Blauw New Media



----------- PERSBERICHT ----------------

KLM Nederland wint aanmoedigingsprijs voor zijn innovatieve marketingactiviteiten

Blauw Research & SPSS wijzen KLM Nederland aan als winnaar in onderzoek naar convergentie van marktonderzoek en data mining in het bedrijfsleven.

KLM Nederland heeft van Blauw Research en SPSS de aanmoedigingsprijs ontvangen voor de vooruitstrevende marketingactiviteiten binnen zijn organisatie. Deze prijs werd toegekend aan KLM Nederland voor zijn activiteiten op het gebied van de integratie van verschillende databronnen.

Prof. Dr. Ed Peelen, Hoogleraar Direct Marketing / CRM aan de Universiteit Nijenrode, heeft de prijs tijdens het evenement De verzuiling voorbij uitgereikt. Het evenement stond geheel in het teken van de convergentie van marktonderzoek en data mining. Blauw Research heeft onderzocht in hoeverre het bedrijfsleven dit toepast. Vier bedrijven waren genomineerd voor deze aanmoedigingsprijs maar na interviews met de heer Peelen bleek dat KLM Nederland het meest gebruik maakt van deze toepassing.

De klant en CRM zijn top-prioriteiten van KLM. Marktonderzoek is daarbij essentieel. Samen met de gegevens uit ons Flying Dutchman programma, biedt dat namelijk een goede basis om onze kennis over de klant te vergroten, aldus Erik Varwijk, directeur KLM Nederland. Daarbij richten we ons er nu op om deze kennis zoveel mogelijk centraal te stellen in onze organisatie, zodat naast de vraag WAT er aangeboden moet worden, er ook steeds expliciete aandacht is voor WIE dat het meest interessant is, zowel massamediaal als in een 1-op-1 benadering. En uiteraard worden alle acties ook weer gezamenlijk geëvalueerd. Deze prijs is voor ons een extra steun in de rug om op de ingeslagen weg verder te gaan.

Uit het onderzoek en het interview komt duidelijk naar voren dat KLM Nederland zich steeds meer ontwikkelt naar een informatiegedreven organisatie, zegt Frank Passtoors, country manager bij SPSS Benelux bv. Door de inzet van marktonderzoek, geavanceerde informatiesystemen en categoriemanagement kan KLM Nederland zijn marketingactiviteiten nauwkeurig analyseren, plannen en bewaken. KLM Nederland is dan ook de terechte winnaar van deze aanmoedigingsprijs.


---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Susan van Eck susan.vaneck@blauw.com; +31-10-4000900; Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is onderdeel van Blauw Group, het snelst groeiende bedrijf op het gebied van marktonderzoek en datacollectie in Nederland , met 90 medewerkers en een omzet van 9 mln. Blauw Research ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen.

Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2003