Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1A Telefoon (070) 333 44 44 Telefax (070) 333 40 33 2513 AA 's-GRAVENHAGE

Uw brief Ons kenmerk UB/S/2004/84818

Onderwerp Datum Expertcommissie Informatievoorziening en 8 december 2004 elektronische dienstverlening SUWI

Een klantvriendelijke en efficiënte uitvoering zijn voor de organisaties in het SUWI-stelsel belangrijke doelstellingen. ICT is een wezenlijk instrument om deze te verwezenlijken. In het Algemeen Overleg met de vaste commissie voor SZW van 24 juni jl. naar aanleiding van de Tussenevaluatie SUWI 2004 en de verantwoording SUWI-organisaties 2003, is gesproken over de stand van zaken van de ICT-ontwikkeling SUWI. Daarbij kwam tevens de uitvoeringspraktijk rond de Belgische Kruispuntbank voor de Sociale Zekerheid aan de orde.

De notitie `Op weg naar de elektronische overheid' (bijlage bij brief d.d. 14 juni jl. TK 2003-2004, 26 387 nr. 23) bevat een overkoepelende beschrijving van de architectuur van de elektronische overheid, oftewel van de `back-office' van de overheid. In de notitie wordt beschreven welke voorzieningen en maatregelen op het vlak van informatie- voorziening en ICT nodig zijn om de overheid beter te laten functioneren en dienstverlening aan burgers te verbeteren. Tijdens het gezamenlijke Algemeen Overleg van 3 november jl. met de vaste commissies voor BZK, EZ, FIN en SZW bleek dat de koers die in de notitie wordt uitgezet breed gesteund wordt. Deze is uiteraard ook voor de organisaties in het domein van werk en inkomen richtinggevend. In het Ketenprogramma 2005 `Mensen aan het werk', dat de ketenpartners onlangs hebben vastgesteld, zijn de lijnen van de notitie `Op weg naar de elektronische overheid' herkenbaar vertaald en opgepakt1. Het is de duidelijke ambitie van de organisaties om de publieke dienstverlening (meer) toegankelijk, gebruiksvriendelijk en efficiënt in te richten.

Niettemin ben ik van mening dat er belangrijke lessen geleerd kunnen worden van de aanpak en resultaten in diverse andere landen. Het recent door de vaste commissie voor SZW georganiseerde symposium over de Belgische Kruispuntbank heeft dat nog eens onderstreept. Met name de tastbare voordelen die burgers en bedrijven hebben bij de daar ingezette initiatieven verdienen navolging. Ik heb daarom, in lijn met mijn toezegging in het


1 Het genoemde Ketenprogramma wordt beschouwd als een bijlage bij de jaarplannen van CWI en UWV voor 2005. Deze worden samen met het oordeel van de minister en de budgetvaststelling voor het jaar 2005 aan de Tweede Kamer toegezonden.


2

genoemde Algemeen Overleg van 24 juni jl., besloten om een expertcommissie in te stellen, en deze opdracht te geven om - mede op basis van buitenlandse praktijkvoorbeelden en best- practices - aanbevelingen te doen voor verbetering en versnelling van de (totstandkoming van de gewenste) informatievoorziening en elektronische dienstverlening (`e-government') in het SUWI-domein, waaronder mogelijk te realiseren quick-wins. In de nadere beschrijving van de opdracht die u als bijlage bij deze brief aantreft, wordt dit toegespitst op vier aspecten: a. architectuur en infrastructuur; b. klantgerichte dienstverlening; c. regie en coördinatie; d. tempo.
De expertcommissie bestaat uit prof. dr. ir. W.J. Keller, dhr. U. Groen en mr. J.N. van Lunteren. De commissie zal uiterlijk 31 maart 2005 rapporteren. De resultaten, die ik u te zijner tijd zal toezenden, zal ik betrekken bij de kaderstelling voor de uitvoering en de met de SUWI-organisaties te maken afspraken.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(H.A.L. van Hoof)