Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1A Telefoon (070) 333 44 44 Telefax (070) 333 40 33 2513 AA 's-GRAVENHAGE

Uw brief Ons kenmerk
UB/K/2004/78242

Onderwerp Datum
Nadere informatie over de werkwijze van 2 december 2004
UWV bij herbeoordelingen

Tijdens het vragenuur van 26 oktober jl. zijn door het kamerlid De Wit (SP) naar aanleiding van een artikel in dagblad "De Limburger" vragen gesteld over het oproepen van uitkeringsgerechtigden die verblijven in een instelling voor verstandelijk gehandicapten. Ik heb toegezegd de Kamer te zullen informeren over de handelwijze van UWV in het betreffende geval. Via deze brief voldoe ik aan deze toezegging.

In algemene zin acht ik het van belang te benadrukken dat de cohortsgewijze herbeoordelingen zoals nu worden uitgevoerd door UWV in de plaats zijn gekomen van de wettelijke 1e en 5e jaars herbeoordelingen. Dat betekent dat na uitvoering van de cohortsgewijze herbeoordeling niet meer, zoals in het verleden het geval was, telkens na 1 en 5 jaar de mate van arbeidsongeschiktheid opnieuw wordt vastgesteld. Alleen nog als de verzekeringsarts of arbeidsdeskundige van UWV op inhoudelijke gronden een herbeoordeling noodzakelijk acht, zal deze in vervolg op de cohortsgewijze herbeoordelingen worden uitgevoerd. Het is mede daarom van belang dat UWV uiterst zorgvuldig te werk gaat bij de cohortsgewijze herbeoordelingen.

UWV verstrekt door middel van een intensieve voorlichtingscampagne informatie over de herbeoordelingoperatie. UWV doet dit via onder meer informatiebrieven aan alle uitkeringsgerechtigden met een WAO, Waz of Wajong-uitkering, regionale bijeenkomsten voor uitkeringsgerechtigden, berichten op radio, tv en Internet en een speciale uitgave van het UWV-periodiek "UWV perspectief". Conform mijn toezegging in het algemeen overleg ./. van 13 oktober jl. doe ik u bijgaand het betreffende voorlichtingsmateriaal toekomen. Naast voorlichting aan uitkeringsgerechtigden worden ook relevante organisaties zoals cliëntenraden, vakbonden, patiëntenorganisaties, belangenorganisaties en organisaties in de zorgsector door UWV geïnformeerd over de herbeoordelingen.

Zoals aangegeven stuurt UWV iedereen met een WAO, Waz of Wajong-uitkering een naar doelgroep verbijzonderde informatieve brief. Voorop staat uitleg te geven over de herbeoordelingoperatie, wie er tot de her te beoordelen doelgroep behoort en in welke periode iemand kan verwachten herbeoordeeld te worden.

2

Ondanks dat deze informatieve brieven vooraf door UWV zijn afgestemd met de Cliëntenraad wordt er in sommige brieven in algemene zin aangegeven dat "ook u een oproep zult krijgen". Ook de bij de informatiebrief meegezonden brochure is hier niet duidelijk in. Verderop in de betreffende brieven wordt overigens aangegeven dat "bij de oproep voor de herbeoordeling zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met uw persoonlijke omstandigheden".
Uit verschillende signalen heb ik opgemaakt dat de in de brief en brochure gehanteerde terminologie de suggestie kan wekken dat in alle gevallen een oproep om op het spreekuur van de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige te verschijnen zal volgen. Dit is echter niet het geval. Op basis van het medisch dossier zal UWV, rekening houdend met de persoonlijke omstandigheden, zorgvuldig afwegen of een oproep voor het spreekuur van de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige in het kader van de herbeoordeling in de rede ligt. Indien een oproep voor het spreekuur van de verzekeringsarts of arbeidsdeskundige op basis van inhoudelijke gronden volgens UWV niet aan de orde is, zal dit ook niet plaatsvinden.

Ook relevante organisaties, waaronder zorginstellingen worden door UWV geïnformeerd over de herbeoordelingsoperatie. Tot deze categorie hoort de in het vragenuurtje van 26 oktober jl. aan de orde gekomen brief aan een instelling voor verstandelijk gehandicapten. In deze brief is uiteengezet wat de reden is van de herbeoordelingen. Benadrukt wordt dat niet iedereen op het spreekuur van de verzekeringsarts van UWV hoeft te komen en dat bij het oproepen zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de persoonlijke omstandigheden. Desondanks heeft deze brief tot vragen geleid bij de directie van de betrokken instelling.

In dit specifieke geval heeft UWV direct de dag nadat hierover een artikel was verschenen in dagblad "De Limburger" contact opgenomen met de directeur van de betreffende instelling om het misverstand uit de wereld te helpen. Ook zijn door UWV met de betrokken instelling nadere afspraken gemaakt over afstemming van activiteiten van UWV voor cliënten van de betrokken instelling. Uit nadere informatie van UWV blijkt daarnaast geen van de cliënten van de betrokken instelling op dit moment opgeroepen te zijn voor een spreekuur van de verzekeringsarts van UWV.

Op basis van bovenstaande concludeer ik dat UWV in relatie tot de betreffende zorginstelling zorgvuldig te werk is gegaan. Ook in algemene zin betracht UWV iedere mogelijke zorgvuldigheid bij het oproepen van uitkeringsgerechtigden voor een spreekuur met de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige. Wel heeft de gekozen woordkeuze in een algemene voorlichtingsbrief mogelijk tot onnodige onzekerheid geleid bij enkele uitkeringsgerechtigden. UWV zal in het licht van het vorenstaande het relevante voorlichtingsmateriaal aanpassen. Hierin zullen tevens de betreffende wijzigingen uit het sociaal akkoord worden opgenomen. Distributie vindt plaats via de regionale voorlichtingsbijeenkomsten van het UWV en als bijlage bij de brief voor daadwerkelijke oproep. Een deel populatie Wajongers, ontvangt een correctiebrief, die via de directies van de Inrichtingen en Instellingen lopen (zij informeren hun bewoners). Cliënten die geen bewoner zijn van Inrichtingen of Instellingen ontvangen de correctie brief rechtstreeks.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

3

(mr. A.J. de Geus)