 8
Technische bijstand
De douaneautoriteiten van de overeenkomstsluitende partijen kunnen elkaar technische bij-
stand verlenen wanneer dit in het voordeel van beide partijen is in douaneaangelegenheden,
zoals
a) de uitwisseling van personeel en deskundigen om tot een beter begrip te komen van
elkaars douanewetgeving, -procedures en -technieken;
CE/CN/nl 10
b) opleiding, met name de ontwikkeling van bijzondere vaardigheden bij hun douane-
ambtenaren;
c) de uitwisseling van professionele, wetenschappelijke en technische gegevens
betreffende de douanewetgeving en procedures;
d) technieken en verbeterde methodes voor de behandeling van reizigers en goederen;
e) alle andere administratieve zaken die soms een gemeenschappelijke optreden van hun
douanediensten noodzakelijk kunnen maken.
ARTIKEL 9
Coördinatie in internationale organisaties
Het streven van de douaneautoriteiten zal erop gericht zijn de samenwerking op gebieden van
gemeenschappelijk belang te ontwikkelen en te intensiveren om tot een gecoördineerd stand-
punt te komen wanneer deze onderwerpen in het kader van internationale organisaties worden
besproken.
CE/CN/nl 11
TITEL IV
WEDERZIJDSE ADMINISTRATIEVE BIJSTAND
ARTIKEL 10
Reikwijdte
1. De douaneautoriteiten verlenen elkaar bijstand door passende informatie te verstrekken
die bijdraagt tot de correcte toepassing van de douanewetgeving en de preventie, opsporing en
bestrijding van inbreuken op de douanewetgeving.
2. De bijstand in douanezaken waarin deze overeenkomst voorziet, is van toepassing op
elke uitvoerende instantie van de overeenkomstsluitende partijen die bevoegd is voor de
toepassing van deze overeenkomst. Zij vormt geen beletsel voor de toepassing van de voor-
schriften inzake wederzijdse bijstand in strafzaken en geldt niet voor informatie die is
verkregen krachtens bevoegdheden die op verzoek van een rechterlijke autoriteit worden uit-
geoefend.
3. De bijstand bij de invordering van rechten, heffingen en boetes, het aanhouden of in
hechtenis nemen van personen en de inbeslagneming van goederen vallen niet onder deze
overeenkomst.
CE/CN/nl 12
ARTIKEL 11
Bijstand op verzoek
1. Op aanvraag van de verzoekende autoriteit verstrekt de aangezochte autoriteit haar alle
terzake dienende informatie die zij nodig kan hebben om ervoor te zorgen dat de douane-
wetgeving correct wordt toegepast, met inbegrip van informatie over geconstateerde of voor-
genomen handelingen die strijdig zijn of kunnen zijn met de douanewetgeving. Met name
verschaffen de douaneautoriteiten elkaar informatie over activiteiten die op het grondgebied
van de andere partij tot overtredingen zouden kunnen leiden, zoals onjuiste douaneaangiften,
oorsprongscertificaten en facturen of andere documenten waarvan bekend is of vermoed
wordt dat zij onjuist of vervalst zijn.
2. Op aanvraag van de verzoekende autoriteit deelt de aangezochte autoriteit haar mede:
a) of officiële documenten die ter staving van goederenaangiften bij de douane van de
verzoekende autoriteit zijn ingediend echt zijn;
CE/CN/nl 13
b) of goederen die uit een overeenkomstsluitende partij zijn uitgevoerd op wettelijke wijze
in de andere overeenkomstsluitende partij zijn ingevoerd, onder vermelding, in voor-
komend geval, van de douaneregeling waaronder deze goederen zijn geplaatst;
c) of goederen die in een overeenkomstsluitende partij zijn ingevoerd op wettelijke wijze
uit de andere overeenkomstsluitende partij zijn uitgevoerd, onder vermelding, in voor-
komend geval, van de douaneregeling waaronder deze goederen zijn geplaatst.
3. Op aanvraag van de verzoekende autoriteit neemt de aangezochte autoriteit overeen-
komstig haar wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen en andere rechtsinstrumenten de
nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat bijzonder toezicht wordt gehouden op:
a) personen van wie redelijkerwijze kan worden vermoed dat zij met de douanewetgeving
strijdige handelingen verrichten of hebben verricht;
b) plaatsen waar goederen op zodanige wijze zijn of kunnen worden opgeslagen dat
redelijkerwijze kan worden vermoed dat zij bedoeld zijn om bij handelingen in strijd
met de douanewetgeving te worden gebruikt;
CE/CN/nl 14
c) goederen die op zodanige wijze worden of kunnen worden vervoerd dat redelijkerwijze
kan worden vermoed dat zij bestemd zijn om in strijd met de douanewetgeving te
worden gebruikt;
d) vervoermiddelen die op zodanige wijze worden of kunnen worden gebruikt dat
redelijkerwijze kan worden vermoed dat zij bestemd zijn om in strijd met de douane-
wetgeving te worden gebruikt.
