Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits (29 november - 3 december 2004)
(03/12/04)
Wekelijks ontvangt u een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we
een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Het had een week moeten worden waarin alle aandacht naar de
begrotingsbespreking en de beleidsnotas zou gaan. Maar dat was buiten
Filips De Taaie gerekend.
Reeds dinsdagmiddag nog voor het uitlekken van het interview in Story
kwam hij ter sprake in de Commissie Buitenlands Beleid, waar de
bespreking van de beleidsnota buitenlandse handel op de agenda stond.
Jan Loones protesteerde daar luid tegen de verzuchtingen die de prins
had laten horen in China. De prins hield daar een pleidooi om in het
buitenland weer meer met een Belgische stem te spreken. Jan Loones
wees er op dat dit volledig indruist tegen de staatsstructuur en tegen
het Vlaams regeerakkoord. De Vlaamse overheid heeft de gezonde ambitie
om Vlaanderen internationaal op de kaart te zetten en moet hiervoor
alle hefbomen gebruiken die ze reeds in handen heeft. Minister Moerman
bevestigde dit en zei dat er geen sprake kan zijn van het
herfederaliseren van buitenlandse handel.
Nauwelijks een paar uur later lekte het interview uit dat een
journalist van Story had met de prins. In dat interview neemt de prins
duidelijk politieke standpunten in en haalt hij zwaar uit naar
politieke partijen en mensen die tegen België zijn. En hij voegt er
zelfs een waarschuwing aan toe: En vergis u niet: ik ben een taaie.
Voor Mark Demesmaeker was hiermee de maat vol. Indirect viseerde de
prins de N-VA en alle andere politici die streven naar meer autonomie
voor Vlaanderen. In de tumultueuze zitting van woensdag ondervroeg
Mark Demesmaeker minister-president Leterme over de uitlatingen van de
prins. De minister-president bevestigde de standvastigheid van de
Vlaamse regering en stelde dat buitenlandse handel sinds de
overheveling van 2001 volledig in Vlaamse handen is en dat het eigen
beleid ten volle moet worden uitgevoerd. Het Vlaams regeerakkoord is
daarbij de enige leidraad. Mark Demesmaeker wees er ook op dat sommige
grondwetspecialisten art. 88 zeer strikt interpreteren. Dit artikel
zegt dat de koning onschendbaar is en de ministers verantwoordelijk
zijn voor zijn uitspraken. Over de andere leden van de koninklijke
familie wordt er niet gesproken. De N-VA wil die redenering volgen,
maar vraagt dan ook dat art. 89 even strikt wordt geïnterpreteerd. Dat
artikel zegt dat de civiele lijst wordt vastgelegd voor de duur van de
regering van elke koning. Dit artikel spreekt dus ook niet over de
leden van de koninklijke familie! Als het ene artikel niet van
toepassing is, dan het andere ook niet. Als de prins zich niet moet
houden aan de terughoudendheid waartoe de vorst verplicht is, dan is
er ook geen enkele reden om hem met ons belastingsgeld een toelage te
geven.
Maandag kwam de subcommissie voor wapenhandel samen. Op de agenda
stond het huishoudelijk reglement. De Vlaamse regering wil
halfjaarlijks verslag uitbrengen over de verstrekte en geweigerde
vergunningen voor wapens, munitie en speciaal voor militair gebruik of
voor ordehandhaving dienstig materieel. Via de resolutie van 5 mei
2004 besliste het Vlaams Parlement om - in afwachting van een
volwaardig Vlaams wapenexportdecreet - de geldende federale wetgeving
over te nemen. Vroeger bracht de federale minister verslag uit in de
Kamer, dit dient nu te gebeuren door de bevoegde Vlaamse minister in
Subcommissie voor Wapenhandel in het Vlaams Parlement. Voor Kris Van
Dijck is de openbaarheid en transparantie in besluitvorming van
cruciaal belang. Te vaak hebben we in het verleden moeten vaststellen
dat er wapens verkocht werden aan landen waar burgeroorlogen of andere
conflicten woedden. Tijdens de behandeling van het huishoudelijk
reglement werd beslist dat de bespreking van het halfjaarlijks verslag
van de Vlaamse regering in principe openbaar is, tenzij 3/4de van de
commissie anders beslist. Volgende week maandag, 6 december 2004,
brengt de Vlaamse regering haar eerste verslag al uit.
Jan Peumans hield in de commissie openbare werken een krachtig
pleidooi voor de vlottere doorstroming van het openbaar vervoer in de
stedelijke gebieden. Hij bracht dit ter sprake in het kader van de
begrotingsbesprekingen. Daarbij wees hij er op dat men de mond wel vol
heeft over een doorstroming voor het openbaar vervoer, maar dat men
het moet aanmoedigen door daadwerkelijk gedurfde maatregelen te nemen.
