Gemeente Utrecht


2004 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
102 Vragen van de heer R.J.F. Giesberts
(ingekomen 9 november 2004)

Recent heeft de minister van Verkeer haar beleid gepresenteerd inzake de snelheden op rijkswegen. Op tien stukken snelweg, in totaal 110 kilometer, wordt de maximum toegestane snelheid verhoogd van 100 naar 120 kilometer per uur. Op een aantal trajecten, samen zo'n 25 kilometer, gaat de maximumsnelheid over ongeveer een jaar, juist omlaag van 100 naar 80 km. De A12 ten zuiden van Utrecht, tussen knooppunt Oudenrijn en Lunetten krijgt op de parallelbanen een 80 km/u regime. Op de hoofdbaan van dit wegvak zou de snelheid terug moeten van 120 naar 100 km/u. De A2 krijgt voorbij Oudenrijn (traject Rijnenburg - Nieuwegein) juist een snelheidsverhoging van 100 naar 120 km/u.

In het twee weken geleden vastgestelde Regionale Verkeers- en Vervoersplan (RVVP) wordt de invoering van 80 km/u regimes op de snelwegen in de regio bezien als een positieve ontwikkeling. Als voorbeeld geldt Rotterdam Overschie waar in 2002 de snelheid tot 80 km/u is teruggebracht. TNO heeft nadien aangetoond dat door deze ingreep de uitstoot van het verkeer is gedaald met 25 procent voor stikstofoxiden en 34 procent voor fijn stof. De totale luchtkwaliteit is als gevolg met circa 5 tot 10 procent verbeterd.

De Provinciale Staten hebben maandagavond via een breed gesteunde motie uitgesproken er voorstander van te zijn dat de ring rond Utrecht een maximumsnelheid van 80 km/ u krijgt.

De wethouders Milieu van Amsterdam (Hester Maij, CDA) en Rotterdam (Wim van Sluis, Leefbaar Rotterdam) hebben op 28 oktober laten weten dat er spoedig een snelheidslimiet van 80 km/uur moet komen op de Amsterdamse ring A10 en de Rotterdamse ruit.

Ook GroenLinks vindt de nu gedane voorstellen van minister Peijs teleurstellend. De overlast die stad Utrecht heeft van geluid en vieze lucht als gevolg van het verkeer op de autowegen is te groot. Ook de A2 en de A27 rondom Utrecht moeten om die reden een 80km/ uur regime krijgen, zo vinden wij.

Dit brengt ons tot de volgende vragen:
1. Bent u met ons van mening dat snelheidsreductie op de ringweg Utrecht goed is voor de luchtkwaliteit?
2. Deelt u de teleurstelling van GroenLinks dat de minister nu van plan is slechts op een beperkt deel van de ring de snelheid te verlagen tot 80 km/u? Zo nee, waarom niet?
3. Bent u voornemens of bereid via BRU of zelfstandig de minister te vragen meer wegvakken op de ring te onderwerpen aan een maximumsnelheid van 80 km /u?
4. En bent u tevens bereid de minister aan te spreken op de snelheidsverhoging op de A2 vanaf Oudenrijn? Zo niet, hoe beziet u deze snelheidsverhoging dan in relatie tot de door u gewenste bebouwing van polder Rijnenburg (milieuhinder, noodzakelijke voorzieningen)?


Antwoorden van Burgemeester en wethouders
(verzonden 7 december 2004)

De Minister heeft Gemeente Utrecht formeel nog niets laten weten over haar voornemen om de snelheid te verlagen van 120 naar 100 km/uur op de hoofdbaan en van 100 naar 80 km/uur op de parallelbanen van rijksweg A12 tussen Oudenrijn en Lunetten. De gemeente Utrecht is dus nog niet in de gelegenheid gesteld te reageren op het voornemen van de Minister. Naar verwachting zal Rijkswaterstaat Directie Utrecht hiertoe contact opnemen met de gemeente.

1. In het algemeen is het goed mogelijk dat een lagere snelheid op de Ring Utrecht leidt tot een verbetering van de gemiddelde luchtkwaliteit in Utrecht. Een lagere maximumsnelheid op de snelwegen brengt echter het risico met zich mee dat het gebruik van (deels) binnenstedelijke routes een aantrekkelijker alternatief wordt. Dit heeft weer gevolgen voor de luchtkwaliteit, doorstroming en verkeersveiligheid langs en op de betreffende wegen. Het College vindt dat het voornemen van de Minister gevolgd moet worden door een nader onderzoek naar de effecten van de voorgestelde maatregelen in de stad Utrecht.

2. In de contacten met het ministerie van Verkeer en Waterstaat zullen wij aandringen op een nader onderzoek naar de mogelijk positieve en negatieve effecten van de maatregel in de stad. Op basis van de uitkomsten daarvan zullen wij een definitief standpunt innemen. Onze inzet voor de verbetering van de luchtkwaliteit is vastgelegd in het gemeentelijke Luchtkwaliteitsplan.

3. Het genoemde onderzoek zal zeker aan waarde winnen als het functioneren van de gehele Ring rond Utrecht (inclusief de Noordelijke Randweg Utrecht) daarin betrokken wordt.

4. Zie ook antwoord 3. Het College zal in ieder geval de schijnbare tegenstrijdigheid tussen de trajectnota A2 Oudenrijn-Everdingen enerzijds en de recente uitspraken van de Minister anderzijds onder de aandacht brengen. De trajectnota uit 2003 stelt namelijk een maximumsnelsnelheid van 100 km/uur voor, terwijl dit tracédeel nu onderdeel uitmaakt van de voorstellen tot verhoging van de maximumsnelheid tot 120 km/uur. Een verhoging van 100 naar 120 km/uur is volgens de Minister wenselijk voor rijkswegen die buiten het stedelijk gebied liggen. Echter, met een eventueel toekomstige bouw van Rijnenburg komt een gedeelte van de A2 tussen Oudenrijn en Nieuwegein aan weerszijden in stedelijk gebied te liggen.


---- --