Goede vooruitzichten voor Web Content Management en contentgerichte oplossingen
Amsterdam, 1 december 2004 - De strategie van Tridion - een van Europa's grootste leveranciers van Content Management toepassingen - om zich te concentreren op Web Content Management (WCM) en het aanleveren van gebruiksklare deeloplossingen (point solutions), kan rekenen op de instemming van internationale analisten als Forrester en The Butler Group. In haar recente rapport "Trends 2005: Web Content Management", stelt Forrester duidelijk dat "grote organisaties WCM opnieuw een sleutelrol toedichten bij het realiseren van hun groeistrategieën."
Volgens Connie Moore, vice president en research director van Forrester's Information Delivery research group, zal de wereldwijde vraag naar WCM in 2005 verder toenemen. Belangrijke factor hierbij is de hernieuwde interesse in eBusiness websites naast de al bestaande focus op intranettoepassingen. Daarnaast speelt mee dat de maatwerksites van de eerste generatie worden vervangen door WCM en dat afnemers nu meer overtuigd zijn van de levensvatbaarheid van WCM-everanciers.
In een vergelijkbaar rapport, "Trends 2005: Enterprise Content Management", wijst Forrester op het belang van gerichte, op specifieke situaties afgestemde oplossingen . De analisten verwachten daarbij dat een groeiend aantal leveranciers van dergelijke oplossingen naar verticale markten en horizontale producten beweegt, gericht op specifieke businessprocessen en contentgerichte toepassingen. Forrester noemt Tridion daarbij expliciet als "succesvol met contentgerichte applicaties voor de business processen binnen marketing."
"Klanten en analisten", zegt Pieter Varkevisser, CEO van Tridion, "vertellen ons dat ECM gewoon te groot, te duur en te complex is. Zij vragen ons vooral hun behoeften op het gebied van WCM op te lossen, liever dan aan het werk te gaan met grote ECM-projecten, zonder zicht op een heldere ROI."
In haar recente TechWatch Newsletter (november 2004) informeert The Butler Group klanten over een tweedeling op het gebied van Enterprise Content Management, waarbij veel leveranciers ( waaronder Tridion) zich opnieuw richten op WCM, terwijl anderen zich concentreren op specifieke verticale markten.
De opkomst van WCM-deeloplossingen zorgt ervoor dat ook analisten hun onderzoeksgebieden opnieuw moeten indelen. Forrester publiceert daarom binnenkort een WCM TechRanking, terwijl Gartner (die bijna drie jaar geleden haar laatste WCM magic quadrant publiceerde) binnenkort uitkomt met een WCM MarketScope.
Forrester adviseert organisaties met contentgerichte toepassingen aan het werk te gaan en pilots op te zetten. "We zijn blij dat we gezien worden als een van de belangrijkste spelers op de internationale Web Content Management markt", zegt Pieter Varkevisser. "Daarnaast is het prettig dat de keuze die wij al vroegtijdig hebben gemaakt om meer contentgerichte applicaties aan te bieden, nu ook bredere navolging krijgt. Wij blijven ons concentreren op het leveren van oplossingen die specifieke zakelijke behoeftes adresseren, en kunnen zo mede richting blijven geven aan de gehele WCM markt."
Over Tridion
Tridion is een Europese leverancier van geavanceerde software voor enterprise content-management. Tridions oplossing, Tridion R5, maakt een geïntegreerde aanpak mogelijk van alle bedrijfsinformatie en content. Content afkomstig uit verschillende bronnen, kan eenvoudig worden beheerd, bewerkt en verder gedistribueerd via uiteenlopende kanalen: van websites tot en met mobiele telefoons, PDA's of drukwerk. In diverse talen en voor verschillende doelgroepen, maar altijd met behoud van de corporate huisstijl. Tridions unieke 'single-sourcing'- en 'blueprint management'-functionaliteit biedt bedrijven een snelle en hoge return on investment op hun complexe content-managementinfrastructuren. Tot de klanten van Tridion behoren multinationals als ABN Amro, Alcatel, Akzo Nobel, Carrefour, Deutsche Telekom, Heineken, Honda, ING, KLM, Scania en Unilever.Het hoofdkantoor van Tridion is gevestigd in Amsterdam. Het bedrijf is verder aanwezig in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Zweden en België. Daarnaast werkt Tridion samen met resellers in de rest van Europa, Midden-Oosten en Australië. Meer informatie kunt u vinden op