Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits (29 november - 3 december 2004) (03/12/04)

Wekelijks ontvangt u een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Het had een week moeten worden waarin alle aandacht naar de begrotingsbespreking en de beleidsnotas zou gaan. Maar dat was buiten Filips De Taaie gerekend.

Reeds dinsdagmiddag nog voor het uitlekken van het interview in Story kwam hij ter sprake in de Commissie Buitenlands Beleid, waar de bespreking van de beleidsnota buitenlandse handel op de agenda stond. Jan Loones protesteerde daar luid tegen de verzuchtingen die de prins had laten horen in China. De prins hield daar een pleidooi om in het buitenland weer meer met een Belgische stem te spreken. Jan Loones wees er op dat dit volledig indruist tegen de staatsstructuur en tegen het Vlaams regeerakkoord. De Vlaamse overheid heeft de gezonde ambitie om Vlaanderen internationaal op de kaart te zetten en moet hiervoor alle hefbomen gebruiken die ze reeds in handen heeft. Minister Moerman bevestigde dit en zei dat er geen sprake kan zijn van het herfederaliseren van buitenlandse handel.

Nauwelijks een paar uur later lekte het interview uit dat een journalist van Story had met de prins. In dat interview neemt de prins duidelijk politieke standpunten in en haalt hij zwaar uit naar politieke partijen en mensen die tegen België zijn. En hij voegt er zelfs een waarschuwing aan toe: En vergis u niet: ik ben een taaie. Voor Mark Demesmaeker was hiermee de maat vol. Indirect viseerde de prins de N-VA en alle andere politici die streven naar meer autonomie voor Vlaanderen. In de tumultueuze zitting van woensdag ondervroeg Mark Demesmaeker minister-president Leterme over de uitlatingen van de prins. De minister-president bevestigde de standvastigheid van de Vlaamse regering en stelde dat buitenlandse handel sinds de overheveling van 2001 volledig in Vlaamse handen is en dat het eigen beleid ten volle moet worden uitgevoerd. Het Vlaams regeerakkoord is daarbij de enige leidraad. Mark Demesmaeker wees er ook op dat sommige grondwetspecialisten art. 88 zeer strikt interpreteren. Dit artikel zegt dat de koning onschendbaar is en de ministers verantwoordelijk zijn voor zijn uitspraken. Over de andere leden van de koninklijke familie wordt er niet gesproken. De N-VA wil die redenering volgen, maar vraagt dan ook dat art. 89 even strikt wordt geïnterpreteerd. Dat artikel zegt dat de civiele lijst wordt vastgelegd voor de duur van de regering van elke koning. Dit artikel spreekt dus ook niet over de leden van de koninklijke familie! Als het ene artikel niet van toepassing is, dan het andere ook niet. Als de prins zich niet moet houden aan de terughoudendheid waartoe de vorst verplicht is, dan is er ook geen enkele reden om hem met ons belastingsgeld een toelage te geven.

Maandag kwam de subcommissie voor wapenhandel samen. Op de agenda stond het huishoudelijk reglement. De Vlaamse regering wil halfjaarlijks verslag uitbrengen over de verstrekte en geweigerde vergunningen voor wapens, munitie en speciaal voor militair gebruik of voor ordehandhaving dienstig materieel. Via de resolutie van 5 mei 2004 besliste het Vlaams Parlement om - in afwachting van een volwaardig Vlaams wapenexportdecreet - de geldende federale wetgeving over te nemen. Vroeger bracht de federale minister verslag uit in de Kamer, dit dient nu te gebeuren door de bevoegde Vlaamse minister in Subcommissie voor Wapenhandel in het Vlaams Parlement. Voor Kris Van Dijck is de openbaarheid en transparantie in besluitvorming van cruciaal belang. Te vaak hebben we in het verleden moeten vaststellen dat er wapens verkocht werden aan landen waar burgeroorlogen of andere conflicten woedden. Tijdens de behandeling van het huishoudelijk reglement werd beslist dat de bespreking van het halfjaarlijks verslag van de Vlaamse regering in principe openbaar is, tenzij 3/4de van de commissie anders beslist. Volgende week maandag, 6 december 2004, brengt de Vlaamse regering haar eerste verslag al uit.

Jan Peumans hield in de commissie openbare werken een krachtig pleidooi voor de vlottere doorstroming van het openbaar vervoer in de stedelijke gebieden. Hij bracht dit ter sprake in het kader van de begrotingsbesprekingen. Daarbij wees hij er op dat men de mond wel vol heeft over een doorstroming voor het openbaar vervoer, maar dat men het moet aanmoedigen door daadwerkelijk gedurfde maatregelen te nemen. Met name in grote steden als Antwerpen en Gent zijn een combinatie van vrije bus- en trambanen nodig, gecombineerd met verkeerslichtenbeïnvloeding en - heel belangrijk - handhaving. Lokale besturen hebben daarin een rol te spelen. De bevoegde Vlaamse ministers zeggen daar alles aan te willen doen. Hopelijk blijft het niet bij goede voornemens.