Met name in grote steden als Antwerpen en Gent zijn een combinatie van
vrije bus- en trambanen nodig, gecombineerd met
verkeerslichtenbeïnvloeding en - heel belangrijk - handhaving. Lokale
besturen hebben daarin een rol te spelen. De bevoegde Vlaamse
ministers zeggen daar alles aan te willen doen. Hopelijk blijft het
niet bij goede voornemens.
Naar aanleiding van Wereld Aids Dag (1 december) stelde Helga
verschillende schriftelijke vragen aan de ministers Keulen, Vervotte
en Vandenbroucke. Uit cijfers van het Wetenschappelijk Instituut
Volksgezondheid blijkt namelijk dat het aantal nieuw vastgestelde HIV
besmettingen sinds 1997 jaar na jaar toeneemt. Een andere vaststelling
is dat zon 60% van het totaal aantal personen met HIV niet de
Belgische nationaliteit heeft.
Helga Stevens besluit dat de traditionele mediacampagnes niet volstaan
omdat zij de doelgroepen onvoldoende bereiken. Aan minister Keulen
stelde zij vragen over het lopende proefproject om seksuele
voorlichting te integreren in de cursussen maatschappelijke oriëntatie
voor nieuwkomers. Van minister Vervotte wilde zij daarnaast weten hoe
de financiering van de verschillende initiatieven rond aids-preventie
juist gebeurt en of er ingespeeld wordt op de nieuwe vaststelling dat
steeds meer personen met HIV onveilig blijven vrijen. Aan minister
Vandenbroucke tenslotte stelde zij vragen over de minimale aandacht
die op de Vlaamse middelbare scholen uitgaat naar relatievaardigheid.
Het volstaat namelijk niet om technische kennis te hebben, jongeren
moeten ook de vaardigheid hebben om met hun partner over
seksualiteitsbeleving te spreken.
Bart De Wever stelde een vraag om uitleg aan minister Moerman, bevoegd
voor wetenschapsbeleid, over de gehanteerde kwaliteitscriteria bij het
beoordelen van wetenschappelijke publicaties. Eerder interpelleerde
Bart De Wever de Vlaams minister van onderwijs, Frank Vandenbroucke
hierover. De N-VA is immers van oordeel dat de gehanteerde criteria
niet toereikend zijn voor o.a. de humane wetenschappen en pleit voor
een meer genuanceerde benadering. Minister Moerman leek bereid één en
ander te onderzoeken, maar achtte het raadzaam eerst de resultaten van
het onderzoek van de VLIR over de beoordeling van de kwaliteit van het
onderzoeksmanagement van de Vlaamse universiteiten af te wachten. Wij
houden u verder op de hoogte.
Deze week werd ook de beleidsnota inburgering van minister Keulen
besproken. Bart De Wever hield een uitgebreid pleidooi voor het
inpassen van bijkomende beleidslijnen. Dit resulteerde in een met
reden omklede motie waarin het Vlaams Parlement aan de regering
bijkomende acties vraagt. Zo zal er extra aandacht besteed worden aan
de problematiek van de verdoken wachtlijsten en zal er actief
geïnvesteerd worden met het oog op het wegwerken van de wachtlijsten
voor de cursussen Nederlands Tweede Taal. Verder zal de
inburgeringverplichting uitgebreid worden naar de Nederlandsonkundige
oudkomers en ook gelden voor personen die in het kader van
gezinshereniging en gezinsvorming het land binnenkomen.
Kamer van Volksvertegenwoordigers
Patrick De Groote interpelleerde minister Flahaut over het droppen van
een ex-kabinetsmedewerker van Di Rupo in de functie van
administrateur-generaal bij het Nationaal Instituut voor
Oorlogsslachtoffers. Als reden voor het verwijderen van de zetelende
administrateur-generaal, wist Flahaut niets beters te verzinnen dan
Zijn beleid werd gecontesteerd. Wat Flahaut er niet bijvertelde, is
dat de man al 15 jaar feitelijk aan het hoofd van de dienst stond,
toen hij in 2000 unaniem werd verkozen als administrateur-generaal.
Zijn tegenkandidaat kreeg geen enkele stem. Een democratische stemming
is echter iets waar een minister van landsverdediging zich niet aan
hoeft te storen. Flahaut schorste de stemming en vaardigde op
anderhalf jaar tijd maar liefst vier ministeriële en koninklijke
besluiten uit om zijn politieke benoeming door te kunnen drukken.
Enkel het laatste KB overleefde de Raad van State. Dit KB breidde de
Raad van beheer uit van 21 tot 31 leden. Van deze tien bijkomende
leden werden er zes rechtstreeks door Flahaut benoemd. Zo kon hij het
tot een nieuwe stemming laten komen om alsnog zijn kandidaat aan te
stellen. Ondertussen kwam Flahaut zelf juridisch onder vuur te liggen,
en greep hij naar zijn laatste middel: een afkoopsom van 350.000 en
het gebruik van een Audi A6 als dienstwagen voor de weggestuurde
kandidaat. Ongezien en ongehoord.
Auteur:
Wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge
Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be