Ingezonden persbericht
Nederlander klaar voor 'heerlijk avondje'
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de Nederlandse supermarkten, constateert dat de sinterklaasartikelen zoals pepernoten en chocoladeletters in de supermarkten erg populair zijn. In de afgelopen weken heeft Nederland deze artikelen massaal ingekocht. Ook speculaas, borstplaat en marsepein vliegt de winkel uit, hoort het CBL momenteel van haar leden. Nieuw is de enorme vraag naar zelfgebakken banketletters omdat supermarkten steeds vaker een eigen afbakoven hebben voor deze lekkernijen.
Vorig jaar at de consument in de maanden november en december bijna 9 miljoen kilo o Sinterklaassnoepgoed. Dat is ongeveer 5% meer dan het jaar daar voor. De verkoop van dit snoepgoed is goed voor een omzet van ¤ 34 miljoen. Het CBL verwacht dat de consument dit jaar ongeveer 9,4 miljoen kilo zal kopen. Uit dit hoge aantal kilo's leidt het CBL af dat niet alleen de "Sinterklaasfans" snoepen, maar dat ook de mensen die Sinterklaas niet vieren graag een chocoladeletter of kruidnootje weghappen. Nieuw dit jaar zijn de Sinterklaasspekjes: spekjes in de vorm van Sinterklaas, Zwarte Piet, schoenen en cadeautjes.
De maaltijd wordt of heel snel genuttigd om zo spoedig mogelijk aan de pakjesavond te beginnen of er wordt uitgebreid getafeld om het heerlijke avondje tot een succes te maken. Dit blijkt uit de populariteit van kant-en-klaarmaaltijden, soepen en maaltijdsalades. Maar ook wordt er weer gegourmet en beleeft de kaasfondue een opleving waarbij een goed glas wijn niet mag bij ontbreken.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sija de Jong 070-3376260/06-51523307.
Met vriendelijke groet,
Sija de Jong
Sr. Beleidsmedewerker Public Affairs
070-3376200
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarkten in Nederland.