Travel Unie International Nederland N.V.
TUI NEDERLAND BENADE ...
TUI NEDERLAND BENADERT KLANT VIA MULTI-CHANNEL: REISWINKELS, INTERNET,
CALL CENTERS
Arke biedt Thailand nieuw aan vanaf 479 Euro; Holland International
biedt Turkije aan vanaf 275 Euro
Amstelveen, dinsdag 7 december 2004 - Marktleider TUI Nederland NV
verwacht meer en meer profijt te hebben van haar vernieuwde
multi-channel strategie. Met de nu in gang gezette 'turn around' van
klassiek reisconcern naar modern reisbedrijf, kan TUI Nederland in de
komende tijd gericht profiteren van internet naast meer traditionele
klantkanalen als de reiswinkels en de call centers. In de nieuwe
strategie van TUI Nederland combineert het prijsmerk Arke de
distributie via de reiswinkels onder de naam 'Arke' met het internet
en de verkoop via het call center voor Arke. Holland International
concentreert zich als kwaliteitsmerk op de verkoop via de
ANVR-reisbureaus. Daarbij wordt verwacht dat de franchisenemers van
TUI Nederland in najaar 2005 zullen kiezen voor een overgang van hun
reiswinkels naar de naam 'Holland International'. Met beide
ontwikkelingen wordt het straatbeeld in Nederland weer gevuld met de
sterke merken van weleer. De verwachtingen van TUI Nederland voor
zomer 2005 zijn beslist positief. Terwijl ook het doorvoeren van de
aangekondigde reorganisatie een positief effect zal hebben op de
bedrijfsvoering van het reisconcern. CEO Steven van der Heijden
verwacht over 2004 'break even' te draaien, terwijl hij voor 2005 weer
zwarte cijfers voorziet op grond van de huidige marktgegevens en de
ingeschatte effecten van de nieuwe, brede multi-channel strategie van
TUI Nederland.
De consument drukt op vele gebieden in de reisbranche haar stempel.
Omdat internet en reizen voor elkaar gemaakt blijken te zijn, heeft
TUI Nederland gaandeweg haar koers verlegd. Met een vernieuwde
multi-mediale aanpak via reiswinkels, call centers en internet, wordt
het klassieke reisconcern in snel tempo omgeturnd naar een modern
reisbedrijf met volledige focus op de kansen die de toekomst biedt.
Steven van der Heijden, CEO en bestuursvoorzitter van marktleider TUI
Nederland benadrukt vandaag tijdens de persconferentie over de
zomerproducten 2005: "In toenemende mate gebruikt de reisconsument
internet voor oriëntatie, selectie en boeking van vakanties en korte
trips. Onafhankelijk onderzoek bevestigde dit reeds keer op keer. Ook
TUI Nederland volgt die trend op de voet en investeert nadrukkelijk in
dit uiterst belangrijke communicatiekanaal van de consument". Werd in
het midden van de jaren '90 al de directe seller KRAS ingelijfd, nu
wordt ook in snel tempo Arke klaargestoomd voor de veranderde
klantenwens.
Omzet via internet groeit in snel tempo, distributiestrategie
aangepast
De laatste vijf jaar is de wereldwijde reisomzet via internet in
duizelingwekkend tempo gegroeid. Ook binnen het totale TUI-concern
maakt de internetomzet een belangrijk deel uit van de totale omzet, in
2003 circa 726 miljoen Euro. TUI Nederland realiseerde hiervan in 2003
circa 38,5 miljoen Euro. De verwachtingen van TUI Nederland voor 2004
liggen rond de 51 miljoen Euro, temeer omdat ons land onder
huishoudens een hoge internetpenetratie heeft. Zo'n 80 procent van
deze omzet wordt nu nog door TUI Nederland op het conto van KRAS
geschreven, als direct seller van het eerste uur. Deze belangrijke
ontwikkeling dwingt TUI Nederland haar distributiestrategie aan te
passen. Dit heeft ook effect op het aantal eigen reiswinkels, dat in
de komende twee jaar met circa een kwart door sluiting, samenvoeging
of door overgang naar franchisenemers zal dalen van 135 in 2004 naar
circa 100 eigen reiswinkels in 2007. Steven van der Heijden is
duidelijk: "Lokale ondernemers vormen de beste garantie voor
kwaliteitsproducten naar onze klanten. Zij hebben immers een hechte
binding met de lokale gemeenschap". Naar verwachting zal het huidige
aantal franchisekantoren dan ook stijgen tot boven de huidige 83 tot
tegen de 100 reiswinkels in 2007. Op basis van de nieuwe strategie van
TUI Nederland zullen de eigen reiswinkels in het najaar van 2005
worden omgedoopt tot reiswinkels onder de naam 'Arke'. Terwijl de
franchiseondernemers kunnen kiezen tussen de merknamen 'Arke' en
'Holland International' op de pui van hun reiswinkel. Uit intern
onderzoek van TUI Nederland blijkt onder de franchisenemers een lichte
voorkeur te bestaan voor de laatste merknaam. Met de ontwikkeling
komen sterke Nederlandse reismerknamen binnen afzienbare termijn weer
terug in het Nederlandse straatbeeld, aldus CEO Steven van der
Heijden.
