Gemeente Barneveld


Snellere afhandeling milieuklachten via internet

Inwoners uit de gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk en Wageningen kunnen vanaf 8 december hun klachten over milieuoverlast ook via internet indienen. Zeven dagen in de week, 24 uur per dag kunnen inwoners met klachten terecht op de websites van de vier gemeenten (www.barneveld.nl) of op de website van de provincie Gelderland.

Op het digitale formulier vullen inwoners gegevens in over de milieuoverlast. De klacht wordt direct doorgestuurd naar één van de gemeenten of de provincie. Deze wordt daar behandeld of doorgestuurd naar de juiste (overheids)instantie die over de klacht gaat. Op deze wijze vindt de afhandeling efficiënter en dus sneller plaats.

Inwoners kunnen overlast of gevaar ervaren op het gebied van geluid, geur, bodem of stof. Ook als iemand last heeft van een andere milieuverontreiniging, kan men hierover een klacht indienen. Medio 2005 kunnen inwoners van de vier genoemde gemeenten via internet ook de afhandeling van hun milieuklacht volgen en kunnen ze via internet een overzicht van andere milieuklachten in hun omgeving opvragen.

In de gemeente Barneveld komt dit project naast de bestaande milieuklachtenlijn, via telefoonnummer (0342) 495333, deze lijn is dag en nacht bereikbaar. Ook worden klachten die binnenkomen via dit nummer direct afgehandeld, ook in het weekeinde.

s@men

De uitbreiding van het dienstenpakket wordt mogelijk gemaakt door financiering van de provincie Gelderland. Deze laatste partij financiert het project s@men (Samenwerking Afhandeling Milieuklachten). In het project s@men werken overheidsinstanties samen om milieuklachten sneller af te handelen door ze sneller bij het juiste bevoegd gezag te krijgen. De vier gemeenten en de provincie maken hiervoor afspraken en worden ondersteund door een computersysteem. De site voor milieuklachten is een eerste stap in dit samenwerkingsproject.