ProRail

Persbericht

02-12-2004

Businesscase exploitatie Betuweroute gereed

ProRail en Havenbedrijf Rotterdam hebben op dinsdag 30 november aan mevrouw K. Peijs (Minister van Verkeer & Waterstaat) de Businesscase Exploitatie Betuweroute aangeboden. De businesscase kan worden beschouwd als een plan voor de exploitatie van de goederenspoorlijn vanaf het Rotterdamse havengebied tot aan de Duitse grens. De businesscase is op verzoek van de Minister gemaakt. Met het Havenbedrijf en het ministerie is afgesproken dat de tekst vertrouwelijk blijft, zolang de onderhandelingen erover voortduren. Zodra het mogelijk is, informeren wij u over de inhoud.

Met de Businesscase Exploitatie Betuweroute geven het Havenbedrijf Rotterdam en ProRail een realistische visie op de exploitatie van de Betuweroute. De wensen van vervoerders en verladers uit het Rotterdamse haven- en industriegebied zijn vertaald in producten en diensten voor gebruik van voor de Betuweroute. Daarnaast zijn de meest actuele prognoses van deze marktpartijen voor de sectoren containers, ertsen en kolen, autoâs en gevaarlijke stoffen om-gezet in verwachte transportvolumes voor het spoor. Zo kon een businesscase worden gemaakt die uitgaat van de behoeften van de markt, met realistische prognoses en tariefstellingen. Naar verwachting zal het goederenvervoer in Europa per spoor de komende jaren verder toenemen, vooral op middellange afstanden en in combinatie met andere vervoersmodaliteiten. In 2003 groeide het goederenvervoer per spoor met 8%. Volgens planning rijden vanaf januari 2007 goederentreinen over de Betuweroute. Veel goederentreinen die nu de Brabantroute gebruiken - onder andere voor het vervoer van gevaarlijke stoffen -Â kunnen naar de Betuweroute.

Exploitatie Maatschappij

De Minister gaat nu het voorstel beoordelen. De businesscase en de beoordeling worden daarna voorgelegd aan een onafhankelijke externe adviesgroep die wordt voorgezeten door de heer H. Benjamins (voorzitter Raad van Bestuur Frans Maas Groep). De minister zal begin 2005 besluiten of een gunningstraject aan het Havenbedrijf en ProRail wordt ingezet, dan wel een openbare aanbesteding of alternatief traject wordt voorbereid. Als de Minister na de beoordeling het Havenbedrijf en ProRail uitnodigt deze plannen verder te concretiseren in een exploitatiemaatschappij, dan zullen gesprekken hiertoe plaatsvinden.

De ingediende business case gaat uit van een concessieduur van 16 jaar. In de studie van ProRail en Havenbedrijf wordt voorgesteld, een zelfstandige organisatie op te zetten die zowel financieel als operationeel op eigen benen staat. Havenbedrijf en ProRail zijn bereid een eenmalige financiële bijdrage te leveren voor het startkapitaal van deze exploitatiemaatschappij. Deze moet verantwoordelijk worden voor het reserveren en leveren van treinpaden (vergelijk slots op Schiphol), beheer en onderhoud, marketing en sales van de route. ProRail en Havenbedrijf willen na maximaal zes jaar met betrokken partijen de prestaties van de exploitatie-maatschappij en de eigen posities hierin evalueren. Voorts is het uitgangspunt van Havenbedrijf en ProRail om in de exploitatiemaatschappij samen te werken met een derde, nog te benaderen, partner.

Perspectief exploitatie

De perspectieven voor de exploitatie van de Betuweroute zijn goed. Voor 2015 wordt circa 30 miljoen ton grensoverschrijdend spoorgoederenvervoer verwacht, een verdubbeling van de huidige hoeveelheid. Er liggen kansen op het gebied van vervoer naar Oost-Europa, naar energiecentrales in Duitsland, in het vervoer van containers en âtrailers on trainsâ. De ontwikkeling van de economie, het prijsbeleid voor het spoor, de ontwikkeling van andere vervoersmodaliteiten en de mogelijke regulering van het vervoer van gevaarlijke stoffen kunnen het gebruik van de Betuweroute beïnvloeden.

Voor het Havenbedrijf Rotterdam zijn goede achterlandverbindingen via weg, water, spoor en pijpleidingen van belang voor de concurrentiepositie en om de vervoersgroei op te kunnen vangen. Het Havenbedrijf en spoorbeheerder ProRail zijn daarom in februari jl. door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat uitgenodigd om samen de businesscase Betuweroute uit te werken.