Gemeente Wieringen

Bekendmakingen

Verkeersmaatregel (3 december 2004)

De raad van de gemeente Wieringen heeft in haar vergadering van 4 november 2004 besloten tot herziening van alle parkeerverboden binnen de gemeente. Besloten is om in eerste instantie alle parkeerverboden, die genomen zijn voor 1 januari 2003, in te trekken. Vervolgens is besloten om alleen die parkeerverboden opnieuw vast te stellen, waarvan na onderzoek en heroverweging is gebleken, dat het om diverse redenen niet verantwoord is om deze te laten vervallen.

Toelichting Door de jaren heen zijn in de gemeente vele parkeerverboden ingevoerd. Uit archief onderzoek is gebleken dat slechts een klein gedeelte van deze parkeerverboden berust op een verkeersbesluit. Niet duidelijk is of er in voorkomende gevallen geen verkeersbesluit is genomen of dat het betreffende besluit niet meer is terug te vinden. Daarnaast is het zo dat er een aantal jaren geleden een aanpassing heeft plaatsgevonden in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens vwb parkeerverboden en stopverboden die door middel van gele (onderbroken ) strepen zijn aangebracht. Hierop is nooit goed geanticipeerd waardoor oorspronkelijke parkeerverboden nu in feite stopverboden zijn geworden. De onderhoudstoestand van veel gele strepen is dusdanig slecht dat vrijwel niet meer waarneembaar is of er nog een stopverbod of een parkeerverbod van kracht is. De politie treedt bij overtredingen, indien niet duidelijk zichtbaar is of er een parkeerverbod aanwezig is, niet op. Ook zijn er nu in diverse lange straten parkeerverboden aangebracht met geel gemarkeerde trottoirbanden die eenvoudig door borden kunnen worden vervangen.

Een aspect waar de laatste jaren ook rekening mee gehouden dient te worden, is "Duurzaam Veilig". Op alle wegen binnen de bebouwde kom geldt momenteel een maximum snelheid van 30 km/uur en op alle buitenwegen een maximumsnelheid van 60 km/uur. Met name binnen de bebouwde kom kan het parkeerbeleid een positieve bijdrage leveren om de rijsnelheid op diverse wegen terug te dringen. In het verleden zijn veel parkeerverboden ingesteld om een vlotte doorstroming van het verkeer te bevorderen. Het resultaat hiervan is dat er in veel gevallen te hard gereden kan worden en dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Bij de beoordeling van de parkeerverboden is dan ook nadrukkelijk gekeken naar die plaatsen, waardoor het opheffen van het parkeerverbod, de rijsnelheid teruggebracht kan worden.

De wijzigingen in Hippolytushoef:
* het parkeerverbod in het Penneven vervalt;
* het parkeerverbod in de Banbroek langs het pleintje over een lengte van 10 meter vervalt;
* het parkeerverbod in de Rotgangs voor de woningen nr. 10 en 12 vervalt;
* in het "noorden" (Rozenstraat, Narcissenstraat, Jasmijnstraat, Lupinestraat, Meidoornstraat, Primulastraat) worden strepen vervangen door borden;
* het parkeerverbod in de Seringenlaan (met uitzondering van het gedeelte ter plaatse van de inrit naar garagebedrijf Den Beste), Tulpenstraat, Zonnebloemstraat en Hortensialaan (met uitzondering van het gedeelte tussen de Burgemeester Schellingerlaan-oost en Burgemeester Schellingerlaan-west) vervalt;
* het parkeerverbod in de Bijlstraat en de Bijldwarsstraat vervalt;
* het parkeerverbod aan de oostzijde van de Slingerweg vervalt;
* het parkeerverbod aan de zuidzijde van de Van Kempenstraat tussen de P. Maatsstraat en de Slingerweg vervalt;
* het parkeerverbod aan de oostzijde van de P. Maatsstraat tussen de Van Hengelstraat en de Van Kempenstraat vervalt;
* het parkeerverbod aan de zuidzijde van de Nieuwstraat-Zandburen tussen de Vermaningsteeg en de Heldersestraat vervalt;
* het parkeerverbod in de Elftstraat wordt iets ingekort, in de nieuwe situatie geldt dit tussen het Kerkplein en de Koningin Wihelminalaan;
* het parkeerverbod aan de westzijde van de Koogerweg tussen de Dirk Minnesstraat en de C.J. Boskerstraat vervalt;
* het parkeerverbod in de C.J. Boskerstraat vervalt;
* het parkeerverbod op de oostzijde van het Molenveld vanaf huis nr. 4 tot aan bedrijf van J. de Boer vervalt;
* aan de noordzijde van de Beltstraat, voor huisnr. 48, wordt door middel van gele onderbroken strepen een parkeerverbod ingevoerd, dit parkeerverbod is wenselijk omdat er in de Beltstraat door geparkeerde auto's onvoldoende passeerruimte is.

in Den Oever:
* het parkeerverbod aan de westzijde van de Noordgesterweg tegenover de woningen 24 t/m 34 vervalt;
* het parkeerverbod op de Noorderoeverdijk vervalt op het moment dat in de APV is geregeld dat het verboden is om vrachtauto's te parkeren binnen bebouwde kom, behoudens op daartoe aangewezen plaatsen;
* het parkeerverbod in de Hofstraat tussen de Molgerdijk en de Noordgesterweg vervalt;
* het parkeerverbod aan de oost- en westzijde van de Molenstraat vervalt;
* het parkeerverbod aan de oostzijde van de Industriestraat vervalt;
* het parkeerverbod aan de noordzijde van de Laan van Bloys van Treslong vervalt;
* het parkeerverbod aan de westzijde van de Zuidwalstraat vervalt;
* het parkeerverbod aan de zuidzijde van de Oosterkruisweg tussen de Gesterweg en de Vlieterstraat (met uitzondering van het gedeelte tussen de Hoge Poel en de Molenstraat) vervalt;
* de parkeerverboden in de Wierbalgstraat en de Balgzandstraat vervallen;
* in de Waddenstraat, IJsselmeerstraat en Amsteldiepstraat worden gele strepen vervangen door borden;
* in de Kapelsteeg, ter hoogte van de DEKA, wordt door middel van gele onderbroken strepen een tweezijdig parkeerverbod ingevoerd;
* het parkeerverbod aan de Voorstraat wordt doorgetrokken tot voor de woningen 28 t/m 34,
* het parkeerverbod aan de Hoge Poel vervalt;
* het parkeerverbod aan de noordzijde van de Oosterkruisweg vanaf de Gesterweg tot Oosterkruisweg huisnr. 1 vervalt;
* het parkeerverbod aan de oostzijde van de Gesterweg tussen de Hoge Gest en Gesterweg huisnr. 39 vervalt;
* het parkeerverbod aan de zuidzijde van de Laan Van Bloys van Treslong tussen de Zwinstraat en Laan Van Bloys van Treslong huisnr. 1 vervalt.

in Westerland:
* het parkeerverbod aan de oostzijde van de Poelweg vervalt.

in Oosterland:
* het parkeerverbod in de Kerkweg verval.

Bezwaren Gedurende een periode van zes weken na publicatie van deze advertentie kunnen belanghebbenden hun bezwaren tegen bovengenoemde verkeersmaatregel kenbaar maken bij het college van burgemeester en wethouders van Wieringen. Het bezwaarschrift dient gericht te zijn aan: Het college van burgemeester en wethouders van Wieringen, Postbus 1, 1777 ZG Hippolytushoef. Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met de afdeling Grondgebiedzaken, dhr. A. Dijkshoorn, tel. 0227-594387 (doorkiesnummer).

Hippolytushoef, 3 december 2004 Drs. J. Wittink, secretaris M.J.P. van Kampen-Nouwen