ARTIKEL 12
Ongevraagde bijstand
Op eigen initiatief en overeenkomstig hun wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen en
andere rechtsinstrumenten verlenen de overeenkomstsluitende partijen elkaar bijstand indien
zij zulks noodzakelijk achten voor de correcte toepassing van de douanewetgeving, met name
in situaties die aanzienlijke schade kunnen toebrengen aan de economie, de volksgezondheid,
de openbare veiligheid of vergelijkbare vitale belangen van de andere overeenkomstsluitende
partij, in het bijzonder door informatie te verstrekken over:
a) handelingen die met de douanewetgeving in strijd zijn of lijken te zijn en die van belang
kunnen zijn voor de andere overeenkomstsluitende partij;
CE/CN/nl 15
b) nieuwe middelen of methoden die bij handelingen in strijd met de douanewetgeving
worden gebruikt;
c) goederen waarvan bekend is dat zij het onderwerp zijn van handelingen in strijd met de
douanewetgeving;
d) personen van wie redelijkerwijze kan worden vermoed dat zij met de douanewetgeving
strijdige handelingen verrichten of hebben verricht;
e) vervoermiddelen waarvan redelijkerwijze kan worden vermoed dat zij gebruikt zijn of
kunnen worden om handelingen te verrichten die met de douanewetgeving in strijd zijn.
ARTIKEL 13
Vorm en inhoud van verzoeken om bijstand
1. Verzoeken in het kader van deze overeenkomst worden schriftelijk gedaan. Zij gaan
vergezeld van de documenten die voor de behandeling ervan noodzakelijk zijn. In spoed-
eisende gevallen kunnen mondelinge verzoeken worden aanvaard, mits zij onmiddellijk
schriftelijk worden bevestigd.
CE/CN/nl 16
2. Overeenkomstig lid 1 ingediende verzoeken moeten de volgende gegevens bevatten:
a) de officiële waarmerking van de verzoekende autoriteit;
b) de gevraagde maatregel;
c) het doel en de reden van het verzoek;
d) de relevante wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen of andere rechtsinstrumenten;
e) zo nauwkeurig en volledig mogelijke informatie over de personen op wie het onderzoek
betrekking heeft;
f) een overzicht van de relevante feiten en van het onderzoek dat reeds is uitgevoerd.
3. Verzoeken moeten worden ingediend in een officiële taal van de aangezochte autoriteit
of in een voor deze autoriteit aanvaardbare taal. Deze eis is niet van toepassing op
documenten die bij het in lid 1 bedoelde verzoek zijn gevoegd.
4. Indien een verzoek niet aan de hierboven vermelde eisen voldoet, kan om correctie of
aanvulling worden verzocht; in afwachting daarvan kunnen voorzorgsmaatregelen worden
genomen.
CE/CN/nl 17
ARTIKEL 14
Behandeling van verzoeken
1. De aangezochte autoriteit behandelt verzoeken om bijstand, binnen de grenzen van haar
bevoegdheden en met de middelen waarover zij beschikt, alsof zij voor eigen rekening of in
opdracht van een andere autoriteit van dezelfde overeenkomstsluitende partij handelde, door
reeds beschikbare informatie te verstrekken en het nodige onderzoek te verrichten of te doen
verrichten.
2. Verzoeken om bijstand worden behandeld overeenkomstig de wettelijke en bestuurs-
rechtelijke bepalingen en andere rechtsinstrumenten van de aangezochte autoriteit.
3. Daartoe gemachtigde ambtenaren van een overeenkomstsluitende partij kunnen met
instemming van de andere overeenkomstsluitende partij en op de door deze gestelde voor-
waarden aanwezig zijn bij onderzoek dat in specifieke gevallen in het rechtsgebied van laatst-
genoemde autoriteit wordt verricht.
4. Indien geen gevolg kan worden gegeven aan een verzoek wordt de verzoekende
autoriteit daarvan onmiddellijk in kennis gesteld, met opgave van de redenen en van alle
andere informatie die volgens de aangezochte autoriteit nuttig kan zijn voor de verzoekende
autoriteit.
CE/CN/nl 18
ARTIKEL 15
Vorm waarin de informatie dient te worden verstrekt
1. De aangezochte autoriteit deelt de uitslag van het ingestelde onderzoek schriftelijk mede
aan de verzoekende autoriteit en voegt bij deze mededeling documenten, gewaarmerkte
kopieën van documenten, rapporten en dergelijke.
2. Deze informatie mag per computer worden verstrekt waarna, zonodig, onmiddellijk een
schriftelijke bevestiging volgt.
