Gemeente Tilburg

3-12-2004
Tilburg ontvangt 2,3 miljoen voor aanpak verkeersveiligheid Belangrijke bijdrage voor reconstructie Spoorlaan

De acht gemeenten in Midden-Brabant zijn akkoord gegaan met een integraal pakket aan maatregelen om in 2005 de verkeersveiligheid in Midden-Brabant te verbeteren. De betrokken wethouders hebben afgelopen donderdag hun goedkeuring gegeven aan 31 infrastructurele projecten en een zeker zo grote hoeveelheid mensgerichte maatregelen.

Deze maatregelen kosten samen ruim 19 miljoen euro, verdeeld over de acht gemeenten. Midden-Brabant is de eerste regio die een integraal pakket heeft vastgesteld. De provincie heeft voor de regio Midden Brabant een subsidie van ruim 4 miljoen euro beschikbaar. Tilburg ontvangt hiervan 2,3 miljoen. Wethouder Aarts: 'Ik ben erg blij dat Tilburg zo goed uit de verf komt. Dit geeft aan dat onze projecten voor de regio van waarde zijn. Dat blijkt ook wel uit de complimenten die gedeputeerde Janse de Jonge in de richting van onze regio heeft uitgedeeld.'

Pakket maatregelen
De belangrijkste infrastructuurprojecten uit het pakket aan maatregelen bestaan uit de aanleg van 30 km/uur gebieden binnen de kernen, de aanleg van 60 km/uur gebieden buiten de bebouwde kom en het Duurzaam Veilig inrichten van een groot aantal wegen. Wethouder Aarts: 'Het is essentieel dat we naast onze grote projecten zoals Wilhelminakanaal, Noord-West-Tangent en Spoorzone ook veel aandacht besteden aan kleinere infrastructurele maatregelen. We kunnen met dit geld veertien plannen realiseren: fietspaden aanleggen, prioriteiten voor bussen bij verkeerslichten en heel belangrijk: de reconstructie van de Spoorlaan.'

Binnen de regio wordt veel geld geïnvesteerd in de zogenaamde mensgerichte maatregelen om de verkeersveiligheid te bevorderen. Bijna alle gemeenten investeren in het Brabants Verkeersveiligheids Label voor scholen en ondersteunen regionale acties van de politie, zoals de actie 'wij gaan weer naar school' en de regionale actie fietsverlichting.

Economisch vitale regio
GGA (Gebiedsgerichte aanpak) Midden-Brabant heeft voor de komende vijf jaar een beleidsagenda opgesteld. Deze agenda is tot stand gekomen na een uitgebreide probleeminventarisatie van Midden-Brabant. In essentie komt het erop neer dat Midden-Brabant streeft naar een economisch vitale regio, waarin bereikbaarheid van de economische centra voorop staat, zonder de leefbaarheid en de verkeersveiligheid aan te tasten. Daarbij werken gemeenten samen met provincie en Rijkswaterstaat.

Accenten
In 2005 ligt het accent nog vooral op lokale
verkeersveiligheidsprojecten. Vanaf 2006 wordt aandacht besteed aan bevordering van het openbaar vervoer en een beter regionaal fietspadenplan, zodat op de kortere afstand een alternatief ontstaat voor de auto. Ook andere projecten om de bereikbaarheid van de economische centra te verbeteren worden nader uitgewerkt, zoals het aanwijzen van speciale routes voor vrachtverkeer.

GGA-Midden-Brabant (Gebiedsgerichte Aanpak Midden-Brabant) staat voor de samenwerking op het gebied van verkeer en vervoer tussen de acht gemeenten in Midden-Brabant. Hieraan nemen de gemeenten Dongen, Goirle, Gilze en Rijen, Hilvarenbeek, Oisterwijk, Loon op Zand, Tilburg en Waalwijk deel. Naast de gemeenten maken ook de provincie, Rijkswaterstaat en de politie deel uit van het samenwerkingsverband.

Gedeputeerde Staten nemen in het 1e kwartaal 2005 een besluit over toekenning van de subsidie.