Ingezonden persbericht
Persbericht
Amsterdam, 25 november 2004
De beste dagbladadvertenties ter wereld gebundeld door Cebuco
Op 7 december verschijnt het boek 'Recht tussen de ogen. Midden in het hart', uitgever van het boek is Cebuco. Het boek bevat een selectie van de beste dagbladadvertenties ter wereld die verzameld werden door 23 Nederlandse topcreatieven. Ron Meijer, creatief directeur van Imagine', trad op als juryvoorzitter.
Het boek is een vervolg op 'Dat mag wel in de krant' dat tien jaar geleden werd uitgegeven door Cebuco, en dient als inspiratiebron voor creatieven. Het bevat 85 voorbeelden van goede dagbladadvertenties. 23 Nederlandse topcreatieven hebben meegewerkt aan de totstandkoming van het boek. Je zou het ook een schriftelijke cursus conceptdenken kunnen noemen want het boek laat advertenties zien van een kwaliteit die je tegenwoordig helaas nog maar weinig tegenkomt. Advertenties die passen in de krant, die beschikken over 'stopping-power'. Een goede dagbladadvertentie maken is geen makkelijke opgave. Want zoals juryvoorzitter Ron Meijer het omschrijft: "Er is geen medium waarbij reclame zo genadeloos afhankelijk is van de kracht van het idee als de krant. Bij televisie kun je je nog verschuilen achter mooifilmerij of lolbroekerij. In tijdschriften kan fraaie fotografie uitkomst brengen. Op de radio kun je in zingen uitbarsten. Maar in de krant gaat het genadeloos om de klik, de verrassing, de gedachtesprong en de overtuiging." Ongeveer eenderde van de advertenties in het boek zijn van Nederlandse bodem, de overigen zijn afkomstig van ongeveer alle continenten. Het boek laat advertenties zien die voor zo'n klik zorgen, en bovendien dat dagbladen wel degelijk goed in te schakelen zijn voor themacampagnes en kunnen bijdragen aan merkenbouw. Jacqueline van den Heuvel, projectmanager bij Cebuco:"Helaas zien we dat dagbladen steeds minder worden ingeschakeld voor themacampagnes. En dat, terwijl uit diverse onderzoeken blijkt dat juist een multimediale aanpak met dagbladen leidt tot een razendsnelle verspreiding van je boodschap, dagbladen zijn meer dan alleen een actie- of introductiemedium! Een slimme, over de verschillende mediumtypen gespreide media inzet werkt beter dan tot in het oneindige herhalen van dezelfde boodschap in één medium. Van belang is dan natuurlijk dat de creatieve invulling van de boodschap die klik teweegbrengt, dit boek kan daarbij een goede inspiratiebron zijn." Op 7 december vindt de officiële vernissage van het boek plaats voor genodigden, daarna is het boek te bestellen bij Cebuco voor vijfentwintig euro.
_______________________________
Als bijlage treft u dit persbericht in een wordbestand aan en een overzicht van de personen die het boek hebben samengesteld.
---