Federale regering Belgie
Aanpassing elektriciteitswet
(2004-12-03)
Persbericht van de Ministerraad
Op voorstel van de heer Marc Verwilghen, Minister van Energie, keurde
de Ministerraad een voorontwerp van wet goed tot omzetting van de gas-
en elektriciteitsrichtlijnen.
Het wetsontwerp voert ook de maatregel uit, zoals vervat in het
regeerakkoord, die de bevoegdheden tussen de regulator en het Bestuur
Energie duidelijker verdeelt.
Wat betreft de omzetting van de elektriciteitsrichtlijn:
Het voorontwerp heeft als doelstelling het door de wet van 29 april
1999 opgestarte liberaliseringsproces voor de nettoegang verder uit te
diepen door:
- de transparantie van de prijzen voor het elektriciteitstransport te
versterken en deze voorspelbaar te maken. Dit vormt een essentieel
element voor de stabiliteit van de leveringscontracten.
- op basis van de best practices, zoals toegepast in de landen die aan
België grenzen, te werken.
Hiertoe voert het voorontwerp een systeem van meerjarentarieven in. De
methode leidt tot verminderde administratieve lasten en voorziet,
bovenop een herziening om de 4 jaren, in een jaarlijkse controle op
basis van een aantal variabelen om na te gaan of de tarieven niet
afwijken van de basisprincipes die de regulator aan het begin van de
periode heeft goedgekeurd.
Het voorontwerp besteedt eveneens aandacht aan de aanvoer van energie
op het Belgische grondgebied in het kader van de mededinging door:
- het verzekeren dat het beheer, het onderhoud en de uitbouw van het
netwerk dat door Elia, de beheerder van het transportnetwerk uitgebaat
wordt, zo gebeurt dat het netwerk betrouwbaar en veilig is. Zodat de
leveringen voor de netwerkgebruikers regelmatig zijn en storende
effecten vermeden worden die op economisch vlak gevaarlijk zijn, zoals
een black-out;
- het versterken van de koppelverbinding van het Belgische systeem
door het verbeteren van de investeringsvoorwaarden van de
koppelverbindingen om zo de oprichting van een afgesloten, lokale
markt te vermijden.
Het wetsontwerp stemt ook de regels inzake Corporate Governance af,
die van toepassing zijn op de beheerder van het transportnetwerk, op
het Wetboek van Vennootschappen om een mogelijke discriminatie van de
andere Belgische vennootschappen te vermijden. Hierbij wordt ervoor
gezorgd dat aan de onafhankelijkheidsvereisten ten opzichte van de
activiteiten die geen verband houden met het elektriciteitstransport
wordt voldaan.
Ten slotte voorziet het voorontwerp in een specifieke
vergunningsprocedure voor de bouw van installaties voor het opwekken
van stroom wanneer de productiecapaciteit, de maatregelen inzake
energie-efficiëntie en het beheer van de energievraag de
bevoorradingszekerheid onvoldoende waarborgen.
Wat betreft de omzetting van de gasrichtlijn:
De gasrichtlijn voert het concept van de aanduiding van de
aardgastransmissiebeheerder in. Naar het voorbeeld van de huidige
elektriciteitsregeling worden drie afzonderlijke beheerders aangeduid:
(i) de beheerder van het aardgastransportnet; (ii) de beheerder van de
opslaginstallatie voor aardgas; en (iii) de beheerder van de
LNG-installatie.
Op basis van de voorstellen van de bedrijven die instaan voor het
transport van aardgas en die momenteel houder zijn van een
transportvergunning, zal de Minister de drie voornoemde beheerders
aanduiden, overeenkomstig de in het ontwerp toegelichte procedure.
Het ontwerp bepaalt dat de Raad van Bestuur, het Directiecomité of
desgevallend de Gedelegeerd Bestuurder de regels inzake Corporate
Governance uit het Wetboek van Vennootschappen in acht nemen.
Zoals voor het voorontwerp van wet met betrekking tot elektriciteit,
herziet de nieuwe tekst de tarificatiemethodologie om te verhelpen aan
de nadelen die aan de huidige methode verbonden zijn. Het gaat om een
gebrek aan voorspelbaarheid van de tarieven op lange termijn, een
administratieve kost voor het jaarlijkse tariefbeheer en onregelmatige
tarieven als gevolg van de jaarlijkse herziening.
Naar het voorbeeld van het systeem zoals gebruikt in Nederland en
Groot-Brittanië, voert de Regering een systeem van meerjarentarieven
in. De basisprincipes laten toe:
- voldoende inkomsten te waarborgen voor de beheerder van het
transmissienetwerk zodat hij zijn wettelijke verplichtingen kan
nakomen;
- de bescherming van de consumentenbelangen te garanderen, voor wat de
prijzen en de kwaliteit van de aangeboden diensten betreft.
Wat betreft de verdeling van de bevoegdheden tussen de verschillende
organen:
Met het oog op een betere taakverdeling tussen de verschillende
overheden, belast het voorontwerp het Bestuur Energie met de problemen
inzake de evolutie van de infrastructuurbehoeften en kent aan de CREG
de controle op de uitvoering van dit plan op het vlak van de
operatoren toe.
Met deze voorstellen wordt een grote stap voorwaarts gezet sinds de
omzetting van de eerste Europese gas- en elekticiteitsrichtlijn in
federale wetgeving, in 1999.
België bouwt aldus gestadig verder aan een vrijgemaakte markt die
positieve effecten met zich meebrengt voor alle eindafnemers.
De Minister van Economie en Energie beklemtoont dat een constructieve,
beredeneerde en gefundeerde aanpak, gebaseerd op een realistische
middellange tot langetermijnvisie, hierbij een absolute noodzaak is.
(*) van 26 juni 2003.