Provincie Overijssel

Akkoord over infrastructuur in Overijssel

Minister Peijs en gedeputeerde Job Klaasen hebben dinsdag 7 december de gerezen financiële problemen rond de Combivariant Nijverdal opgelost. De extra kosten in verband met het gewenste spoortunneldak en de tunnelveiligheid (van weg- en spoortunnel) worden door de provincie (namens de regio) en Rijk tot een maximum van 26 miljoen euro gezamenlijk (50-50 procent) gedragen.

Het gaat om extra kosten boven het beschikbare budget van EUR 151 miljoen. De partijen gaan er echter vanuit dat een deel van de extra kosten uit te verwachten gunstige aanbestedingsresultaten kan worden gefinancierd.

In hetzelfde overleg is besloten over de verdere aanpak van de A28. Het gaat om de realisering van extra rijstroken tussen de afslag Ommen en Meppel (2x3), en Hattemerbroek en Zwolle-Zuid (2x4, inclusief weefstroken). Voor deze maatregelen start op korte termijn een zogenaamde verkorte Tracéwetprocedure zodat aanleg voor 2010 kan plaatsvinden.

De extra rijstroken in de spits op het A28-gedeelte door Zwolle worden nog deze maand opengesteld. Om op termijn nieuwe problemen op dit deel van de A28 door Zwolle te voorkomen wordt op initiatief van de provincie op korte termijn een zogenaamde MIT-verkenning gestart.

In die studie wordt ook onderzocht welke maatregelen op het onderliggende wegennet mogelijk zijn om problemen op de A28 te voorkomen. De aansluiting van rijksweg 35 vanaf Wijthmen richting A28 wordt in de studie meegenomen. De provincie doet de studie samen met de betrokken gemeenten en Rijkswaterstaat.

Nota mobiliteit

Naast deze onderwerpen bespraken minister Peijs en gedeputeerde Klaasen ook de Overijsselse projecten in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) en de Nota mobiliteit.

De provincie is akkoord met de hoofdlijnen van het beleid in de Nota Mobiliteit: het versterken van de economie, het faciliteren van verkeer en vervoer, een grotere rol voor decentrale overheden, extra aandacht voor bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid.

Overijssel heeft wel zorg over de beschikbaarheid van voldoende middelen om de in de Nota Mobiliteit genoemde ambities te halen. De komende jaren gaat een groot deel van de middelen naar onderhoud van bestaande infrastructuur. De Randstad heeft daarbij de prioriteit, waardoor voor Overijssel structurele oplossingen van problemen op de langere termijn (A1, N18 en delen van de N35) ver weg zijn. Op 20 december aanstaande praat de betrokken Tweede Kamercommissie over de Nota mobiliteit en het MIT.

nieuwsredactie@prv-overijssel.nl

© 2004 Provincie Overijssel