Nieuwe intakeprocedure gemeente versnelt afhandeling bouwinitiatieven
Om te voldoen aan de behoefte aan woningen en kantoren, wil de
gemeente Breda de bouwproductie in de stad op hoog niveau houden. Dit
vraagt om een actieve, eenduidige en snelle behandeling van
bouwinitiatieven. De complexe regelgeving rond het bouwen was tot nu
toe één van de vertragende factoren. Met de nieuwe intakeprocedure,
waarmee al enige maanden ervaring is opgedaan, kunnen aanvragen die
afwijken van het bestemmingsplan snel worden behandeld, zodat er ook
snel kan worden gebouwd aan een veelzijdige, aantrekkelijke stad.
De intakeprocedure is bedoeld voor alle initiatieven en vragen
waarvoor een wijziging of vrijstelling van bestemmingsplannen nodig
is. Initiatiefnemers moeten snel weten welke doelstellingen de
gemeente heeft voor een bepaald gebied en wat de gemeente van hen
nodig heeft om het initiatief te kunnen beoordelen.
Via één centraal punt
Daarom heeft de gemeente een nieuwe intakeprocedure ontwikkeld. Alle
bouwinitiatieven komen voortaan binnen op één centraal punt. Daar is
ook de voortgang van de behandeling bekend. Deze intakeprocedure zorgt
binnen de gemeente voor een eenduidig en inzichtelijk werkproces. Elke
aanvraag wordt in een quick-scan getoetst door alle betrokken
afdelingen en leidt binnen een korte termijn - afhankelijk van de
ingrijpendheid van het initiatief - tot een standpunt van het college.
De voordelen: bouwinitiatieven worden sneller behandeld en voor
iedereen is helder wat de afspraken zijn. Het werk wordt beter
georganiseerd, zodat gemeente en initiatiefnemers sneller aan de slag
kunnen. Al enige maanden wordt volgens deze werkwijze met initiatieven
omgegaan. De ervaringen zijn gunstig.
Formulier
Alle bouwinitiatieven verlopen voortaan via deze intakeprocedure.
Hiervoor heeft de gemeente een apart formulier ontwikkeld. Het college
neemt alleen nog initiatieven in behandeling waarvoor een formulier is
ingediend. Het formulier is verkrijgbaar bij het Informatiepunt
Bouwen. Dit Informatiepunt in de hal van het stadskantoor is open van
maandag t/m donderdag van 09.00-16.00 uur en op vrijdag van
09.00-13.00 uur. Het Informatiepunt is ook bereikbaar via e-mail:
bwt@breda.nl of telefonisch: (076) 529 38 10.
Breda, 8 december 2004
Gemeente Breda