Ingezonden persbericht

Nederlandse ecommerce sites slecht voorbereid op kerstdrukte

Slechts 20% haalt maximale bereikbaarheidsscore

UTRECHT, 20041205 -- Veel Nederlandse e-commerce sites zijn maar matig voorbereid op een toenemend aantal bezoekers in december. Door de drukte voor Sinterklaas was gemiddeld maar één op de zes sites continu bereikbaar. Dit concludeert WatchMouse, een Nederlandse monitoringsite na een onderzoek onder 25 e-commerce sites. In de weken voor Kerst worden nog slechtere cijfers verwacht. Door een te grote belangstelling van kopers kan de server overbelast raken of kunnen reactietijden dramatisch dalen.

In de afgelopen maand heeft WatchMouse op eigen initiatief nauwlettend 25 sites gemonitored waar consumenten online kunnen winkelen, zoals Bol.com, Wehkamp, Free Record Shop, De Bijenkorf, ECI, Bart Smit, Dixons en Bruna. Het onderzoek laat zien dat de 'uptime' - de tijd dat de server online is - varieert van 98% tot 99,6%. "Dat lijkt misschien hoog, maar een score van 98% betekent dat een site een half uur per dag niet bereikbaar is. Dat is 14 uur per maand of een week per jaar", zegt Mark Pors, een van de oprichters van WatchMouse.

De gevolgen uiten zich overigens niet alleen in inkomstenderving. Pors: "Een site die niet bereikbaar is kan een helpdesk handenvol werk opleveren en uiteindelijk het imago van het merk schaden. Probleem is echter dat veel eigenaren niet in de gaten hebben dat sites slecht of helemaal niet responderen. Zouden ze dat wel hebben, dan is het niet ingewikkeld om in te grijpen: bijvoorbeeld extra servercapaciteit bijschakelen."

WatchMouse concludeert uit het onderzoek dat slechts 20% van de sites wel optimaal bereikbaar is. In het licht van de stijgende online bestedingen gaat het overigens om gigantische bedragen. In het eerste half jaar van 2004 stegen de online bestedingen naar ¤ 775 miljoen, een stijging van 35%. Per online shopper is er van januari tot en met juni van dit jaar ¤ 227,- besteed (Blauw Research, september 2004).

December is ook op internet een topmaand qua inkopen. Pors: "We zagen de responstijden en het aantal foutmeldingen in de dagen voor Sinterklaas dramatisch toenemen. Dat belooft nog wat voor de veel drukkere dagen voor Kerst."

Over WatchMouse

Bedrijven kunnen eenvoudig zelf hun internet site in de gaten houden met de monitoring dienst van WatchMouse.

WatchMouse controleert sinds 2001 internetsites en e-commerce toepassingen van bedrijven over de hele wereld. WatchMouse heeft duizenden gebruikers in meer dan 70 landen. De WatchMouse diensten zijn in zeven talen beschikbaar, analyses worden via het wereldwijde monitoring-netwerk vanaf verschillende locaties en netwerken uitgevoerd.

Meer informatie op: www.watchmouse.com