| |Nr. |2004-530 | | |Arnhem|7 december 2004| | |, | |GS BESLUITEN 7 DECEMBER 2004
Vaststellen reconstructieplannen Achterhoek/Liemers en Veluwe (A2 en A3) In de totstandkoming van de reconstructieplannen Achterhoek/Liemers en de Veluwe is weer een belangrijke fase afgerond. GS hebben op grond van de ingediende bedenkingen en opmerkingen een aantal wijzigingen in de ontwerpplannen opgenomen. De meeste voorstellen uit de ontwerpplannen zijn ongewijzigd door GS vastgesteld en op een aantal punten zijn de ontwerpplannen nog aangepast. De reconstructieplannen kunnen nu voor vaststelling aan Provinciale Staten (23 februari 2005) worden voorgelegd. Tijdens een extra vergadering van de statencommissie Landelijk Gebied op 19 januari 2005 krijgen de indieners van een bedenking de gelegenheid om hun inbreng kort toe te lichten.
Partiële herziening van het Streekplan Gelderland 1996 inzake glastuinbouw en champignonteelt in de Bommelerwaard (A4) Gedeputeerde Staten hebben besloten Provinciale Staten een voorstel te doen voor de vaststelling van de partiële herziening van het streekplan Gelderland 1996 inzake glastuinbouw/champignonteelt in de Bommelerwaard. Op 31 augustus 2004 hebben GS het zogenoemde Regionaal Plan Bommelerwaard als uitwerking van het streekplan Gelderland 1996 vastgesteld. In dit uitwerkingsplan is, in overleg met de streek, het beleid geformuleerd voor (onder meer) nieuwe concentratiegebieden voor de glastuinbouw/champignonteelt. Om dit beleid te verankeren in het Streekplan is nu de partiële herziening van het Streekplan Gelderland 1996 voorbereid. In de partiële streekplanherziening is in totaal 250 ha (bruto) ruimte gefaseerd gereserveerd tot 2015 voor de uitbreiding van de glastuinbouw/champignonteelt, in drie concentratiegebieden. Deze drie gebieden liggen op de noordelijke oeverwal (bij Zuilichem en Nieuwaal) en oostelijk van de A2 (bij Velddriel). Belangrijk onderdeel is de fasering in het plan. GS zijn nl. van mening dat de feitelijke ontwikkeling van de glastuinbouw/champgnonteelt in de nieuwe concentratiegebieden medio 2007 dient te worden getoetst aan een viertal criteria: de economische noodzaak voor de beide sectoren, de kwaliteit van het oppervlaktewater, een verkeersveilige infrastructuur en een goede landschappelijke inpassing. Tot 1 juli 2007 mag 100 ha planologisch-juridisch zijn ontwikkeld of vastgelegd. Wanneer op dat moment blijkt dat zich binnen de voorgenoemde toetsingspunten ongewenste ontwikkelingen voordoen, kan dat een reden zijn de thans geboden mogelijkheid om de resterende 150 ha te ontwikkelen te heroverwegen. GS zullen PS rapporteren over de naleving van genoemde voorwaarden en zo nodig over de noodzaak van een streekplanherziening. Tegen het ontwerpplan zijn 24 bedenkingen ingediend. De bedenkingen geven volgens GS geen aanleiding af te zien van deze streekplanherziening. De vaststelling van deze partiële streekplanherziening door Provinciale Staten is gepland op 26 januari 2005.
Rectificatie antwoord op statenvragen van SP over achterhouden milieu-informatie (A10) De Statencommissie voor Economie en Milieu was in haar bijeenkomst van 1 december niet te spreken over het antwoord van het college op schriftelijke vragen van de SP-fractie over het mogelijk achterhouden van informatie met betrekking tot de elektriciteitscentrale in Nijmegen (Electrabel). In een hernieuwd antwoord geeft het college aan dat het achteraf gezien verstandiger was geweest twee brieven van de VROM-Inspectie eerder aan Provinciale Staten aan te bieden dan nu is gebeurd.
Financieel eindverslag Gelderse Stichting Hulp aan Turkije (C4) GS hebben op basis van het financiële verslag de definitieve subsidie aan de Gelderse Stichting Hulp aan Turkije vastgesteld. In totaal is het bedrag vastgesteld op 419.746. euro. In augustus 1999 deed zich een aardbeving voor in Midden-Turkije. De Turkse gemeenschap in Gelderland vroeg de provincie indertijd om hen te ondersteunen om een hulpproject op te zetten. De opgerichte Gelderse Stichting Hulp aan Turkije heeft inmiddels met het geld samen met vrijwilligrs en bewoners 56 woningen gebouwd in de provincie Düsce. In samenwerking met Unicef is een gemeenschapshuis gebouwd. Het project is nu met vaststelling van het financieel eindverslag afgesloten. Wel is over het project een tijdelijke fototentoonstelling ingericht in de hal van het gebouw Rijnstate, een van de provinciale gebouwen aan de Markt in Arnhem. Na afloop zal deze tentoonstelling naar Golyaka worden gestuurd waar de tentonstelling tijdelijk in het gemeenschapshuis zal worden getoond.
Regionale tarieven Openbaar Vervoer vastgesteld (C5) Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben de regionale tarieven voor het openbaar vervoer in Gelderland vastgesteld. Het gaat bijvoorbeeld om de Veluwe Reispas van de BBA, Discovervoer en de Syntustrajectkaart. Regionale tarieven zijn tarieven die afwijken van de door de Minister van Verkeer en Waterstaat vastgestelde tarieven. Sinds het in werking treden van de Wet personenvervoer 2000 is er meer vrijheid voor tarieven in het openbaar vervoer voor decentrale overheden. De aanvragen van de vervoerbedrijven voor de regionale tarieven zijn getoetst aan de Netwerknota. Hierin is geregeld dat dergelijke tarieven mogelijk zijn zolang dit niet tot minder inkomsten voor de provincie Gelderland leidt. De vervoerbedrijven zijn opbrengstverantwoordelijk; eventuele risico's bij het niet aanslaan van een tariefactie komen voor rekening van de vervoerder.
Meerjarenvisie Gelders Sociaal Beleid: in 2005 22 miljoen beschikbaar (C6) Door GS is de inspraakeditie van de Meerjarenvisie Sociaal beleid vastgesteld. In de Meerjarenvisie Sociaal Beleid worden de hoofdlijnen voor het sociaal beleid van de komende jaren aangegeven met bijbehorende doelstellingen en resultaten. Het sociale beleid van de provincie strekt zich uit over tal van beleidsterreinen: van integratie van allochtonen, terugdringing van dak- en thuislozen, ambulancezorg tot het realiseren van basisbibliotheken en de totstandkoming van Kulturhusen in de provincie. Vanaf 2005 wordt jaarlijks 22 miljoen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van dit beleid. In de meerjarenvisie wordt verder een voorzet gegeven voor een nieuwe manier van (samen) werken op sociaal gebied met gemeenten en instellingen. Sleutelwoorden hierbij zijn regionaal werken, sociale debatten en de vorming van een sociale agenda. Kort samengevat organiseert de provincie in 2005 met de Gelderse regio's een sociaal debat op basis van gegevens uit de Sociale Atlas die in 2004 door de provincie is gepresenteerd. Vervolgens wordt per regio een sociale agenda opgesteld. De inspraakeditie van de Meerjarenvisie Sociaal Beleid 2005-2008 is in te zien tot 28 januari in de bibliotheek van het Huis der Provincie. De visie is ook te bekijken op de website van de provincie: www.gelderland.nl. Een meer uitgebreid persbericht over de Meerjarenvisie Sociaal Beleid volgt.
GS stellen ruim 20 miljoen euro subsidie beschikbaar voor 29 Gelderse projecten (C7) Gedeputeerde Staten, het dagelijks bestuur van de provincie Gelderland, hebben in totaal ruim 20 miljoen euro beschikbaar gesteld aan subsidie, waarvan 15,3 miljoen aan Europese middelen. Maar liefst 29 aanvragen zijn goedgekeurd. Dit betekent een forse impuls voor tal van stimuleringsprojecten, zoals de toeristische ontwikkeling van Groenlo als vestingstad, het opzetten van een informatiesysteem over duurzaam beheer van groen en tuinen en het opknappen van een bedrijventerrein in Doetinchem.
