Keywords: mkb
6-12-2004
Heertje: onafhankelijk onderzoek UvA opgeofferd aan winst
Economen die bij onderzoeksinstituten werken laten zich in hun
adviezen teveel leiden door het grote geld. Hun wetenschappelijke
integriteit is daarmee in het geding. Deze bewering doet de econoom
Arnold Heertje in zijn column in het decembernummer van het
opiniemagazine Ondernemen! van MKB-Nederland.
Heertje stoelt zijn uitspraak op een recent voorbeeld van de Stichting
voor Economisch Onderzoek van de Universiteit van Amsterdam over het
notariaat. Het rapport is - zo claimt Heertje zó geschreven dat het
advies voldoet aan de gewenste uitkomst van de opdrachtgever, in dit
geval het ministerie van economische zaken.
Heertje vindt dat SEO de onafhankelijkheid opoffert aan winst, een
schande voor de universiteit. Het is beschamend, zo schrijft hij in
zijn column, dat adviezen over het beleid zozeer onder invloed staan
van de strijd om lucratieve opdrachten.
Een selectie uit de artikelen van Ondernemen! is vanaf 8 december te
raadplegen via de website van MKB-Nederland.
Voor meer informatie :
persbericht Heertje dec 2004.pdf
Heertje: Universiteit Amsterdam offert onafhankelijkheid op aan winst
`Beleidsadviezen onder invloed van strijd om lucratieve opdrachten'
Economen in dienst van onderzoeksinstituten gooien hun wetenschappelijke integriteit te grabbel door
zich in hun adviezen te laten leiden door het grote geld. Hun onderzoekswerk is niet objectief; de
uitkomst staat gelijk aan de uitkomst die de opdrachtgever wenst te zien. Met andere woorden: wie
betaalt, bepaalt. Dat zegt econoom Arnold Heertje in het decembernummer van Ondernemen!, het
magazine van MKB-Nederland.
Als voorbeeld noemt Heertje een recent rapport over het notariaat van de Stichting voor Economisch
Onderzoek (SEO) van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Dat is geschreven in opd racht van het
ministerie van economische zaken en moet het advies opleveren dat de monopoliepositie van de notaris
moet worden doorbroken. Het is echter gespeend van de noodzakelijke expertise en berustend op een
bewust verkeerde probleemstelling, oordeelt Heertje.
Volgens SEO kunnen advocaten het opstellen van huwelijkse voorwaarden en het maken van
testamenten best overnemen van de notaris. Heertje meent dat het onderzoeksinstituut van de UvA
daarmee afbreuk doet aan de eeuwenlang opgebouwde expertise van het notariaat. "Die expertise wordt
vervangen door de technische kennis van de advocaat als beunhaas. Maar iedereen die wel eens een
testament heeft laten opmaken, weet dat het om meer dan wetteksten gaat. Emotionele en psychologische
aspecten spelen een rol."
In de ogen van Heertje kijkt SEO uitsluitend met een enge financiële blik naar het organiseren van vrije
toegang tot de markt van notariële diensten. Daardoor miskent zij de bredere economische aspecten die in
het geding zijn. Bovendien gaat het volgens hem om de wisselwerking tussen recht en economie. "Van
Persbericht de economische analyse van het recht zijn de opstellers van het onderzoeksrapport niet op de hoogte,
zodat hun opmerkingen over het notariaat als lekenpraat moet worden getypeerd."
Volgens Heertje wordt onafhankelijkheid door SEO opgeofferd aan winst. En dat vindt hij een schande
voor de universiteit.
Hij noemt SEO-directeur Coen Teulings een van huis uit goede econoom. "Maar dat was Eduard
Bomhoff ook, voordat hij directeur werd van het wetenschappelijk onderzoeksinstituut Nyfer." Heertje
stelt dat Bomhoff zijn wetenschappelijke integriteit toen voor een groot bedrag verkocht door de
opbrengsten van de Betuwelijn bewust te hoog in te schatten. "Sindsdien telt hij niet meer mee."
Volgens Heertje loopt Teulings hetzelfde risico. "Hij werkt aan een opdracht over de zeesluis bij
IJmuiden. De opdrachtgevers hebben aangeduid dat de uitkomst een positief saldo van baten en kosten
van de zeesluis moet zijn. Als medewerker van het Centraal Plan Burea u kwam de uitvoerder van het
onderzoek, prof. Carl Koopmans, al eens tot een zeer negatief oordeel. Nu is hij in dienst van SEO. Hij
gaf te kennen te werken aan een positief resultaat."
Heertje vindt het "beschamend" dat adviezen over het beleid zozeer on der invloed staan van de strijd om
de lucratieve opdrachten. "Ik mag niet zeggen dat het misdadig is, maar het is het wel."
Delft, 6 december 2004
Koninklijke Vereniging MKB-Nederland, Brassersplein 1, Postbus 5096, 2600 GB Delft,
tel. 015-2191212, fax 015-2120794, www.mkb.nl
Persbericht
Koninklijke Vereniging MKB-Nederland, Brassersplein 1, Postbus 5096, 2600 GB Delft,
tel. 015-2191212, fax 015-2120794, www.mkb.nl
---- --
MKB-Nederland