Arke multi-channelt terwijl Holland International zich breed
profileert
Onderdeel van de nieuwe distributiestrategie is ook dat Arke het
huismerk van TUI Nederland is dat via die totale multi-channel aanpak
de klanten benadert: via de eigen reiswinkels onder naam 'Arke'; via
andere derde retail, via internet en via het call center voor Arke. Om
de bestaande, grote naamsbekendheid nog verder te versterken, zal TUI
Nederland de komende jaren extra marketinggelden vrijmaken om te
investeren in het sterke imago van het merk Arke, dat immers 'Thuis in
vakanties' is. Het prijsimago van Arke zal hiermee nog verder worden
versterkt.
Daarentegen wordt kwaliteitsmerk Holland International als 'lieveling
bij uitstek' van zowel reisconsumenten als reisagenten, door
marktleider TUI Nederland nu ingezet voor het meest complete en brede
aanbod van reisproducten. Het aantal bestemmingenbrochures van Holland
International is voor zomer 2005 dan ook drastisch vergroot tot in
totaal 36 brochures, inclusief die voor Disneyland Resort Paris en de
marathons.
Verwachtingen voor zomer 2005 positief gestemd dankzij scherpe prijzen
Reisconcern TUI Nederland is in beginsel positief gestemd over de
verwachtingen voor zomer 2005. Steven van der Heijden is duidelijk:
"In het leefpatroon van consumenten nemen reizen een vaste plaats in.
Weliswaar boeken reisconsumenten geregeld later en op een andere wijze
dan voorheen. Maar een klantgerichte organisatie als TUI Nederland
weet zich vanuit haar ondernemerschap aan te passen en de kansen te
creëren en pakken. Voor haar klanten én voor zichzelf. Scherpe prijzen
staan daarbij voorop!". TUI Nederland heeft voor komend zomerseizoen
de grote voordelen van de lage Dollar-koers en de goede inkoop weten
te vertalen naar zeer scherpe prijzen voor zowel Arke als Holland
International en de overige specialistische merken. En dat ondanks
hogere brandstofkosten.
De succesvolle verre charters van Arke en Holland International
onderschrijven het positieve prijseffect voor de reisconsument. Verre
zonbestemmingen als Brazilië, Mexico, Jamaica, Cuba, Dominicaanse
Republiek, Kenia, Sri Lanka en India worden met chartermaatschappij
HollandExel aangevlogen voor 'Canarische prijzen'. Terwijl met ingang
van zomer 2005 ook naar het Aziatische Thailand en Bali met met
lijndienstmaatschappij Phuket Air kan worden gevlogen voor de
vanaf-prijzen van 479 Euro respectievelijk 499 Euro per persoon.
Dankzij alle populaire verre bestemmingen is deze markt met 50 procent
gestegen bij een gemiddelde prijsdaling van 30 procent. CEO Steven van
der Heijden stelt vast: "Reisorganisaties zijn gebaat bij
pluriformiteit in de luchtvaartland. En onze verre reizen zijn het
bewijs dat die pluriformiteit ook kan zónder een eigen
luchtvaartmaatschappij!".
Vanaf-prijzen Arke en Holland International voor zomer 2005
Voor zomer 2005 hanteren Arke en Holland International onderstaande
vanaf-prijzen. Al deze prijzen zijn per persoon op basis van twee
personen, inclusief vlucht, transfer en accommodatie. De prijzen zijn
onder voorbehoud van wijzigingen:
* Dominicaanse Republiek, 9 dagen vanaf 399,- (Arke)
* Mexico, 9 dagen vanaf 539,- (Arke en Holland International)
* Brazilië, 9 dagen vanaf 589,- (Arke en Holland International)
* Sri Lanka, 9 dagen vanaf 485,- (Arke)
* Thailand, 9 dagen vanaf 479,- (Arke)
* Indonesië, Bali, 9 dagen vanaf 499,- (Arke)
* Kenia, 9 dagen vanaf 549,- (Holland International)
* Turkije, 8 dagen vanaf 275,- (Holland International)
* Egypte, 8 dagen vanaf 417,- (Arke)
* Griekenland, 8 dagen vanaf 259,- (Arke)
* Spanje, 8 dagen vanaf 289,- (Arke)