3-12-2004
Tilburg ontvangt 2,3 miljoen voor aanpak verkeersveiligheid
Belangrijke bijdrage voor reconstructie Spoorlaan
De acht gemeenten in Midden-Brabant zijn akkoord gegaan met een
integraal pakket aan maatregelen om in 2005 de verkeersveiligheid in
Midden-Brabant te verbeteren. De betrokken wethouders hebben afgelopen
donderdag hun goedkeuring gegeven aan 31 infrastructurele projecten en
een zeker zo grote hoeveelheid mensgerichte maatregelen.
Deze maatregelen kosten samen ruim 19 miljoen euro, verdeeld over de
acht gemeenten. Midden-Brabant is de eerste regio die een integraal
pakket heeft vastgesteld. De provincie heeft voor de regio Midden
Brabant een subsidie van ruim 4 miljoen euro beschikbaar. Tilburg
ontvangt hiervan 2,3 miljoen. Wethouder Aarts: 'Ik ben erg blij dat
Tilburg zo goed uit de verf komt. Dit geeft aan dat onze projecten
voor de regio van waarde zijn. Dat blijkt ook wel uit de complimenten
die gedeputeerde Janse de Jonge in de richting van onze regio heeft
uitgedeeld.'
Pakket maatregelen
De belangrijkste infrastructuurprojecten uit het pakket aan
maatregelen bestaan uit de aanleg van 30 km/uur gebieden binnen de
kernen, de aanleg van 60 km/uur gebieden buiten de bebouwde kom en het
Duurzaam Veilig inrichten van een groot aantal wegen.
Wethouder Aarts: 'Het is essentieel dat we naast onze grote projecten
zoals Wilhelminakanaal, Noord-West-Tangent en Spoorzone ook veel
aandacht besteden aan kleinere infrastructurele maatregelen. We kunnen
met dit geld veertien plannen realiseren: fietspaden aanleggen,
prioriteiten voor bussen bij verkeerslichten en heel belangrijk: de
reconstructie van de Spoorlaan.'
Binnen de regio wordt veel geld geïnvesteerd in de zogenaamde
mensgerichte maatregelen om de verkeersveiligheid te bevorderen. Bijna
alle gemeenten investeren in het Brabants Verkeersveiligheids Label
voor scholen en ondersteunen regionale acties van de politie, zoals de
actie 'wij gaan weer naar school' en de regionale actie
fietsverlichting.
Economisch vitale regio
GGA (Gebiedsgerichte aanpak) Midden-Brabant heeft voor de komende vijf
jaar een beleidsagenda opgesteld. Deze agenda is tot stand gekomen na
een uitgebreide probleeminventarisatie van Midden-Brabant. In essentie
komt het erop neer dat Midden-Brabant streeft naar een economisch
vitale regio, waarin bereikbaarheid van de economische centra voorop
staat, zonder de leefbaarheid en de verkeersveiligheid aan te tasten.
Daarbij werken gemeenten samen met provincie en Rijkswaterstaat.
Accenten
In 2005 ligt het accent nog vooral op lokale
verkeersveiligheidsprojecten. Vanaf 2006 wordt aandacht besteed aan
bevordering van het openbaar vervoer en een beter regionaal
fietspadenplan, zodat op de kortere afstand een alternatief ontstaat
voor de auto. Ook andere projecten om de bereikbaarheid van de
economische centra te verbeteren worden nader uitgewerkt, zoals het
aanwijzen van speciale routes voor vrachtverkeer.
GGA-Midden-Brabant (Gebiedsgerichte Aanpak Midden-Brabant) staat voor
de samenwerking op het gebied van verkeer en vervoer tussen de acht
gemeenten in Midden-Brabant. Hieraan nemen de gemeenten Dongen,
Goirle, Gilze en Rijen, Hilvarenbeek, Oisterwijk, Loon op Zand,
Tilburg en Waalwijk deel. Naast de gemeenten maken ook de provincie,
Rijkswaterstaat en de politie deel uit van het samenwerkingsverband.
Gedeputeerde Staten nemen in het 1e kwartaal 2005 een besluit over
toekenning van de subsidie.
Gemeente Tilburg