De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR DEN HAAG
Datum Uw brief Ons kenmerk
(Kenmerk)
- FM 2004-01396 M
Onderwerp
Financial Action Task Force on money laundering
Mede namens de Minister van Justitie deel ik u
het volgende mee.
Van 20 tot en met 22 oktober 2004 vond in Parijs
de plenaire vergadering van de Financial Action
Task Force on money laundering (FATF) plaats. De
FATF is een intergouvernementeel
samenwerkingsverband van landen met belangrijke
financiële centra dat zich bezig houdt met de
bestrijding van witwassen en van de financiering
van terrorisme. Hiervoor zijn in totaal 49
aanbevelingen geformuleerd (40 aanbevelingen
tegen witwassen en 9 speciale aanbevelingen
tegen de financiering van terrorisme), waaraan
Nederland en de andere leden zich gebonden
hebben en aan de hand waarvan ook derde landen
worden beoordeeld.
Tijdens de plenaire vergadering is een aantal
verschillende onderwerpen aan de orde geweest,
waarover ik u hierbij informeer .
Lijst van non-cooperatieve landen
Indien derde landen ondanks herhaaldelijke
aanmaning door de FATF hun tekortschietende
anti-witwaswetgeving niet verbeteren, worden
deze landen op de zogeheten NCCT-lijst (Non
Co-operative Countries or Territories)
geplaatst. De lijst met landen is in Parijs niet
gewijzigd. De volgende 6 landen staan nog steeds
op de lijst: de Cook Eilanden, de Filippijnen,
Indonesië, Myanmar, Nauru en Nigeria.
De FATF waarschuwt in aanbeveling 21 van de 40
aanbevelingen tegen witwassen landen om extra
voorzichtigheid te betrachten bij het zakelijke
verkeer met deze 6 NCCT-landen, transacties met
deze landen goed te onderzoeken en bij twijfel
te melden aan de autoriteiten (in Nederland het
Meldpunt Ongebruikelijke Transacties) . Landen
die ondanks de plaatsing op de NCCT-lijst
onvoldoende voortgang maken bij de herziening
van de wetgeving, kunnen na een besluit van de
FATF door de leden gezamenlijk aan vijf
tegenmaatregelen onderworpen worden. Doel van
deze vijf tegenmaatregelen is het beschermen van
de integriteit van het financiële stelsel van de
FATF-landen. Echter, gezien het belang van dit
doel treft Nederland de tegenmaatregelen 1 tot
en met 4 al in een eerdere fase, dat wil zeggen
wanneer landen op de NCCT-lijst geplaatst
worden.
Voor wat betreft Nauru en Myanmar, gold sinds
december 2001 (Nauru, zie brief FM 2001-2128, TK
fin0200001) en november 2003 (Myanmar, zie brief
FM 2004-1599, TK fin0300533) een aangescherpt
beleid omdat de FATF landen gezamenlijk tot het
nemen van additionele tegenmaatregelen hadden
besloten. In Nederland vertaalde dit zich in een
waarschuwing om zeer strikte
voorzorgsmaatregelen in acht te nemen bij het
zakendoen met Nauru en Myanmar, hetgeen de
Nederlandse equivalent van tegenmaatregel 5 is.
Beide landen hebben evenwel in de laatste
maanden voldoende vooruitgang geboekt, waardoor
de FATF landen hebben besloten tot het intrekken
van de additionele tegenmaatregelen. Nauru en
Myanmar staan echter nog wel op de lijst van
NCCT-landen.
Voor alle 6 NCCT-landen gelden nu dus
gelijkelijk aanbeveling 21 en de
tegenmaatregelen 1 tot en met 4. Ik ben
voornemens een kopie van deze brief aan de
toezichthouders op de Wet Melding
Ongebruikelijke Transacties (Wet MOT) en de Wet
identificatie bij dienstverlening (Wid), alsmede
aan alle andere leden van de
Begeleidingscommissie Meldpunt Ongebruikelijke
Transacties te zenden.
