ProRail
Persbericht
02-12-2004
Businesscase exploitatie Betuweroute gereed
ProRail en Havenbedrijf Rotterdam hebben op dinsdag 30 november aan
mevrouw K. Peijs (Minister van Verkeer & Waterstaat) de Businesscase
Exploitatie Betuweroute aangeboden. De businesscase kan worden
beschouwd als een plan voor de exploitatie van de goederenspoorlijn
vanaf het Rotterdamse havengebied tot aan de Duitse grens. De
businesscase is op verzoek van de Minister gemaakt. Met het
Havenbedrijf en het ministerie is afgesproken dat de tekst
vertrouwelijk blijft, zolang de onderhandelingen erover voortduren.
Zodra het mogelijk is, informeren wij u over de inhoud.
Met de Businesscase Exploitatie Betuweroute geven het Havenbedrijf
Rotterdam en ProRail een realistische visie op de exploitatie van de
Betuweroute. De wensen van vervoerders en verladers uit het
Rotterdamse haven- en industriegebied zijn vertaald in producten en
diensten voor gebruik van voor de Betuweroute. Daarnaast zijn de meest
actuele prognoses van deze marktpartijen voor de sectoren containers,
ertsen en kolen, autoâs en gevaarlijke stoffen om-gezet in verwachte
transportvolumes voor het spoor. Zo kon een businesscase worden
gemaakt die uitgaat van de behoeften van de markt, met realistische
prognoses en tariefstellingen. Naar verwachting zal het
goederenvervoer in Europa per spoor de komende jaren verder toenemen,
vooral op middellange afstanden en in combinatie met andere
vervoersmodaliteiten. In 2003 groeide het goederenvervoer per spoor
met 8%. Volgens planning rijden vanaf januari 2007 goederentreinen
over de Betuweroute. Veel goederentreinen die nu de Brabantroute
gebruiken - onder andere voor het vervoer van gevaarlijke stoffen -Â
kunnen naar de Betuweroute.
Exploitatie Maatschappij
De Minister gaat nu het voorstel beoordelen. De businesscase en de
beoordeling worden daarna voorgelegd aan een onafhankelijke externe
adviesgroep die wordt voorgezeten door de heer H. Benjamins
(voorzitter Raad van Bestuur Frans Maas Groep). De minister zal begin
2005 besluiten of een gunningstraject aan het Havenbedrijf en ProRail
wordt ingezet, dan wel een openbare aanbesteding of alternatief
traject wordt voorbereid. Als de Minister na de beoordeling het
Havenbedrijf en ProRail uitnodigt deze plannen verder te concretiseren
in een exploitatiemaatschappij, dan zullen gesprekken hiertoe
plaatsvinden.
De ingediende business case gaat uit van een concessieduur van 16
jaar. In de studie van ProRail en Havenbedrijf wordt voorgesteld, een
zelfstandige organisatie op te zetten die zowel financieel als
operationeel op eigen benen staat. Havenbedrijf en ProRail zijn bereid
een eenmalige financiële bijdrage te leveren voor het startkapitaal
van deze exploitatiemaatschappij. Deze moet verantwoordelijk worden
voor het reserveren en leveren van treinpaden (vergelijk slots op
Schiphol), beheer en onderhoud, marketing en sales van de route.
ProRail en Havenbedrijf willen na maximaal zes jaar met betrokken
partijen de prestaties van de exploitatie-maatschappij en de eigen
posities hierin evalueren. Voorts is het uitgangspunt van Havenbedrijf
en ProRail om in de exploitatiemaatschappij samen te werken met een
derde, nog te benaderen, partner.
Perspectief exploitatie
De perspectieven voor de exploitatie van de Betuweroute zijn goed.
Voor 2015 wordt circa 30 miljoen ton grensoverschrijdend
spoorgoederenvervoer verwacht, een verdubbeling van de huidige
hoeveelheid. Er liggen kansen op het gebied van vervoer naar
Oost-Europa, naar energiecentrales in Duitsland, in het vervoer van
containers en âtrailers on trainsâ. De ontwikkeling van de economie,
het prijsbeleid voor het spoor, de ontwikkeling van andere
vervoersmodaliteiten en de mogelijke regulering van het vervoer van
gevaarlijke stoffen kunnen het gebruik van de Betuweroute
beïnvloeden.
Voor het Havenbedrijf Rotterdam zijn goede achterlandverbindingen via
weg, water, spoor en pijpleidingen van belang voor de
concurrentiepositie en om de vervoersgroei op te kunnen vangen. Het
Havenbedrijf en spoorbeheerder ProRail zijn daarom in februari jl.
door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat uitgenodigd om samen de
businesscase Betuweroute uit te werken.