ARTIKEL 16
Gevallen waarin geen bijstand behoeft te worden verleend
1. Bijstand kan worden geweigerd of van voorwaarden afhankelijk worden gesteld
wanneer een partij van mening is dat het verlenen van bijstand in het kader van deze overeen-
komst:
a) de soevereiniteit van de Volksrepubliek China of van de lidstaat van de Europese
Gemeenschap die om bijstand in het kader van deze overeenkomst is verzocht, kan
aantasten; of
CE/CN/nl 19
b) de openbare orde, de veiligheid, of andere essentiële belangen in gevaar kan brengen, in
het bijzonder in de in artikel 17, lid 2, bedoelde gevallen; of
c) een schending zou betekenen van een industrieel geheim, een handelsgeheim of een
beroepsgeheim.
2. De aangezochte autoriteit kan de bijstand uitstellen indien deze een lopend onderzoek,
een lopende strafvervolging of procedure zou verstoren. In dat geval pleegt de aangezochte
autoriteit overleg met de verzoekende autoriteit om na te gaan of bijstand kan worden
verleend op door de aangezochte autoriteit te stellen voorwaarden.
3. Wanneer de verzoekende autoriteit om een vorm van bijstand vraagt die zij desgevraagd
zelf niet zou kunnen verlenen, vermeldt zij dit in haar verzoek. De aangezochte autoriteit is
vrij te bepalen hoe zij op een dergelijk verzoek reageert.
4. In de in lid 1 en lid 2 bedoelde gevallen dient het met redenen omklede besluit van de
aangezochte autoriteit onverwijld aan de verzoekende autoriteit te worden medegedeeld.
CE/CN/nl 20
ARTIKEL 17
Uitwisseling van gegevens en geheimhoudingsplicht
1. Alle informatie die ter uitvoering van deze overeenkomst in welke vorm dan ook wordt
verstrekt, heeft een vertrouwelijk karakter, overeenkomstig de regelgeving van elk van de
overeenkomstsluitende partijen. De verstrekte gegevens vallen onder de
geheimhoudingsplicht en worden beschermd volgens de wetgeving van de partij die ze heeft
ontvangen, dan wel volgens de regelgeving die op de instellingen van de Gemeenschap van
toepassing is.
2. Persoonsgegevens kunnen uitsluitend worden uitgewisseld indien de overeenkomst-
sluitende partij die ze ontvangt, zich ertoe verbindt deze gegevens ten minste de bescherming
te verlenen die deze zouden krijgen in de overeenkomstsluitende partij die ze verstrekt. De
overeenkomstsluitende partij die de informatie verstrekt, stelt hiervoor geen eisen die strenger
zijn dan die welke in haar eigen rechtsgebied gelden.
CE/CN/nl 21
De overeenkomstsluitende partijen stellen elkaar in kennis van hun terzake geldende regel-
geving, met inbegrip van, in voorkomend geval, de wetgeving van de lidstaten van de
Gemeenschap.
3. Geen enkele bepaling van deze overeenkomst vormt een beletsel voor het gebruik van
krachtens deze overeenkomst verkregen informatie of documenten als bewijsmateriaal in
administratieve procedures die achteraf worden ingesteld ingevolge de vaststelling van
handelingen die in strijd zijn met de douanewetgeving. De overeenkomstsluitende partijen
kunnen derhalve in hun bewijsvoeringen, verslagen en getuigenissen en in administratieve
procedures gebruik maken van krachtens deze overeenkomst verkregen informatie en
documenten. De bevoegde autoriteit die de informatie heeft verstrekt of inzage heeft gegeven
in deze documenten wordt van dergelijk gebruik in kennis gesteld.
4. De verkregen informatie mag uitsluitend worden gebruikt voor doeleinden van deze
overeenkomst. Indien een van de overeenkomstsluitende partijen deze informatie voor andere
doeleinden wenst te gebruiken, dient zij vooraf om de schriftelijke toestemming te verzoeken
van de autoriteit die de informatie heeft verstrekt. Voor dit gebruik gelden dan de eventueel
door deze autoriteit vastgestelde beperkingen.
5. De bepalingen ter uitvoering van dit artikel worden door het bij artikel 21 ingestelde
Gemengd Comité Douanesamenwerking vastgesteld.
CE/CN/nl 22
ARTIKEL 18
Deskundigen en getuigen
Een ambtenaar van een aangezochte autoriteit kan worden gemachtigd, binnen de grenzen van
de hem verleende machtiging, als deskundige of getuige op te treden in administratieve
procedures in verband met aangelegenheden waarop deze overeenkomst van toepassing is in
het gebied van de andere overeenkomstsluitende partij, en daarbij de voor de procedure
benodigde voorwerpen, bescheiden of voor echt gewaarmerkte afschriften van bescheiden
voorleggen. In de convocatie dient uitdrukkelijk te worden vermeld voor welke administra-
tieve autoriteit de ambtenaar moet verschijnen en over welk onderwerp en in welke functie of
hoedanigheid hij zal worden gehoord.
