Akkoord over infrastructuur in Overijssel
Minister Peijs en gedeputeerde Job Klaasen hebben dinsdag 7 december
de gerezen financiële problemen rond de Combivariant Nijverdal
opgelost. De extra kosten in verband met het gewenste spoortunneldak
en de tunnelveiligheid (van weg- en spoortunnel) worden door de
provincie (namens de regio) en Rijk tot een maximum van 26 miljoen
euro gezamenlijk (50-50 procent) gedragen.
Het gaat om extra kosten boven het beschikbare budget van EUR 151
miljoen. De partijen gaan er echter vanuit dat een deel van de extra
kosten uit te verwachten gunstige aanbestedingsresultaten kan worden
gefinancierd.
In hetzelfde overleg is besloten over de verdere aanpak van de A28.
Het gaat om de realisering van extra rijstroken tussen de afslag Ommen
en Meppel (2x3), en Hattemerbroek en Zwolle-Zuid (2x4, inclusief
weefstroken). Voor deze maatregelen start op korte termijn een
zogenaamde verkorte Tracéwetprocedure zodat aanleg voor 2010 kan
plaatsvinden.
De extra rijstroken in de spits op het A28-gedeelte door Zwolle worden
nog deze maand opengesteld. Om op termijn nieuwe problemen op dit deel
van de A28 door Zwolle te voorkomen wordt op initiatief van de
provincie op korte termijn een zogenaamde MIT-verkenning gestart.
In die studie wordt ook onderzocht welke maatregelen op het
onderliggende wegennet mogelijk zijn om problemen op de A28 te
voorkomen. De aansluiting van rijksweg 35 vanaf Wijthmen richting A28
wordt in de studie meegenomen. De provincie doet de studie samen met
de betrokken gemeenten en Rijkswaterstaat.
Nota mobiliteit
Naast deze onderwerpen bespraken minister Peijs en gedeputeerde
Klaasen ook de Overijsselse projecten in het Meerjarenprogramma
Infrastructuur en Transport (MIT) en de Nota mobiliteit.
De provincie is akkoord met de hoofdlijnen van het beleid in de Nota
Mobiliteit: het versterken van de economie, het faciliteren van
verkeer en vervoer, een grotere rol voor decentrale overheden, extra
aandacht voor bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid.
Overijssel heeft wel zorg over de beschikbaarheid van voldoende
middelen om de in de Nota Mobiliteit genoemde ambities te halen. De
komende jaren gaat een groot deel van de middelen naar onderhoud van
bestaande infrastructuur. De Randstad heeft daarbij de prioriteit,
waardoor voor Overijssel structurele oplossingen van problemen op de
langere termijn (A1, N18 en delen van de N35) ver weg zijn. Op 20
december aanstaande praat de betrokken Tweede Kamercommissie over de
Nota mobiliteit en het MIT.
nieuwsredactie@prv-overijssel.nl
© 2004 Provincie Overijssel
Provincie Overijssel