Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Nederlanders ruzien over kerst
Irritatie over te dure cadeaus op verlanglijstjes
AMSTERDAM, 7 december 2004 Kerst betekent niet alleen feest en gezelligheid: ergernissen blijken juist dan hoogtij te vieren. 15% van alle Nederlanders bekent wel eens ruzie te hebben over de kerstdagen. Bij één op de tien gaan de ruzies over de uitgaven; onderwerpen van gesprek zijn de 'te dure cadeaus' (69%), 'wie betaalt wat' (49%), 'te veel cadeaus' en 'hoeveel geld besteden we aan het eten' (30%). Dit blijkt uit consumentenonderzoek naar bestedingen onder 541 Nederlanders in opdracht van financieringsonderneming InterBank.
Voor kinderen en hun cadeauwensen, blijken ouders streng. Voor ruim éénderde (36%) van alle ouders is het simpelweg niet mogelijk om met kerst aan hun kinderen te geven wat ze vragen, omdat de verlanglijstjes maar blijven groeien. Mannen zijn hier resoluut in naar hun kinderen (44%, tegenover 27% van de vrouwen). "Onze kinderen krijgen maar één of twee cadeaus", zegt één op de vier mannen (24%) en 38% van de vrouwen. Eén op de vijf (22%) geeft de kinderen dan voornamelijk nuttige cadeaus.
Bijna de helft van de Nederlanders (47%) ergert zich aan te dure cadeaus op de verlanglijstjes van anderen. Niet iedereen durft hier iets over te zeggen. De helft (54%) zegt er eerlijk wat van en weigert het cadeau te kopen. Een kwart zegt er niets van maar koopt een heel ander cadeau. Eén op de tien zegt er iets van maar koopt het cadeau wel. "Het wordt van je verwacht, dus koop ik maar cadeaus. Ook al wil ik dat niet", zegt 29% van de Nederlanders.
Niet alleen de financiën leiden tot irritaties. Met name de vragen 'Hoe gaan we het vieren' (48%) en 'Bij wie gaan we het vieren' (47%) leveren spanningen op in het huishouden. Naast de 'hoe' vraag (58%) maken mannen ook ruzie over 'Wat gaan we doen' (54%), 'Wat voor cadeaus kopen we' (57%), 'Waar en wat gaan we eten' (42%) en 'Wie nodigen we uit' (41%). De tijd die men kwijt is aan alles wat bij sinterklaas en kerst komt kijken, stemt 40% van de Nederlanders ontevreden.
Over het onderzoek
InterBank heeft onderzoek laten doen naar de ervaringen van Nederlanders met hun financiële ruimte om meer inzicht te krijgen in het bestedingspatroon en de motieven voor onder andere sparen en lenen. InterBank ziet het als haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om haar leninge n op verantwoorde en betrouwbare manier te verstrekken via professionele intermediairs, overkreditering te voorkomen en transparant te zijn in de wijze waarop zij zaken doet met tussenpersonen en indirect met consumenten. De uitkomsten van het onderzoek helpen InterBank haar dienstverlening verder te verbeteren en producten te ontwikkelen die aansluiten op de behoeften van consumenten.
Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research onder 541 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. Een samenvatting van het onderzoeksrapport, inclusief verantwoording van de onderzoeksopzet, is beschikbaar op http://www.online-pr.nl/docs.asp?customer_id=31.
Over InterBank
InterBank N.V. is de grootste financieringsmaatschappij van Nederland en markt-leider in consumptief krediet via intermediairs. InterBank is in 2000 ontstaan uit de financieringsmaatschappijen Finata Bank en IDM Bank. InterBank is gevestigd in Amsterdam. Daarnaast is InterBank aangesloten bij de brancheorganisatie Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) die zich sterk maakt voor verantwoorde kredietverlening. InterBank werkt exclusief met intermediairs (tussenpersonen) met de labels Finata, IDM, VoordeelBank, De IJssel Budget, Mahuko en Eurofintus. Meer informatie: http://www.interbank.nl
Ingezonden persbericht