Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1A Telefoon (070) 333 44 44
Telefax (070) 333 40 33
2513 AA 's-GRAVENHAGE
Uw brief Ons kenmerk
UB/K/2004/78242
Onderwerp Datum
Nadere informatie over de werkwijze van 2 december 2004
UWV bij herbeoordelingen
Tijdens het vragenuur van 26 oktober jl. zijn door het kamerlid De Wit (SP) naar aanleiding
van een artikel in dagblad "De Limburger" vragen gesteld over het oproepen van
uitkeringsgerechtigden die verblijven in een instelling voor verstandelijk gehandicapten. Ik
heb toegezegd de Kamer te zullen informeren over de handelwijze van UWV in het
betreffende geval. Via deze brief voldoe ik aan deze toezegging.
In algemene zin acht ik het van belang te benadrukken dat de cohortsgewijze
herbeoordelingen zoals nu worden uitgevoerd door UWV in de plaats zijn gekomen van de
wettelijke 1e en 5e jaars herbeoordelingen. Dat betekent dat na uitvoering van de
cohortsgewijze herbeoordeling niet meer, zoals in het verleden het geval was, telkens na 1
en 5 jaar de mate van arbeidsongeschiktheid opnieuw wordt vastgesteld. Alleen nog als de
verzekeringsarts of arbeidsdeskundige van UWV op inhoudelijke gronden een
herbeoordeling noodzakelijk acht, zal deze in vervolg op de cohortsgewijze
herbeoordelingen worden uitgevoerd. Het is mede daarom van belang dat UWV uiterst
zorgvuldig te werk gaat bij de cohortsgewijze herbeoordelingen.
UWV verstrekt door middel van een intensieve voorlichtingscampagne informatie over de
herbeoordelingoperatie. UWV doet dit via onder meer informatiebrieven aan alle
uitkeringsgerechtigden met een WAO, Waz of Wajong-uitkering, regionale bijeenkomsten
voor uitkeringsgerechtigden, berichten op radio, tv en Internet en een speciale uitgave van
het UWV-periodiek "UWV perspectief". Conform mijn toezegging in het algemeen overleg
./. van 13 oktober jl. doe ik u bijgaand het betreffende voorlichtingsmateriaal toekomen.
Naast voorlichting aan uitkeringsgerechtigden worden ook relevante organisaties zoals
cliëntenraden, vakbonden, patiëntenorganisaties, belangenorganisaties en organisaties in de
zorgsector door UWV geïnformeerd over de herbeoordelingen.
Zoals aangegeven stuurt UWV iedereen met een WAO, Waz of Wajong-uitkering een naar
doelgroep verbijzonderde informatieve brief. Voorop staat uitleg te geven over de
herbeoordelingoperatie, wie er tot de her te beoordelen doelgroep behoort en in welke
periode iemand kan verwachten herbeoordeeld te worden.
2
Ondanks dat deze informatieve brieven vooraf door UWV zijn afgestemd met de
Cliëntenraad wordt er in sommige brieven in algemene zin aangegeven dat "ook u een
oproep zult krijgen". Ook de bij de informatiebrief meegezonden brochure is hier niet
duidelijk in. Verderop in de betreffende brieven wordt overigens aangegeven dat "bij de
oproep voor de herbeoordeling zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met uw
persoonlijke omstandigheden".
Uit verschillende signalen heb ik opgemaakt dat de in de brief en brochure gehanteerde
terminologie de suggestie kan wekken dat in alle gevallen een oproep om op het spreekuur
van de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige te verschijnen zal volgen. Dit is echter niet
het geval. Op basis van het medisch dossier zal UWV, rekening houdend met de
persoonlijke omstandigheden, zorgvuldig afwegen of een oproep voor het spreekuur van de
verzekeringsarts en arbeidsdeskundige in het kader van de herbeoordeling in de rede ligt.
Indien een oproep voor het spreekuur van de verzekeringsarts of arbeidsdeskundige op basis
van inhoudelijke gronden volgens UWV niet aan de orde is, zal dit ook niet plaatsvinden.
Ook relevante organisaties, waaronder zorginstellingen worden door UWV geïnformeerd
over de herbeoordelingsoperatie. Tot deze categorie hoort de in het vragenuurtje van 26
oktober jl. aan de orde gekomen brief aan een instelling voor verstandelijk gehandicapten.
In deze brief is uiteengezet wat de reden is van de herbeoordelingen. Benadrukt wordt dat
niet iedereen op het spreekuur van de verzekeringsarts van UWV hoeft te komen en dat bij
het oproepen zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de persoonlijke
omstandigheden. Desondanks heeft deze brief tot vragen geleid bij de directie van de
betrokken instelling.
In dit specifieke geval heeft UWV direct de dag nadat hierover een artikel was verschenen
in dagblad "De Limburger" contact opgenomen met de directeur van de betreffende
instelling om het misverstand uit de wereld te helpen. Ook zijn door UWV met de betrokken
instelling nadere afspraken gemaakt over afstemming van activiteiten van UWV voor
cliënten van de betrokken instelling. Uit nadere informatie van UWV blijkt daarnaast geen
van de cliënten van de betrokken instelling op dit moment opgeroepen te zijn voor een
spreekuur van de verzekeringsarts van UWV.
Op basis van bovenstaande concludeer ik dat UWV in relatie tot de betreffende
zorginstelling zorgvuldig te werk is gegaan. Ook in algemene zin betracht UWV iedere
mogelijke zorgvuldigheid bij het oproepen van uitkeringsgerechtigden voor een spreekuur
met de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige. Wel heeft de gekozen woordkeuze in een
algemene voorlichtingsbrief mogelijk tot onnodige onzekerheid geleid bij enkele
uitkeringsgerechtigden. UWV zal in het licht van het vorenstaande het relevante
voorlichtingsmateriaal aanpassen. Hierin zullen tevens de betreffende wijzigingen uit het
sociaal akkoord worden opgenomen. Distributie vindt plaats via de regionale
voorlichtingsbijeenkomsten van het UWV en als bijlage bij de brief voor daadwerkelijke
oproep. Een deel populatie Wajongers, ontvangt een correctiebrief, die via de directies van
de Inrichtingen en Instellingen lopen (zij informeren hun bewoners). Cliënten die geen
bewoner zijn van Inrichtingen of Instellingen ontvangen de correctie brief rechtstreeks.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
3
(mr. A.J. de Geus)
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid