128 - Buitenlands voedsel onveranderd populair
Terrorisme leidt niet tot `voedseldiscriminatie'
Datum: 8 december 2004
Na de aanslagen in Amerika en Spanje en meer recentelijk de moord op
Theo van Gogh, zouden producenten en restauranthouders zich kunnen
afvragen of de consumptie van buitenlandse producten gaat afnemen. In
een marketingonderzoek van de Faculteit der Economische Wetenschappen
van de Rijksuniversiteit Groningen toont drs. Ciska Bruil aan dat in
ieder geval Nederlandse voedselhandelaren zich geen zorgen hoeven te
maken: de consumptie van buitenlands voedsel blijft hier onveranderd
populair.
In verschillende economische onderzoeken is duidelijk geworden dat
vijandige gevoelens ten opzichte van het buitenland wel degelijk van
invloed kunnen zijn. Begin dit jaar werd bekend dat Nederlanders
vanwege negatieve gevoelens jegens Duitsers bewust kiezen voor het
Nederlandse product wanneer er een vergelijkbaar Duits product wordt
aangeboden.
Niet gekeken naar afkomst
In haar afstudeeronderzoek over consumenten-etnocentrisme in Nederland
bracht Ciska Bruil in kaart welke factoren een rol spelen bij de
aankoop van buitenlands voedsel. Ze verrichtte daarvoor een
vragenlijstonderzoek onder 300 Nederlandse consumenten. Het ging om
producten zoals groente, vruchtensap, yoghurt, bier en koffie. Bruil
stelt vast dat de Nederlandse consument hoofdzakelijk let op de
feitelijke voor- en nadelen. Een product moet voldoen aan de
verwachting van de consument. Er wordt nauwelijks gekeken naar de
herkomst van het product. Kortom, `voedseldiscriminatie' bestaat in
ons land niet. Ook al zou de afkeer van vreemd voedsel enigszins
toenemen, dan nog zullen de voor de consument intrinsieke waarden van
het product (geur, kleur, e.d.) dominant blijven bij de aanschaf
ervan.
Tolerant en open
Producenten die nieuwe (exotische) producten willen introduceren
kunnen hieruit leren dat ze deze producten zo moeten presenteren dat
het voor de consument duidelijk is wat het product te bieden heeft.
Bij een nieuw product wil de consument er zeker zijn dat het product
aan de verwachting voldoet. Verschuivingen op de markt ten koste van
buitenlandse producten hoeven niet gevreesd te worden: de consumptie
blijft gebaseerd op de werkelijke voordelen die het product kennelijk
te bieden heeft, van eigen bodem of niet. Producenten en
restauranthouders hoeven zich derhalve geen zorgen te maken: de
vaderlandse consument zal open blijven staan voor voedsel uit andere
windstreken.
Noot voor de pers
Meer informatie: drs. Ciska Bruil, vakgroep Marketing, Faculteit der
Economische Wetenschappen, tel. 06 45 61 41 49, of (0541)51 50 30,
e-mail: ciska_bruil@yahoo.com of
begeleidend docent prof.dr. Gerard Sierksma, tel. (050)363 38 05.
Een samenvatting van de scriptie, getiteld Consumenten-etnocentrisme
in Nederland is op te vragen bij de onderzoekster.
Rijksuniversiteit Groningen