ST.BOREA KEURMERK REINTEGRATIE
Resultaten reintegratie eerste helft 2004 bekend
Plaatsingspercentage UWV stijgt, bij gemeenten ontbreken betrouwbare
cijfers.
8 nieuwe certificaten; totaal 73 Borea Keurmerk-bedrijven
Tilburg, 8 december 2004. De Borea Keurmerk-deelnemers hebben ruim
16.000 cliënten succesvol aan werk geholpen in de eerste helft van
2004. De resultaten van de afgeronde contracten van de verschillende
opdrachtgevers geven een wisselend beeld: bij het UWV wordt 43,9% van
de cliënten van de afgeronde contracten geplaatst, bij werkgevers 83%.
Betrouwbare cijfers over de gemeentelijke markt zijn niet te geven. In
deze periode hebben 8 bedrijven het Borea Keurmerk verworven. De
keurmerkdeelnemers vertegenwoordigen nu gezamenlijk ruim 80% van de
reïntegratiemarkt.
Deze resultaten blijken uit de cijfers van het Borea Keurmerk die op 8
december 2004 worden gepresenteerd. De cijfers zijn afkomstig uit de
halfjaarlijkse Borea Keurmerk benchmarkrapportage en geven een
overzicht van de prestaties van 75 reïntegratiebedrijven.
Reïntegratiebedrijven worden ingehuurd om arbeidsongeschikten,
werklozen en bijstandsgerechtigden weer aan werk te helpen en
verzuimende werknemers te ondersteunen bij werkhervatting.
Opdrachtgevers zijn UWV, gemeenten en werkgevers. De afstand van deze
cliënten tot de arbeidsmarkt varieert aanzienlijk, net als de aard en
opzet van de reïntegratietrajecten. De resultaten worden door het
keurmerk dan ook per opdrachtgeversegment beschreven.
Resultaten positief in UWV-markt
De keurmerkdeelnemers hebben binnen de in 2001 afgesloten contracten,
die in de eerste helft van 2004 zijn afgerond, 3.864 cliënten (43,9%)
geplaatst. Dit is een verhoging van ruim 5% ten opzichte van de tweede
helft 2003. Met deze resultaten presteren de keurmerkbedrijven beter
dan reïntegratiebedrijven zonder keurmerk, die volgens cijfers van het
UWV, 40,2% van de cliënten aan werk helpen.
Naast deze resultaten geven de cijfers over de plaatsingen in de
eerste helft van 2004 een goed beeld van de prestaties. Van alle in de
eerste helft van 2004 afgeronde trajecten is 32% afgerond met een
plaatsing naar werk. Dit is een toename van bijna 5% ten opzichte van
de vorige periode. Daarnaast vinden steeds meer cliënten een functie
in regulier werk in plaats van in gesubsidieerde banen. Veruit het
merendeel van de cliënten (88%) blijft vervolgens ten minste een half
jaar werkzaam in de gevonden betrekking.
Gemeentemarkt, geen representatief beeld plaatsingen
In de gemeentemarkt bestaat dringend behoefte aan meer transparantie
over de resultaten van afgeronde contracten. In de praktijk worden
contracten namelijk op grote schaal verlengd waardoor weinig zicht
ontstaat op de prestaties van de marktpartijen. De afgeronde
contracten zijn dermate beperkt in aantal en van omvang dat er geen
representatief beeld ontstaat door uitkomsten hiervan. Wel zijn de
resultaten bekend van het percentage afgeronde trajecten. Het
afgelopen half jaar zijn 3.250 cliënten (23,4%) van de gemeentelijke
opdrachtgevers geplaatst. Dit is een sterke daling ten opzichte van de
vorige periode, toen het plaatsingspercentage 30,4% bedroeg. Ook bij
gemeenten is er steeds meer sprake van plaatsing in regulier werk en
steeds minder van plaatsing in gesubsidieerde arbeid. Daarnaast is er
sprake van een stijgend aantal cliënten (6.002) waarvan het traject
succesvol is afgesloten (overeenkomstig de afspraak met de
opdrachtgever) met een resultaat anders dan plaatsing. Het gaat
hierbij o.a. om diagnose en sociale activering. In tegenstelling tot
de UWV-markt daalt in de gemeentemarkt het aantal cliënten waarvoor de
plaatsing duurzaam is gebleken naar 82,4%.
