Persbericht
Wegpiraten harder aangepakt
8 december 2004
Een automobilist of bromfietser die binnen vijf jaar na een
veroordeling opnieuw zwaar de fout ingaat, krijgt automatisch een
rijontzegging opgelegd. De nieuwe maatregel is bedoeld voor de
bestuurder die rijdt onder invloed, een grove snelheidsovertreding
maakt of een verkeersongeval veroorzaakt met ernstige gevolgen. Dit
staat in een wetsvoorstel van minister Donner dat hij mede namens
minister Peijs voor advies naar verschillende instanties heeft
gestuurd.
De rechter kan nu al voor een groot aantal zware verkeersdelicten een
rijontzegging opleggen, maar is daartoe niet verplicht. Minister
Donner wil dat bij verkeersrecidive veranderen. Wegpiraten die opnieuw
een verkeersdelict begaan vormen een grote bedreiging voor de
verkeersveiligheid. Door het tweede delict negeert de automobilist of
bromfietser een eerdere strafrechtelijke afdoening. Een verplichte
rijontzegging voor een bepaalde periode is in die gevallen daarom
gerechtvaardigd. Van de maatregel gaat naar verwachting een sterk
preventieve werking uit: een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Daarnaast wil minister Donner dat automobilisten bij recidive het
rijbewijs definitief kwijt zijn als zij van de rechter een
rijontzegging van één jaar of meer opgelegd hebben gekregen. Zij
zullen opnieuw examen moeten doen. Deze maatregel geldt voor alle
gevallen waarin een rechter op grond van de Wegenverkeerswet de
rijbevoegdheid van een automobilist kan ontzeggen. Verder maken de
voorstellen geen onderscheid tussen werk en privé. Ook
vrachtwagenchauffeurs die privé rijden en een ernstig verkeersdelict
begaan, kunnen bij recidive hun rijbewijs kwijtraken.
Lichte verkeersdelicten (Mulderfeiten) die op kenteken worden bekeurd
en veelal met een geldboete worden afgedaan, vallen buiten de werking
van het wetsvoorstel. De bewindsman wil met een eenvoudig
puntenstelsel zonder al te veel administratieve rompslomp het
verkeersbeleid aanscherpen voor automobilisten die zèlf achter het
stuur hebben gezeten en door de politie zijn staandegehouden.
De drie soorten verkeersdelicten, waar binnenkort een verplichte
rijontzegging voor geldt, zijn vooral gekozen omdat ze veel gevaar
opleveren. Na rijden onder invloed en het begaan van grove
snelheidsovertredingen is bovendien sprake van een betrekkelijk hoge
recidive, zo blijkt uit een in 2004 afgerond recidive-onderzoek van
het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het
ministerie van Justitie. Ook behoren ze sinds jaar en dag tot de kern
van het verkeersveiligheidsbeleid.
Bovendien is het merendeel van deze verkeersdelicten redelijk
eenvoudig op te sporen met behulp van hoogwaardige technische
apparatuur. Zo wordt bij verkeerstoezicht regelmatig gebruik gemaakt
van onopvallende videosurveillance (VROS-autos) om weggebruikers die
grove snelheidsovertredingen begaan, staande te houden. Een experiment
met videosurveillance heeft in de politieregio IJsselland in 2001 zon
200 ingevorderde rijbewijzen van gevaarlijk rijdende bestuurders
opgeleverd. De algemene videosurveillances op het hoofdwegennet van
het KLPD hebben in 2002 geresulteerd in ongeveer 250 ingevorderde
rijbewijzen en 14 gevallen waarin in opdracht van het CBR onderzocht
is of het rijbewijs van de bestuurder ongeldig zou moeten worden
verklaard. In de loop van 2004 is een twintigtal extra videoautos
ingezet om de pakkans van notoire hardrijders te vergroten. Uit
ervaring blijkt dat deze verkeersdeelnemers zich vaak ook schuldig
maken aan bumperkleven, agressief rijgedrag, inhalen over een
doorgetrokken streep en andere grove verkeersovertredingen.
nelheidsovertredingen van meer dan 40 km te hard op autosnelwegen en
30 km te hard op overige wegen vallen onder het strafrecht.
Uit het recidive-onderzoek van het WODC blijkt verder dat de meeste
verkeersdelinquenten slechts één of twee keer in aanraking komen met
justitie; gebeurt dit vaker, dan hebben zij doorgaans ook andere
delicten op hun kerfstok. De geregistreerde recidive onder
verkeersdelinquenten is over het algemeen lager dan in andere
dadergroepen, zoals geweldplegers en vermogensdelinquenten. Ruim 40
procent van daders in het verkeer loopt binnen vijf jaar opnieuw tegen
de lamp.
Als er sprake is van recidive, dan is dat in 80 procent van de
gevallen vanwege een ander verkeersdelict. De specifieke recidive na
rijden onder invloed bedraagt na vijf jaar 28 procent. Eén op de vijf
personen die zijn veroordeeld voor een grove snelheidsovertreding,
zijn binnen vijf jaar opnieuw voor hetzelfde delict vervolgd.
Het recidive-onderzoek van het WODC is in te zien op/te downloaden van
www.wodc.nl
Ministerie van Justitie