TenneT
Eén landelijk transportnet van groot belang
(06-12-2004)
De Tweede Kamer debatteert op woensdag 8 december over de splitsing
van de energiebedrijven. Aan de orde is het loskoppelen (en bij een
neutrale partij onderbrengen) van de elektriciteitsnetten van de
commerciële activiteiten (productie, levering) van deze bedrijven. De
elektriciteitsnetten bestaan uit lokale distributienetten en
landelijke transportnetten, die qua ontwerp, karakteristiek en beheer
sterk van elkaar verschillen.
Een meerderheid van de Tweede Kamer en ook de regering is voor een
sterk onafhankelijk landelijk transportnet omdat dit goed is voor de
leveringszekerheid van elektriciteit en de marktstructuur. Uitstel van
een beslissing over het onderbrengen van alle transportnetten in één
hand, vindt TenneT als landelijk netbeheerder niet verantwoord. TenneT
wil nu al een begin maken met het in een hand brengen van het nu nog
versnipperde landelijk transportnet. TenneT wil delen van dat
transportnet, die nu nog in handen zijn van de energiebedrijven
aankopen tegen een reële prijs. Momenteel is er geen zicht op
acquisitie mede tegen de achtergrond van het complexe splitsingsdebat.
Daarom pleit TenneT voor overdracht van het beheer van de netten van
50 kV en hoger op wettelijke basis.
In bijvoegde het KEMA- rapport TenneT Transportnet vanaf 50kV staat
een heldere analyse van de maatschappelijke functie van het
elektriciteitsnet.
Het Nederlandse transportnet bestaat uit alle netten van 50 kV tot 380
kV. Op dit moment zijn deze transportnetten in ons land in handen van
vijf verschillende partijen en dat is niet efficiënt. Het is veel
efficiënter om dagelijks onderhoud en beheer van de transportnetten in
één hand te hebben. Dat vertaalt zich in lagere transportkosten en is
goed voor de Nederlandse markt. Bij storing op dit net is de schade
per definitie groot. Dit pleit in geval van nood voor aansturing
vanuit één commandostructuur.