Werkgevers/verzekeraarsmarkt, afspraken worden goed nagekomen
In de eerste helft van 2004 zijn de eerste tekenen zichtbaar dat
werkgevers vaker reïntegratiebedrijven inschakelen voor het
reïntegreren van zieke medewerkers; 20.626 cliënten waren door een
private opdrachtgever aangemeld ten opzichte van 17.787 in de vorige
meetperiode (tweede helft van 2003). De markt voor herplaatsing bij de
eigen werkgever trekt echter minder aan dan de markt voor reïntegratie
naar een andere werkgever. Dit komt vooral door het wegvallen van de
subsidies rondom de inzet van specifieke interventieactiviteiten.
Het gerealiseerde plaatsings/werkhervattingspercentage van de
afgeronde contracten is precies volgens afspraak (83%). Het aantal
afgeronde trajecten bedraagt in de eerste helft van 2004 ruim 10.000,
waarvan voor 34,7% een plaatsing of werkhervatting is gerealiseerd.
Het percentage succesvolle uitstroom (geen plaatsing of
werkhervatting, wel succesvol eindresultaat) bedraagt 4.213 cliënten
hetgeen 42% is. De spreiding van de resultaten is in deze markt
aanzienlijk.
Tevredenheid
Alle deelnemers aan het Borea Keurmerk voeren eenmaal per jaar
tevredenheidsonderzoek uit onder cliënten, opdrachtgevers en
werkgevers. Deze belanghebbenden waarderen de geboden dienstverlening
gemiddeld net hoger dan 7,0. Om te komen tot een betere transparantie
van de markt worden de gemiddelde eindcijfers per deelnemer op de
website van het Borea Keurmerk inzichtelijk gemaakt. Cliënten,
opdrachtgevers en werkgevers zijn dus over het algemeen tevreden.
Opvallend is wel dat zij al belangrijkste verbeterpunt 'het behaalde
resultaat' zien.
Borea Keurmerk
Het gezamenlijke marktaandeel van de keurmerkbedrijven bedraagt nu
81%. Hierbij nemen de keurmerkdeelnemers 89% van de UWV-trajecten voor
hun rekening, 83% van de gemeentelijke trajecten en 56% van de
trajecten van werkgevers en verzekeraars.
Acht bedrijven hebben het Borea Keurmerk nieuw behaald in de afgelopen
periode, waarmee het totaal aantal bedrijven met het Borea Keurmerk op
73 uitkomt.
Meer informatie:
Het Borea Keurmerk wordt beheerd door de Stichting Borea Keurmerk
Reïntegratie. Het doel van de stichting is het zorgen voor
kwaliteitsborging en transparantie in de reïntegratiemarkt door middel
van het Borea Keurmerk.
In 2002 zijn de eerste keurmerken uitgereikt, waarna dit elk half jaar
herhaald is. Om het Borea Keurmerk te verkrijgen moeten bedrijven op
12 indicatoren aan de normen voldoen. Toetsing vindt plaats door het
halfjaarlijks aanleveren van resultaten gevolgd door een audit door
een onafhankelijke certificerende instelling.
Achtergrond informatie via de website van het Borea Keurmerk:
www.boreakeurmerk.nl, Benchmarkrapportage Borea Keurmerk, januari -
juni 2004.
Voor de tevredenheidsscores, zie de website, item 'keurmerkbedrijven'
en dan bij het individuele bedrijf 'toon resultaten'.
Of neem contact op met Jolet Woordes, secretaris Borea Keurmerk, tel.
013-5944 454.
08 dec 04 18:00