Werknemers eenzaam in het reïntegratieproces
Hilversum, woensdag 8 december 2004
logo rvs
Knelpuntenonderzoek uitvoering Wet verbetering poortwachter
Werknemers voelen zich eenzaam in het reïntegratieproces. Er wordt te
weinig rekening gehouden met het feit dat zij ziek zijn. Dit blijkt
uit het rapport De verplichting tot overeenstemming: onderzoek naar
knelpunten in de uitvoering van de Wet verbetering poortwachter. Dit
is het eerste onderzoek van het project Recht van Spreken, waarin
Breed Platform Verzekerden en Werk en Stichting De Ombudsman
samenwerken.
Knelpunten in het poortwachterstraject
Samen verantwoordelijk is de kern van de Wet verbetering poortwachter.
De wet is voornamelijk procedureel van aard. Hierdoor bestaat het
gevaar dat het menselijk aspect in het reïntegratieproces naar de
achtergrond verdwijnt. De wet verplicht de werkgever en werknemer
samen te werken aan de terugkeer naar werk. Maar gebeurt dit in de
praktijk ook? Het onderzoek toont aan dat de samenwerking in en
overeenstemming over het proces lang niet altijd gewaarborgd zijn.
Enkele bevindingen uit het onderzoek:
* Het plan van aanpak wordt vaak niet gezamenlijk opgesteld, maar
alleen door de werkgever. Het kost werknemers vervolgens moeite om
wijzigingen in het plan aan te brengen.
* Werknemers vinden geen gehoor voor eigen voorstellen voor passend
werk. Ideeën voor aanpassingen op het werk stuiten op problemen,
zeker als blijkt dat het om een permanente situatie gaat.
* Werknemers worden niet betrokken bij de aanstelling van de
casemanager, die het reïntegratieproces begeleidt. De rol van deze
casemanager is voor werknemers niet duidelijk. Onduidelijkheid en
scheve verwachtingen kunnen een succesvolle reïntegratie in de weg
staan.
* Als het UWV een sanctie oplegt, zet dit meestal de relatie tussen
werkgever en werknemer onder druk.
Meer aandacht preventie en verzuimbeleid
Breed Platform Verzekerden en Werk en Stichting De Ombudsman doen een
aantal aanbevelingen, zoals:
* In organisaties kan meer aandacht geschonken worden aan preventie
en verzuimbeleid. Werkgevers behoren signalen van werknemers op
dit vlak serieus te nemen.
* Over de keuze en de rol van de casemanager moeten werkgever en
werknemer expliciet overeenstemmen.
* Bij onenigheid over de reïntegratie-aanpak moeten werkgever en
werknemer een beroep kunnen doen op een laagdrempelige vorm van
geschillenbeslechting.
Achtergronden bij dit onderzoek
Het Breed Platform Verzekerden en Werk en Stichting De Ombudsman
hebben de krachten gebundeld in het tweejarige project Recht van
Spreken. De tweedelijns dienstverleningstaak (dossieronderzoek) van
Stichting De Ombudsman wordt hierin gecombineerd met de
praktijkervaring van het Breed Platform Verzekerden en Werk.
U kunt hier de pdf-versie ophalen (1,0 MB) »»
______________
Breed Platform Verzekerden en Werk