Werkgroep inzake terreurfinanciering
Een werkgroep die zich bezighoudt met het verder
verfijnen van de speciale aanbevelingen tegen de
financiering van terrorisme, heeft tijdens de
afgelopen vergadering in Parijs een nieuwe
speciale aanbeveling tegen de financiering van
terrorisme opgesteld, die vervolgens door de
plenaire vergadering is goedgekeurd. Het gaat
hier om speciale aanbeveling IX, inclusief een
"interpretative note" (een nadere toelichting).
De tekst van de speciale aanbeveling IX en de
"interpretative note" is bijgevoegd.
Speciale aanbeveling IX handelt over de
zogenaamde "cross border cash couriers", of
"grensoverschrijdend vervoer van contanten". Uit
internationale typologieën is gebleken dat, ter
ontduiking van de detectie- en meldsystemen voor
de screening van girale grensoverschrijdende
betalingen, meer en meer gebruik wordt gemaakt
van koeriers die contante waarden (zoals geld)
fysiek van de ene jurisdictie naar de andere
brengen. Ter bestrijding hiervan is in juni 2003
al FATF aanbeveling 19 tegen het witwassen van
gelden in het leven geroepen. Deze aanbeveling
gaf aan dat landen een monitoring voor
grensoverschrijdende contante geldkoeriers
moesten overwegen ter bestrijding van het
witwassen. Echter, het belang van de strijd
tegen de financiering van terrorisme heeft
geleid tot het verplicht stellen van een
aangiftesysteem (daadwerkelijke aangifte of
opgave op verzoek) door middel van speciale
aanbeveling IX (en een aanpassing van
aanbeveling 19 aan speciale aanbeveling IX). De
invoering van een aangifteplicht is één van de
speerpunten van het Nederlandse voorzitterschap
van de Europese Unie. Ik ben dan ook verheugd
dat de landen van de FATF het eens zijn geworden
over deze speciale aanbeveling IX. De aanname
van de speciale FATF aanbeveling was tevens
behulpzaam bij de politieke overeenstemming in
de EcoFin van 16 november 2004 over de
verordening in de EU met een aangifteplicht voor
het vervoer van contanten boven een waarde van ¤
10.000 over de buitengrenzen van de EU door
natuurlijke personen. Aanname van deze
verordening was een van de speerpunten van het
Nederlandse EU voorzitterschap. Door invoering
van de verordening zal ook Nederland op het punt
van deze aangifteplicht voldoen aan de FATF
standaard.
Instellen van regionale FATF-achtige
samenwerkingsverbanden
De FATF is een intergouvernementeel
samenwerkingsverband van landen met belangrijke
financiële centra, waardoor niet alle landen ter
wereld kunnen participeren in de FATF.
De FATF moedigt daarom actief de oprichting van
FSRBs (FATF Style Regional Bodies), zogenaamde
regionale FATF-achtige samenwerkingsverbanden
aan. Het grote voordeel van FSRBs is dat deze
organisaties zich ook kunnen richten op de
specifieke typologieën voor witwassen en
terrorismefinanciering van bepaalde delen in de
wereld.
In Parijs is de groep FSRBs wederom uitgebreid.
Naast de reeds bestaande groepen MONEYVAL (voor
alle niet FATF-landen van de Raad van Europa),
de CFATF (Caribbean Financial Action Taks Force,
voor de Cariben en Midden-Amerika), Gafisud
(voor Zuid-Amerika), APG (Asia Pacific Group,
voor Azië en Oceanië) en ESAAMLG (Eastern and
Southern African Anti Money Laundering Group,
voor Zuidoostelijk en Zuidelijk Afrika), zijn in
Parijs de EAG (Eurasian Group, voor Centraal
Azië en China) en GIABA (voor Westelijk Afrika)
toegelaten tot de FATF als observer. Daarnaast
is de spoedige oprichting van de MENAFATF
(Middle Eastern en Northern African FATF, voor
het Midden Oosten en Noordelijk Afrika)
aangekondigd.
