Travel Unie International Nederland N.V.

TUI NEDERLAND BENADE ...
TUI NEDERLAND BENADERT KLANT VIA MULTI-CHANNEL: REISWINKELS, INTERNET, CALL CENTERS

Arke biedt Thailand nieuw aan vanaf 479 Euro; Holland International biedt Turkije aan vanaf 275 Euro

Amstelveen, dinsdag 7 december 2004 - Marktleider TUI Nederland NV verwacht meer en meer profijt te hebben van haar vernieuwde multi-channel strategie. Met de nu in gang gezette 'turn around' van klassiek reisconcern naar modern reisbedrijf, kan TUI Nederland in de komende tijd gericht profiteren van internet naast meer traditionele klantkanalen als de reiswinkels en de call centers. In de nieuwe strategie van TUI Nederland combineert het prijsmerk Arke de distributie via de reiswinkels onder de naam 'Arke' met het internet en de verkoop via het call center voor Arke. Holland International concentreert zich als kwaliteitsmerk op de verkoop via de ANVR-reisbureaus. Daarbij wordt verwacht dat de franchisenemers van TUI Nederland in najaar 2005 zullen kiezen voor een overgang van hun reiswinkels naar de naam 'Holland International'. Met beide ontwikkelingen wordt het straatbeeld in Nederland weer gevuld met de sterke merken van weleer. De verwachtingen van TUI Nederland voor zomer 2005 zijn beslist positief. Terwijl ook het doorvoeren van de aangekondigde reorganisatie een positief effect zal hebben op de bedrijfsvoering van het reisconcern. CEO Steven van der Heijden verwacht over 2004 'break even' te draaien, terwijl hij voor 2005 weer zwarte cijfers voorziet op grond van de huidige marktgegevens en de ingeschatte effecten van de nieuwe, brede multi-channel strategie van TUI Nederland.

De consument drukt op vele gebieden in de reisbranche haar stempel. Omdat internet en reizen voor elkaar gemaakt blijken te zijn, heeft TUI Nederland gaandeweg haar koers verlegd. Met een vernieuwde multi-mediale aanpak via reiswinkels, call centers en internet, wordt het klassieke reisconcern in snel tempo omgeturnd naar een modern reisbedrijf met volledige focus op de kansen die de toekomst biedt. Steven van der Heijden, CEO en bestuursvoorzitter van marktleider TUI Nederland benadrukt vandaag tijdens de persconferentie over de zomerproducten 2005: "In toenemende mate gebruikt de reisconsument internet voor oriëntatie, selectie en boeking van vakanties en korte trips. Onafhankelijk onderzoek bevestigde dit reeds keer op keer. Ook TUI Nederland volgt die trend op de voet en investeert nadrukkelijk in dit uiterst belangrijke communicatiekanaal van de consument". Werd in het midden van de jaren '90 al de directe seller KRAS ingelijfd, nu wordt ook in snel tempo Arke klaargestoomd voor de veranderde klantenwens.

Omzet via internet groeit in snel tempo, distributiestrategie aangepast
De laatste vijf jaar is de wereldwijde reisomzet via internet in duizelingwekkend tempo gegroeid. Ook binnen het totale TUI-concern maakt de internetomzet een belangrijk deel uit van de totale omzet, in 2003 circa 726 miljoen Euro. TUI Nederland realiseerde hiervan in 2003 circa 38,5 miljoen Euro. De verwachtingen van TUI Nederland voor 2004 liggen rond de 51 miljoen Euro, temeer omdat ons land onder huishoudens een hoge internetpenetratie heeft. Zo'n 80 procent van deze omzet wordt nu nog door TUI Nederland op het conto van KRAS geschreven, als direct seller van het eerste uur. Deze belangrijke ontwikkeling dwingt TUI Nederland haar distributiestrategie aan te passen. Dit heeft ook effect op het aantal eigen reiswinkels, dat in de komende twee jaar met circa een kwart door sluiting, samenvoeging of door overgang naar franchisenemers zal dalen van 135 in 2004 naar circa 100 eigen reiswinkels in 2007. Steven van der Heijden is duidelijk: "Lokale ondernemers vormen de beste garantie voor kwaliteitsproducten naar onze klanten. Zij hebben immers een hechte binding met de lokale gemeenschap". Naar verwachting zal het huidige aantal franchisekantoren dan ook stijgen tot boven de huidige 83 tot tegen de 100 reiswinkels in 2007. Op basis van de nieuwe strategie van TUI Nederland zullen de eigen reiswinkels in het najaar van 2005 worden omgedoopt tot reiswinkels onder de naam 'Arke'. Terwijl de franchiseondernemers kunnen kiezen tussen de merknamen 'Arke' en 'Holland International' op de pui van hun reiswinkel. Uit intern onderzoek van TUI Nederland blijkt onder de franchisenemers een lichte voorkeur te bestaan voor de laatste merknaam. Met de ontwikkeling komen sterke Nederlandse reismerknamen binnen afzienbare termijn weer terug in het Nederlandse straatbeeld, aldus CEO Steven van der Heijden.