Terminale Zorg in Gelderland (C18)
In het regiovisiedocument 'Palliatieve Terminale Zorg in Gelderland' worden aanbevelingen en concrete activiteiten voorgesteld voor verbetering van terminale zorg. Het document is opgesteld door het Platform Pallliatieve Terminale Zorg dat ruim een jaar geleden met hulp van de provincie werd ingesteld. Het regiovisiedocument is nu door GS vastgesteld. In 2003 ging het Platform Palliatieve Zorg Gelderland van start met als opdracht om zich te buigen over vragen als het maatschappelijk belang en nieuwe ontwikkelingen rond deze speciale vorm van zorg. Ook moesten vraag en aanbod geïnventariseerd worden. Dit nu is gebeurd; onder meer zijn behoeften van patiënten en naasten in kaart gebracht en zijn de belangrijkste knelpunten en mogelijke actiepunten in beeld gebracht. De provincie is tevreden dat palliatieve zorg zich met steun van de provincie nu als als onderwerp voldoende op de kaart heeft gezet bij betrokken partijen (regionale netwerken palliatieve zorg, zorgkantoren, integrale kankercentra etc.) Er is volop vertrouwen dat betrokken partijen het onderwerp op de agenda houden en blijven werken aan verbeteringen in het aanbod.
Gelders Milieuplan blijft overeind; staatssecretaris verlangt geen nader onderzoek (C13) De Gelderse statenfractie van de SP heeft aan het ministerie van BZK gevraagd het Gelders Milieuplan voor schorsing of vernietiging aan de Kroon voor te leggen omdat het dagelijks bestuur van de provincie in zijn vergunningenbeleid accepteert dat een beperkt aantal bedrijven wellicht niet tijdig zal voldoen aan de IPPC-richtlijn. Staatssecretaris Van Geel (VROM) stelt in een reactie dat er in onvoldoende mate aanleiding bestond om het besluit tot vaststelling van het GMP voor schorsing of vernietiging voor te dragen. Wel dringt Van Geel er bij de provincie op aan om alle inspanningen te verrichten die nodig zijn om op tijd te voldoen aan het implementeren van de IPPC-richtlijn bij alle bedrijven die daarvoor in aanmerking komen. Deze Europese richtlijn betreft de geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging. In het eerste kwartaal van 2005 inventariseren GS het aantal en aard van de bedrijven waarvoor de richtlijn mogelijk niet op tijd is geïmplementeerd. Ook wordt onderzocht of er maatregelen mogelijk zijn die een en ander kunnen versnellen.
Dertien gemeenten in regio Arnhem pakken geluid aan met provinciale subsidie (C15) Dertien gemeenten binnen de Milieusamenwerking Regio Arnhem (MRA) hebben een gezamenlijke visie op geluid ontwikkeld en willen die vertalen in 13 uitvoeringsgerichte geluidsnota's. De MRA krijgt hiervoor een subsidie van 150.000 euro. De geluidsnota's gaan streefbeelden bevatten: welke basiskwaliteit is gewenst en hoe is die te bereiken. Geluidbeleid en ruimtelijke ordening kunnen in het vervolg geïntegreerd worden. Het project past uitstekend in de gebiedsgerichte aanpak van het Gelderse Milieuplan.
Subsidie voor zes bodemsaneringen; regeling nu beëindigd (C16) De Stimuleringsregeling Bodemsanering (Stibosa) wordt, na zes en een half jaar, op 1 januari 2005 beëindigd. Ter afronding van de laatste tenderperiode krijgen zes van de zestien ingediende projecten een subsidie van in totaal 432.668, - euro. Molenweg 8 in Beusichem (58.330,-; sanering van minerale olie en vluchtige aromaten op terrein voormalig tankstation, daarna bouw van 7 woningen), Dinxperloseweg 2-12 in Ulft (100.000,-; sanering van zware metalen, olie, Pak's en asbest op voormalige stortplaats, daarna bouw van 8 woningen), Waterstraat 117-121 in Nijmegen (13.538, -; nader onderzoek naar de omvang van een grote verontreiniging met per en tri door een voormalige chemische wasserij, maken van een saneringsplan), Lenderinkterrein in Zutphen (97.800,-; sanering van een voormalige wasserij/blekerij, daarna herinrichting als stadspark en speelgebied), Oude Arnhemseweg 103 in Lunteren (100.000,-; opstellen van saneringsplan en uitvoeren sanering op terrein voormalige vatenwasserij, daarna bouw van twee woningen en uitbreiding manege) en Kasteel Doorwerth in Doorwerth (63.000,-; sanering van verlande, drooggevallen kasteelgrachten, daarna aansluiten op dichtbij gelegen bekenstelsel).