Naar aanleiding van Wereld Aids Dag (1 december) stelde Helga verschillende schriftelijke vragen aan de ministers Keulen, Vervotte en Vandenbroucke. Uit cijfers van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid blijkt namelijk dat het aantal nieuw vastgestelde HIV besmettingen sinds 1997 jaar na jaar toeneemt. Een andere vaststelling is dat zon 60% van het totaal aantal personen met HIV niet de Belgische nationaliteit heeft.
Helga Stevens besluit dat de traditionele mediacampagnes niet volstaan omdat zij de doelgroepen onvoldoende bereiken. Aan minister Keulen stelde zij vragen over het lopende proefproject om seksuele voorlichting te integreren in de cursussen maatschappelijke oriëntatie voor nieuwkomers. Van minister Vervotte wilde zij daarnaast weten hoe de financiering van de verschillende initiatieven rond aids-preventie juist gebeurt en of er ingespeeld wordt op de nieuwe vaststelling dat steeds meer personen met HIV onveilig blijven vrijen. Aan minister Vandenbroucke tenslotte stelde zij vragen over de minimale aandacht die op de Vlaamse middelbare scholen uitgaat naar relatievaardigheid. Het volstaat namelijk niet om technische kennis te hebben, jongeren moeten ook de vaardigheid hebben om met hun partner over seksualiteitsbeleving te spreken.

Bart De Wever stelde een vraag om uitleg aan minister Moerman, bevoegd voor wetenschapsbeleid, over de gehanteerde kwaliteitscriteria bij het beoordelen van wetenschappelijke publicaties. Eerder interpelleerde Bart De Wever de Vlaams minister van onderwijs, Frank Vandenbroucke hierover. De N-VA is immers van oordeel dat de gehanteerde criteria niet toereikend zijn voor o.a. de humane wetenschappen en pleit voor een meer genuanceerde benadering. Minister Moerman leek bereid één en ander te onderzoeken, maar achtte het raadzaam eerst de resultaten van het onderzoek van de VLIR over de beoordeling van de kwaliteit van het onderzoeksmanagement van de Vlaamse universiteiten af te wachten. Wij houden u verder op de hoogte.
Deze week werd ook de beleidsnota inburgering van minister Keulen besproken. Bart De Wever hield een uitgebreid pleidooi voor het inpassen van bijkomende beleidslijnen. Dit resulteerde in een met reden omklede motie waarin het Vlaams Parlement aan de regering bijkomende acties vraagt. Zo zal er extra aandacht besteed worden aan de problematiek van de verdoken wachtlijsten en zal er actief geïnvesteerd worden met het oog op het wegwerken van de wachtlijsten voor de cursussen Nederlands Tweede Taal. Verder zal de inburgeringverplichting uitgebreid worden naar de Nederlandsonkundige oudkomers en ook gelden voor personen die in het kader van gezinshereniging en gezinsvorming het land binnenkomen.

Kamer van Volksvertegenwoordigers

Patrick De Groote interpelleerde minister Flahaut over het droppen van een ex-kabinetsmedewerker van Di Rupo in de functie van administrateur-generaal bij het Nationaal Instituut voor Oorlogsslachtoffers. Als reden voor het verwijderen van de zetelende administrateur-generaal, wist Flahaut niets beters te verzinnen dan Zijn beleid werd gecontesteerd. Wat Flahaut er niet bijvertelde, is dat de man al 15 jaar feitelijk aan het hoofd van de dienst stond, toen hij in 2000 unaniem werd verkozen als administrateur-generaal. Zijn tegenkandidaat kreeg geen enkele stem. Een democratische stemming is echter iets waar een minister van landsverdediging zich niet aan hoeft te storen. Flahaut schorste de stemming en vaardigde op anderhalf jaar tijd maar liefst vier ministeriële en koninklijke besluiten uit om zijn politieke benoeming door te kunnen drukken. Enkel het laatste KB overleefde de Raad van State. Dit KB breidde de Raad van beheer uit van 21 tot 31 leden. Van deze tien bijkomende leden werden er zes rechtstreeks door Flahaut benoemd. Zo kon hij het tot een nieuwe stemming laten komen om alsnog zijn kandidaat aan te stellen. Ondertussen kwam Flahaut zelf juridisch onder vuur te liggen, en greep hij naar zijn laatste middel: een afkoopsom van 350.000 en het gebruik van een Audi A6 als dienstwagen voor de weggestuurde kandidaat. Ongezien en ongehoord.

Auteur:
Wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be