Arke multi-channelt terwijl Holland International zich breed profileert
Onderdeel van de nieuwe distributiestrategie is ook dat Arke het huismerk van TUI Nederland is dat via die totale multi-channel aanpak de klanten benadert: via de eigen reiswinkels onder naam 'Arke'; via andere derde retail, via internet en via het call center voor Arke. Om de bestaande, grote naamsbekendheid nog verder te versterken, zal TUI Nederland de komende jaren extra marketinggelden vrijmaken om te investeren in het sterke imago van het merk Arke, dat immers 'Thuis in vakanties' is. Het prijsimago van Arke zal hiermee nog verder worden versterkt.
Daarentegen wordt kwaliteitsmerk Holland International als 'lieveling bij uitstek' van zowel reisconsumenten als reisagenten, door marktleider TUI Nederland nu ingezet voor het meest complete en brede aanbod van reisproducten. Het aantal bestemmingenbrochures van Holland International is voor zomer 2005 dan ook drastisch vergroot tot in totaal 36 brochures, inclusief die voor Disneyland Resort Paris en de marathons.

Verwachtingen voor zomer 2005 positief gestemd dankzij scherpe prijzen Reisconcern TUI Nederland is in beginsel positief gestemd over de verwachtingen voor zomer 2005. Steven van der Heijden is duidelijk: "In het leefpatroon van consumenten nemen reizen een vaste plaats in. Weliswaar boeken reisconsumenten geregeld later en op een andere wijze dan voorheen. Maar een klantgerichte organisatie als TUI Nederland weet zich vanuit haar ondernemerschap aan te passen en de kansen te creëren en pakken. Voor haar klanten én voor zichzelf. Scherpe prijzen staan daarbij voorop!". TUI Nederland heeft voor komend zomerseizoen de grote voordelen van de lage Dollar-koers en de goede inkoop weten te vertalen naar zeer scherpe prijzen voor zowel Arke als Holland International en de overige specialistische merken. En dat ondanks hogere brandstofkosten.

De succesvolle verre charters van Arke en Holland International onderschrijven het positieve prijseffect voor de reisconsument. Verre zonbestemmingen als Brazilië, Mexico, Jamaica, Cuba, Dominicaanse Republiek, Kenia, Sri Lanka en India worden met chartermaatschappij HollandExel aangevlogen voor 'Canarische prijzen'. Terwijl met ingang van zomer 2005 ook naar het Aziatische Thailand en Bali met met lijndienstmaatschappij Phuket Air kan worden gevlogen voor de vanaf-prijzen van 479 Euro respectievelijk 499 Euro per persoon. Dankzij alle populaire verre bestemmingen is deze markt met 50 procent gestegen bij een gemiddelde prijsdaling van 30 procent. CEO Steven van der Heijden stelt vast: "Reisorganisaties zijn gebaat bij pluriformiteit in de luchtvaartland. En onze verre reizen zijn het bewijs dat die pluriformiteit ook kan zónder een eigen luchtvaartmaatschappij!".

Vanaf-prijzen Arke en Holland International voor zomer 2005 Voor zomer 2005 hanteren Arke en Holland International onderstaande vanaf-prijzen. Al deze prijzen zijn per persoon op basis van twee personen, inclusief vlucht, transfer en accommodatie. De prijzen zijn onder voorbehoud van wijzigingen:

* Dominicaanse Republiek, 9 dagen vanaf 399,- (Arke)
* Mexico, 9 dagen vanaf 539,- (Arke en Holland International)
* Brazilië, 9 dagen vanaf 589,- (Arke en Holland International)
* Sri Lanka, 9 dagen vanaf 485,- (Arke)

* Thailand, 9 dagen vanaf 479,- (Arke)

* Indonesië, Bali, 9 dagen vanaf 499,- (Arke)
* Kenia, 9 dagen vanaf 549,- (Holland International)
* Turkije, 8 dagen vanaf 275,- (Holland International)
* Egypte, 8 dagen vanaf 417,- (Arke)

* Griekenland, 8 dagen vanaf 259,- (Arke)
* Spanje, 8 dagen vanaf 289,- (Arke)