Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1A Telefoon (070) 333 44 44
Telefax (070) 333 40 33
2513 AA 's-GRAVENHAGE
Uw brief Ons kenmerk
UB/S/2004/84818
Onderwerp Datum
Expertcommissie Informatievoorziening en 8 december 2004
elektronische dienstverlening SUWI
Een klantvriendelijke en efficiënte uitvoering zijn voor de organisaties in het SUWI-stelsel
belangrijke doelstellingen. ICT is een wezenlijk instrument om deze te verwezenlijken. In
het Algemeen Overleg met de vaste commissie voor SZW van 24 juni jl. naar aanleiding
van de Tussenevaluatie SUWI 2004 en de verantwoording SUWI-organisaties 2003, is
gesproken over de stand van zaken van de ICT-ontwikkeling SUWI. Daarbij kwam tevens
de uitvoeringspraktijk rond de Belgische Kruispuntbank voor de Sociale Zekerheid aan de
orde.
De notitie `Op weg naar de elektronische overheid' (bijlage bij brief d.d. 14 juni jl.
TK 2003-2004, 26 387 nr. 23) bevat een overkoepelende beschrijving van de architectuur
van de elektronische overheid, oftewel van de `back-office' van de overheid. In de notitie
wordt beschreven welke voorzieningen en maatregelen op het vlak van informatie-
voorziening en ICT nodig zijn om de overheid beter te laten functioneren en dienstverlening
aan burgers te verbeteren. Tijdens het gezamenlijke Algemeen Overleg van 3 november jl.
met de vaste commissies voor BZK, EZ, FIN en SZW bleek dat de koers die in de notitie
wordt uitgezet breed gesteund wordt. Deze is uiteraard ook voor de organisaties in het
domein van werk en inkomen richtinggevend. In het Ketenprogramma 2005 `Mensen aan
het werk', dat de ketenpartners onlangs hebben vastgesteld, zijn de lijnen van de notitie `Op
weg naar de elektronische overheid' herkenbaar vertaald en opgepakt1. Het is de duidelijke
ambitie van de organisaties om de publieke dienstverlening (meer) toegankelijk,
gebruiksvriendelijk en efficiënt in te richten.
Niettemin ben ik van mening dat er belangrijke lessen geleerd kunnen worden van de
aanpak en resultaten in diverse andere landen. Het recent door de vaste commissie voor
SZW georganiseerde symposium over de Belgische Kruispuntbank heeft dat nog eens
onderstreept. Met name de tastbare voordelen die burgers en bedrijven hebben bij de daar
ingezette initiatieven verdienen navolging. Ik heb daarom, in lijn met mijn toezegging in het
1 Het genoemde Ketenprogramma wordt beschouwd als een bijlage bij de jaarplannen van CWI en UWV voor
2005. Deze worden samen met het oordeel van de minister en de budgetvaststelling voor het jaar 2005 aan de
Tweede Kamer toegezonden.
2
genoemde Algemeen Overleg van 24 juni jl., besloten om een expertcommissie in te stellen,
en deze opdracht te geven om - mede op basis van buitenlandse praktijkvoorbeelden en best-
practices - aanbevelingen te doen voor verbetering en versnelling van de (totstandkoming
van de gewenste) informatievoorziening en elektronische dienstverlening (`e-government')
in het SUWI-domein, waaronder mogelijk te realiseren quick-wins. In de nadere
beschrijving van de opdracht die u als bijlage bij deze brief aantreft, wordt dit toegespitst op
vier aspecten: a. architectuur en infrastructuur; b. klantgerichte dienstverlening; c. regie en
coördinatie; d. tempo.
De expertcommissie bestaat uit prof. dr. ir. W.J. Keller, dhr. U. Groen en mr. J.N. van
Lunteren. De commissie zal uiterlijk 31 maart 2005 rapporteren. De resultaten, die ik u te
zijner tijd zal toezenden, zal ik betrekken bij de kaderstelling voor de uitvoering en de met
de SUWI-organisaties te maken afspraken.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(H.A.L. van Hoof)
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid