Vervoer en beheerconcessie hoofdrailnet en de seniorenkorting
Op 15 september 2004 vond een hoorzitting plaats over de vervoer- en
beheerconcessie voor het hoofdrailnet. De consumentenorganisaties
waren uitgenodigd hun mening over de concessie te geven evenals het
Coördinatieorgaan Samenwerkende Ouderenorganisaties (CSO) van de
partij. Het CSO heeft tijdens deze hoorzitting gepleit voor behoud van
de seniorenkaart.
Het CSO vindt dat het ministerie volledig voorbijgaat aan de
maatschappelijke taak van het spoorvervoer en de participatie van een
kwetsbare doelgroep aan de samenleving. Er is immers een groep
ouderen, die geen vervoersalternatief meer heeft en dus geen
keuzevrijheid. Deze mensen zijn aangewezen op openbaar vervoer. Het
gaat om ouderen die geen rijbewijs meer hebben of van wie de partner
met rijbewijs is overleden. Daarnaast gaat het ook om ouderen die
alleen nog in hun directe, vertrouwde omgeving de auto nemen, maar
voor langere ritten bewust de trein kiezen. De vrije reisdagen worden
door ouderen vaak gebruikt om familie te bezoeken. Het kopen van een
kaartje is, nog los van de prijs, voor veel ouderen een behoorlijke
drempel geworden als gevolg van het vervangen van loketten door
automaten. Ook de NS onderkent dat hier een probleem ligt.
Voor ouderen die gewend waren de auto te gebruiken zijn de vrije
reisdagen een prikkel om de overstap naar de trein te maken. Ouderen
die geen auto meer mogen rijden, en die niet gewend zijn aan het
reizen met het openbaar vervoer hebben door het automatiseren van de
kaartverkoop, maar ook door een gevoel van onveiligheid, een soort
drempelvrees om de trein te nemen.
Wij houden u op de hoogte of naar de mening van de ouderenorganisaties
wordt geluisterd.
ANBO