Nederland ondersteunt de creatie van een
werelddekkend netwerk van FSRBs, opdat de
aanbevelingen tegen witwassen en financiering
van terrorisme werelddekkend worden toegepast en
geëvalueerd en opdat de kennis over regionale
methoden voor witwassen en
terrorismefinanciering verzameld kan worden en
als input kan dienen voor de verbetering van de
FATF aanbevelingen.
Tot slot zij gewezen op de website van de FATF.
Op deze website kunnen de laatste ontwikkelingen
worden gevolgd, kan de ontstaansgeschiedenis van
de FATF worden nagelezen en treft men
achtergrondinformatie over witwassen,
verschillende rapporten en jaarverslagen,
persberichten, links naar andere relevante sites
en vanzelfsprekend een overzicht van de 40
aanbevelingen tegen witwassen en de acht
aanbevelingen tegen de financiering van
terrorisme aan. Het adres van de FATF website
is: http://www.fatf-gafi.org.
De minister van Financiën,
G. Zalm
Bijlagen:
- Persbericht FATF over cross-border cash
movements
- Special recommendation IX: Cash couriers
- Interpretative note on special recommendation
IX
---
Annex
Lid van de FATF zijn: Argentinië, Australië,
België, Brazilië, Canada, Denmarken, Duitsland,
de Europese Commissie, Finland, Frankrijk,
Griekenland, de Gulf Co-operation Council, Hong
Kong-China, Ierland, Italië, IJsland, Japan,
Luxemburg, Mexico, het Koninkrijk der
Nederlanden (Nederland, Nederlandse Antillen en
Aruba), Nieuw Zeeland, Noorwegen, Oostenrijk,
Portugal, de Russische Federatie, Singapore,
Spanje, Turkije, het Verenigd Koninkrijk, de
Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Zweden en
Zwitserland.
Het persbericht van de FATF van deze
plenaire vergadering is bijgevoegd.
Aanbeveling 21 luidt: "Financial
institutions should give special attention to
business relationships and transactions with
persons, including companies and financial
institutions, from countries which do not or
insufficiently apply the FATF Recommendations.
Whenever these transactions have no apparent
economic or visible lawful purpose, their
background and purpose should, as far as
possible, be examined, the findings established
in writing, and be available to help competent
authorities. Where such a country continues not
to apply or insufficiently applies the FATF
Recommendations, countries should be able to
apply appropriate countermeasures."
De FATF heeft de volgende vijf
tegenmaatregelen geïdentificeerd die door de
leden getroffen kunnen worden:
1. Identificatieverplichtingen bij
transacties en financiële diensten met
instellingen uit NCCT-landen en hun onderdanen
(in Nederland via de Wet Identificatie bij
Dienstverlening, WID).
2. Verhoogde aandacht voor rapportering
van transacties met NCCT-landen en instellingen
of onderdanen uit NCCT landen (op grond van een
subjectieve indicator onder de Wet Melding
Ongebruikelijke Transacties, Wet MOT).
3. Bij de vestiging van
dochterondernemingen van financiële instellingen
uit NCCT-landen in Nederland dient de
toezichthouder het feit dat deze financiële
instelling haar hoofdzetel heeft in een
NCCT-land te betrekken bij haar
vergunningsbeslissing (in Nederland door DNB en
AFM).
4. Niet financiële sectoren waarschuwen
dat bij het zaken doen met bedrijven uit NCCT
landen het gevaar van witwassen aanwezig is (in
Nederland door middel van brieven aan het
parlement, de toezichthouders en persberichten).
5. Beperken van zakelijke relaties en
financiële transacties met het NCCT-land of met
personen uit het NCCT-land.
Tegenmaatregelen 1 tot en met 4 gelden in
Nederland tegen alle landen op de NCCT lijst.
Tegenmaatregel 5 geldt alleen tegen landen
waartegen de FATF landen gezamenlijk tot
tegenmaatregelen besloten hebben.
Ministerie van Financiën