ARTIKEL 19
Kosten van de bijstand
1. De overeenkomstsluitende partijen brengen elkaar geen kosten in rekening voor uit-
gaven die ter uitvoering van deze overeenkomst zijn gemaakt, met uitzondering, in voor-
komend geval, van de uitgaven voor deskundigen, getuigen, tolken en vertalers die niet in
overheidsdienst zijn.
2. Indien de uitvoering van een verzoek aanzienlijke of buitengewone uitgaven met zich
brengt, plegen de overeenkomstsluitende partijen overleg om de voorwaarden vast te stellen
waarop aan het verzoek gevolg zal worden gegeven en de wijze waarop de kosten zullen
worden gedragen.
CE/CN/nl 23
TITEL V
SLOTBEPALINGEN
ARTIKEL 20
Uitvoering
1. De douaneautoriteiten van de Commissie van de Europese Gemeenschappen en, in
voorkomend geval, van de lidstaten van de Europese Gemeenschap, enerzijds, en de douane-
autoriteit van de Volksrepubliek China, anderzijds, dragen zorg voor de tenuitvoerlegging van
deze overeenkomst. Deze autoriteiten stellen alle praktische maatregelen en bepalingen voor
de toepassing van dit protocol vast, rekening houdend met de geldende regelgeving, met name
op het gebied van de gegevensbescherming. Zij kunnen de bevoegde instanties aanbevelingen
doen voor wijzigingen die huns inziens in deze overeenkomst dienen te worden aangebracht.
2. De overeenkomstsluitende partijen raadplegen elkaar en stellen elkaar in kennis van alle
uitvoeringsbepalingen die in overeenstemming met de bepalingen van deze overeenkomst
worden vastgesteld.
CE/CN/nl 24
ARTIKEL 21
Gemengd Comité Douanesamenwerking
1. Er wordt een Gemengd Comité Douanesamenwerking ingesteld bestaande uit vertegen-
woordigers van de douaneautoriteiten van de Volksrepubliek China en van de Europese
Gemeenschap. Het comité stelt in onderling overleg de plaats, de data en de agenda van zijn
bijeenkomsten vast.
2. Het Gemengd Comité Douanesamenwerking zal, onder meer,
a) toezien op de correcte werking van de overeenkomst;
b) alle kwesties onderzoeken die zich bij de toepassing ervan voordoen;
c) de voor douanesamenwerking nodige maatregelen nemen, overeenkomstig de doel-
stellingen van deze overeenkomst
d) ideeën uitwisselen over onderwerpen van gemeenschappelijk belang op het gebied van
de douanesamenwerking, waaronder te nemen maatregelen en de daarvoor benodigde
middelen;
e) oplossingen aanbevelen om de doelstellingen van deze overeenkomst te bereiken.
CE/CN/nl 25
3. Het Gemengd Comité Douanesamenwerking stelt zijn reglement van orde vast.
4. Het Gemengd Comité Douanesamenwerking brengt in voorkomend geval verslag uit
over activiteiten op grond van deze overeenkomst aan de Gemengde Commissie die is
ingesteld bij artikel 15 van de Overeenkomst inzake Handel en Economische Samenwerking
tussen de Europese Economische Gemeenschap en de Volksrepubliek China.
ARTIKEL 22
Inwerkingtreding en duur
1. Deze overeenkomst treedt in werking op de eerste dag van de maand volgende op die
waarin de overeenkomstsluitende partijen elkaar ervan in kennis hebben gesteld dat de daar-
toe benodigde procedures zijn voltooid.
2. Elke overeenkomstsluitende partij kan deze overeenkomst beëindigen door de andere
partij daarvan schriftelijk in kennis te stellen. De overeenkomst vervalt drie maanden na de
dag van opzegging aan de andere overeenkomstsluitende partij. Verzoeken om bijstand die
vóór de beëindiging van de overeenkomst werden ontvangen, worden overeenkomstig het
bepaalde in de overeenkomst afgehandeld.
CE/CN/nl 26
ARTIKEL 23
Authentieke teksten
Deze overeenkomst is opgesteld in tweevoud, in de volgende talen: Deens, Duits, Engels,
Ests, Fins, Frans, Grieks, Hongaars, Italiaans, Lets, Litouws, Maltees, Nederlands, Pools,
Portugees, Sloveens, Slowaaks, Spaans, Tsjechisch, Zweeds en Chinees, zijnde alle teksten
gelijkelijk authentiek.
Ten blijke waarvan de gevolmachtigden deze overeenkomst hebben ondertekend.
Gedaan in tweevoud te Den Haag, de achtste december tweeduizendvier.
CE/CN/nl 27
---- --
Het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie