CDA


08-12-04
Bijdrage Gerda Verburg aan debat over begroting Sociale Zaken & Werkgelegenheid 2005


· Het Sociaal Akkoord heeft de daadkracht van het kabinet van het nodige draagvlak voorzien. De agenda voor de komende tijd is ambitieus, de WIA moet worden ingevoerd, de WW vernieuwd, levensloop doet zijn intrede en de Vut en het prépensioen worden afgebouwd. Inmiddels wordt de vertaling gemaakt naar de praktijk van het CAO overleg. Dat vergt nog de nodige inzet, energie en moed. Van alle betrokken onderhandelaars. Het is een evenwichtig akkoord, dat van alle partijen veel vraagt. In het belang van een arbeidsmarkt en sociaal zekerheidsstelsel dat mensen insluit in plaats van uitsluit. Waarbij iedereen stuurt op voorzorg in plaats van nazorg. Een activerende sociale zekerheid heeft arbeidsorganisaties en ondernemers nodig die blijven investeren in menselijk kapitaal. Dat geldt voor zowel de werkgever als voor werknemers zelf. Daar is nog veel te doen. De levensloopregeling biedt kansen. Echter op welke termijn? Vindt de minister niet met de CDA-fractie dat in de CAOs die vanaf nu worden afgesloten aandacht moet zijn voor de opbouw van een levensloopregeling? Niet eerst 5 jaar alle ballen op mensen in hun laatste arbeidsfase, maar vanaf dag 1 investeren in jongeren die het spitsuur van het leven voor de boeg hebben en moeten kunnen investeren in hun gezin, als er kinderen worden geboren of een naaste verzorgd. Graag een vertaling van de ambitie van het kabinet dat nu niet kan zeggen: we laten het volledig over aan de CAO-onderhandelingen.


· Over pensioenen vandaag geen nieuwe voorstellen. Wel vragen wij om een brief waarin duidelijk wordt aangegeven wat de uitspraken van de Commissie Gelijke behandeling inzake leeftijdsdiscriminatie en pensioenen voor gevolg heeft voor leeftijdafhankelijke bijdragen


· De adviesaanvraag voor een toekomstgerichte WW ligt bij de SER. Inmiddels ligt er een voorstel van het kabinet met het voorstel om het CWI eerder in te kunnen schakelen, namelijk als er ontslag in zicht is. Wij kunnen ons in de bedoeling er van vinden. Maar er is meer. Waarom dan ook geen extra inzet van het CWI voor een werkloze die vanaf dag 1 na ontslag actieve ondersteuning vraagt van het CWI? Bovendien gaat wat de CDA fractie betreft bij de WW niet alleen om een uitkering die een periode van werkloosheid overbrugt. Wij willen bereiken dat werknemers eenvoudig een stap van baan naar baan kunnen maken. Daarvoor is nodig dat de O&O fondsen actiever worden ingezet. Ook over de branchegrens heen. Als een werknemer uit de maakindustrie perspectief heeft in de dienstensector, moet het de maakindustrie iets waard zijn om de WW periode zo kort mogelijk te laten duren. Dat komt terug in de hoogte van de WW-premie maar bevordert vooral een arbeidsmarkt en sociale zekerheid die investeert in plaats van uitkeert. Is de minister het met ons eens dat WW-preventie ( voorbeelden) dit voorstel het beroep op de WW sterk kan terugdringen en tegelijkertijd stimuleert dat werkgever en werknemers zelf investeren in nieuwe perspectieven? Wat ons betreft gaat dit op den duur meewegen in het beleid voor ontslagvergunningen. Werkgevers en werknemers die zorgen voor goede arbeidsmarktperspectieven, zijn de voorhoede van de het stelsel van arbeidsverhoudingen van morgen.


· Kwaliteit van de arbeid wordt mede bevorderd door een effectief ARBO- beleid. Preventie is daarbij het sleutelwoord. In de préambule van het Sociaal Akkoord, en nog sterker in de préambule van de verklaring van de STAR wordt de ketenaanpak voor voorkoming en bestrijding ziekteverzuim arbeidsongeschiktheid centraal gesteld. Opvallend is dat er in het sociaal akkoord niet wordt gesproken over mogelijke combinaties of samenloop van deze aanpak met de invoering van een nieuw ziektekostenstelsel. Is hier sprake van een strijd der kolommen der departementen? Ligt het aan het gegeven dat verzuimverzekeraars en zorgverzekeraars ook maatschappelijk nog 2 behoorlijk verschillende posities hebben? De reden doet er voor mijn fractie niet echt toe. Wij vinden dat waar samenhang mogelijk is, die benut moet kunnen worden. Als bijv. SHELL en UNILEVER een afspraak maken met het VU ziekenhuis dat zij gebruik maken van de deskundigheid en accommodatie, zonder dat de reguliere activiteiten van ziekenhuis en polikliniek in het gedrang komen, dan is dat meer dan welkom. Na een goede preventie is snel ingrijpen de beste aanpak van verzuimbestrijding. Dat, onder strenge condities, de bedrijfsarts mag doorverwijzen, is een eerste stap. Maar zijn er geen grotere stappen te maken die zorgvuldig maar voortvarend kunnen leiden tot een match van win-win-win van werknemers /patiënten, curatieve gezondheidszorg en werkgevers? Hoe ziet de staatssecretaris dit?


· Een ander belangrijk punt is de vereenvoudiging van de arbowetgeving. Mijn fractie is zeer ingenomen met de belofte die toenmalig staatssecretaris Rutte op dit punt heeft gedaan: het aantal arboregels halveren!! Minder regels, heldere kaders van verantwoordelijkheid. Heel veel minder administratieve lastendruk, meer aandacht voor de praktijk. Kunnen wij er op rekenen dat het pakket voorstellen voor 1 maart 2005 bij de Kamer ligt, zodat de halvering in 2006 merkbaar is?


· Begin jaren90 is de operatie begonnen die de sociale zekerheid in de publieke en de private sector gelijk zou moeten trekken. Zo zijn WW en WAO ook in de publieke sector van kracht geworden. De praktijk van vandaag leert echter dat de naast de nieuwe wetten de meeste van de oude en inmiddels bovenwettelijke regelingen is blijven bestaan. Insiders geven aan dat dit extra pakket bij benadering structureel 7 mrd Euro extra per jaar kost. Kan de minister exact inzicht geven in de regelingen die bovenwettelijk nog steeds worden gehanteerd en de budgetten die daarmee jaarlijks zijn gemoeid?


· Enkele weken geleden heeft de Kamer uitgesproken dat jongeren tot hun 23^e in het oog gehouden moeten worden als het gaat om maatschappelijke zelfredzaamheid. Maatschappelijke zelfredzaamheid wordt ook gestimuleerd doordat jongeren na hun al dan niet afgeronde opleiding, worden ingeschakeld in de samenleving. Voor een deel lukt dat doordat jongeren een baan vinden en zich doorontwikkelen. Dan is er geen probleem. Anderen, waaronder helaas een grote groep jongeren, lukt dat niet. Met als risico dat zij na 1 of 2 jaar werkloosheid, maatschappelijk zover zijn weggezakt dat betrokkenheid bij, laat staan verantwoordelijkheid voor, de samenleving weg is. Zij dreigen vroeggepensioneerd te raken in de Bijstand. Ze krijgen levenslang in de kaartenbak en belanden in de marges van de samenleving. Dat moet voorkomen worden. Voor jongeren tot en met 23 jaar moet gelden: geen uitkering zonder maatschappelijke verplichting. Je leert en werkt, of doet andere maatschappelijk nuttige taken. Geen uitkering zonder tegenprestatie. Dat bevordert de kansen van jongeren en is een steun in de rug van maatschappelijke instellingen en maatschappelijke dienstverleners. Jongeren inschakelen en hen laten investeren in zichzelf en in de maatschappelijke omgeving, zonder dat dit leidt tot verdringing van betaalde arbeid. Gemeenten als Rotterdam, Tilburg en den Bosch geven een reeds lichtend voorbeeld. Dit moet voor alle gemeenten gaan gelden. Dit is de eerste herkansing voor jongeren, die veel te vaak zonder diploma uit de schoolbanken zijn gestapt. Het is bovendien de beste aanpak om allochtone en autochtone jongeren te integreren in de maatschappij in plaats van hen achter de DVD te houden of de hele dag te laten rondhangen met alle hangproblemen van dien.


· Voor bijstandsgerechtigden die al langer en vaak zonder startkwalificatie ( w.o veel allochtonen) in de bijstand zitten is het uitzicht op een baan niet rooskleurig. Mijn fractie legt zich hier niet bij neer. Wij willen daarom de mogelijkheid creëren dat langdurig werklozen zonder startkwalificatie de kans krijgen deze te halen en zo hun weg weer te vinden in een gewone baan. Hiertoe maken gemeente, werkzoekende en een werkgever de afspraak dat een werkgever de werkzoekende in dienst neemt in een leer-werktraject. de uitkeringsgerechtigde tekent in voor een resultaat, komt in dienst van de werkgever en is daarmee uit de bijstand, via een tussenstap van 90% van het minimumloon. De gemeente kan de uitkering inzetten voor het leer-werktraject en de werkgever vult aan tot 90% minimumloon. Na het behalen van de startkwalificatie krijgt de werknemer een baan voor tenminste 2 jaar tegen CAO loon bij dezelfde werkgever. Voordeel is voor iedereen. Kans voor werkloze, werkgever investeert in opleiding toekomstig werknemer tegen billijke vergoeding en de gemeente ziet een werkzoekende uitstromen uit het bijstandsbestand. Wij hebben dit voorstel samen met de VVD en D66 fractie uitgewerkt. Het verruimt de kansen voor velen zonder perspectief.


· Het departement verricht veel en goed werk. Toch heeft mijn fractie de indruk dat veel dubbel werk wordt verricht. Zowel op het departement als in een ZBO als CWI of UWV wordt op dit moment beleid gemaakt. Dat wil nog wel eens schuren en vraagt om heel veel overleg, met vaak complicerende uitkomsten. Dit is geen bijdrage aan kerkenbaar en transparant beleid. Om die reden willen wij een scheiding tussen beleid en uitvoering. Beleid wordt gemaakt op het departement. De uitvoering ligt bij ZBOs. De minister stuurt de ZBOs aan op basis van het kabinetsbeleid en legt verantwoording af aan de Tweede Kamer. Dit houdt lijnen kort, gaat extra en ingewikkelde regels en (mis) communicatielijnen tegen, bevordert transparantie en levert een fikse bijdrage aan de effeciëntie. Bovendien zorgt dat ervoor dat SZW zijn doelstelling van 25% adm. lastenverlichting volgens afspraak in 2007 haalt en niet pas in 2009, zoals de begroting aangeeft.


· Bij SZW gaat het altijd over mensen, of dat nu werknemers, werkgevers of werkzoekenden zijn. De uitvoeringsinstellingen van SZW hebben altijd met mensen te maken. CWI en UWV lijken zich dat in de praktijk niet altijd bewust. Onlangs heb ik, namens de CDA-fractie publiekelijk aandacht gevraagd voor meer menselijke maat in de bejegening door het UWV. De mailtjes en brieven met de bewijzen dat dit nodig was, stroomden binnen. Ik geef u een pakketje mee. Het UWV krijgt 120.000 bezwaarschriften per jaar binnen en staat daarmee in de top 2 van klachten bij de nationale ombudsman. Dat is veel te veel. Op heel korte termijn moet hier iets aan gebeuren. Als er klachten zijn moeten ze ordentelijk afgehandeld worden. Ze mogen niet op de plank blijven liggen. De medewerkers moeten meer met de klant meedenken en mogen zich niet verschuilen achter regels en procedures. Dat is de wens van mijn fractie, en tevens een letterlijke van (dhr Linthorst) de bestuursvoorzitter UWV. Wij (en u ) vinden een bondgenoot in hem. En nu de daden. Dat geldt ook voor het CWI. Ook daar moet er een stevig tandje bij als het gaat om de bejegening van zowel werkzoekenden als werkgevers. Het CWI moet zich meer gaan toeleggen op het bewerken van de vraagkant, zeker nu de arbeidsmarkt weer aantrekt is (pro)actieve bewerking dringend nodig. Graag een toezegging dat daarop meer wordt gestuurd.


· Belangrijk voor de kwaliteit van dienstverlening is het gebruik van ICT voor vereenvoudiging, koppeling en communicatie tussen instituties. Wij vinden dat er goede stappen worden gemaakt door in zorg, wonen en kinderen regels te bundelen en vereenvoudigen en vanaf
2006 door de Belastingdienst Toeslagen (BT) te laten uitkeren. Dit is een eerste stap. Tegelijkertijd zien wij dat er tussen ZBOs een soort van concurrentieslag heerst rond de vraag, wie het communicatienetwerk mag gaan beheren dat functioneert zoals de Belgische Kruispuntbank. De Kruispuntbank, een initiatief van de Christen democraat Jean Luc de Haene, regelt het gegevensverkeer zodanig effectief dat het aantal formulieren waar burgers meer te maken hebben, is terug gedrongen van
800 naar zon 70. Hoe zien de bewindspersonen dit op het terrein van SZW in relatie tot andere beleidsvelden?

* Afronding: daadkracht en draagvlak dichter bij elkaar houden.