ANBO

Vervoer en beheerconcessie hoofdrailnet en de seniorenkorting

Op 15 september 2004 vond een hoorzitting plaats over de vervoer- en beheerconcessie voor het hoofdrailnet. De consumentenorganisaties waren uitgenodigd hun mening over de concessie te geven evenals het Coördinatieorgaan Samenwerkende Ouderenorganisaties (CSO) van de partij. Het CSO heeft tijdens deze hoorzitting gepleit voor behoud van de seniorenkaart.

Het CSO vindt dat het ministerie volledig voorbijgaat aan de maatschappelijke taak van het spoorvervoer en de participatie van een kwetsbare doelgroep aan de samenleving. Er is immers een groep ouderen, die geen vervoersalternatief meer heeft en dus geen keuzevrijheid. Deze mensen zijn aangewezen op openbaar vervoer. Het gaat om ouderen die geen rijbewijs meer hebben of van wie de partner met rijbewijs is overleden. Daarnaast gaat het ook om ouderen die alleen nog in hun directe, vertrouwde omgeving de auto nemen, maar voor langere ritten bewust de trein kiezen. De vrije reisdagen worden door ouderen vaak gebruikt om familie te bezoeken. Het kopen van een kaartje is, nog los van de prijs, voor veel ouderen een behoorlijke drempel geworden als gevolg van het vervangen van loketten door automaten. Ook de NS onderkent dat hier een probleem ligt.

Voor ouderen die gewend waren de auto te gebruiken zijn de vrije reisdagen een prikkel om de overstap naar de trein te maken. Ouderen die geen auto meer mogen rijden, en die niet gewend zijn aan het reizen met het openbaar vervoer hebben door het automatiseren van de kaartverkoop, maar ook door een gevoel van onveiligheid, een soort drempelvrees om de trein te nemen.

Wij houden u op de hoogte of naar de mening van de ouderenorganisaties wordt geluisterd.