Gemeente Barneveld
Snellere afhandeling milieuklachten via internet
Inwoners uit de gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk en Wageningen kunnen
vanaf 8 december hun klachten over milieuoverlast ook via internet
indienen. Zeven dagen in de week, 24 uur per dag kunnen inwoners met
klachten terecht op de websites van de vier gemeenten
(www.barneveld.nl) of op de website van de provincie Gelderland.
Op het digitale formulier vullen inwoners gegevens in over de
milieuoverlast. De klacht wordt direct doorgestuurd naar één van de
gemeenten of de provincie. Deze wordt daar behandeld of doorgestuurd
naar de juiste (overheids)instantie die over de klacht gaat. Op deze
wijze vindt de afhandeling efficiënter en dus sneller plaats.
Inwoners kunnen overlast of gevaar ervaren op het gebied van geluid,
geur, bodem of stof. Ook als iemand last heeft van een andere
milieuverontreiniging, kan men hierover een klacht indienen. Medio
2005 kunnen inwoners van de vier genoemde gemeenten via internet ook
de afhandeling van hun milieuklacht volgen en kunnen ze via internet
een overzicht van andere milieuklachten in hun omgeving opvragen.
In de gemeente Barneveld komt dit project naast de bestaande
milieuklachtenlijn, via telefoonnummer (0342) 495333, deze lijn is dag
en nacht bereikbaar. Ook worden klachten die binnenkomen via dit
nummer direct afgehandeld, ook in het weekeinde.
s@men
De uitbreiding van het dienstenpakket wordt mogelijk gemaakt door
financiering van de provincie Gelderland. Deze laatste partij
financiert het project s@men (Samenwerking Afhandeling
Milieuklachten). In het project s@men werken overheidsinstanties
samen om milieuklachten sneller af te handelen door ze sneller bij het
juiste bevoegd gezag te krijgen. De vier gemeenten en de provincie
maken hiervoor afspraken en worden ondersteund door een
computersysteem. De site voor milieuklachten is een eerste stap in dit
samenwerkingsproject.