CENTRUM VOOR WERK EN INKOMEN
http://www.cwinet.nl
Derde kwartaalrapportage CWI
Derde kwartaalrapportage CWI
Prestaties ruim boven norm, maar dienstverlening kan beter
De derde kwartaalrapportage van CWI laat opnieuw een stijging van de
prestaties zien. Het lijkt erop dat CWI vooruit loopt op de opleving
van de arbeidsmarkt. De daling van het aantal nieuwe werkzoekenden
heeft ruimte gegeven beter te presteren bij bemiddeling. Vooral
jongeren profiteerden daarvan: 17.933 van de banen waarbij CWI tot
oktober bemiddelde gingen naar jongeren. Dat is 28 % van de vacatures
die door CWI zijn vervuld, terwijl jongeren slechts 7% van het bestand
van CWI uitmaken. Maar niet alle resultaten zijn positief: uit intern
onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de dienstverlening beter kan.
Van januari tot en met september 2004 wierf CWI 185.387 vacatures. 59%
van de WW-cliënten die onder verantwoordelijkheid van CWI vallen was
binnen zes maanden uitgeschreven en 61% van de mensen met een
bijstandsuitkering onder verantwoordelijkheid van CWI was binnen zes
maanden weer uit het bestand. CWI behandelde tot september 65.246
ontslagaanvragen: 24.431 in het eerste kwartaal, 21.774 in het tweede
kwartaal en 20.041 in het derde kwartaal. Dat er in het derde kwartaal
wat minder ontslagaanvragen binnenkomen is niet opzienbarend, dit past
binnen het gebruikelijke jaarbeeld.
Tot en met september dit jaar heeft CWI 43.691
tewerkstellingsvergunningen behandeld, waarvan 18.268 in het derde
kwartaal. Dat is aanmerkelijk hoger dan de 12.667 in het derde
kwartaal van 2003. Deze toename komt met name door de toetreding van
de nieuwe EU lidstaten op 1 mei 2004. Werkgevers konden voor personeel
uit deze landen makkelijker een tewerkstellingsvergunning krijgen,
mits het om beroepen ging waarvoor in Nederland moeilijk personeel te
krijgen is. Rond de negenduizend werkgevers maakten van deze regeling
gebruik. Veel vergunningen zijn bestemd voor de land- en tuinbouw. CWI
werkt samen met de land- en tuinbouwsector aan de inzet van meer
mensen uit Nederland, maar dit levert nog nauwelijks resultaat op.
Bovenstaande prestaties zijn bijna allemaal ruim boven de normen die
samen met het ministerie zijn vastgesteld. Hoewel CWI volgens de
rapportages dus boven verwachting presteert, blijkt uit een interne
audit dat de kwaliteit van de dienstverlening beter kan. Het rapport
geeft aan dat die kwaliteit nog onvoldoende is gewaarborgd en dat
lokaal ontwikkelde en bewezen methoden en instrumenten nog te weinig
worden benut. CWI heeft inmiddels actie ondernomen om in de toekomst
standaardkwaliteit te kunnen garanderen. Zo zal een
certificeringstraject voor alle medewerkers van CWI de kwaliteit van
de dienstverlening verder verbeteren en waarborgen.
Noot voor de redactie,