Ingezonden persbericht
PERSBERICHT NLIP:
Den Haag, 1 december 2004
Reactie NLIP op Bewaarverplichting Verkeersgegevens
De discussie rond de bewaarverplichting van verkeersgegevens woedt al
een tijdje. Op 28 april jl. heeft de Europese Raad een voorstel gedaan
om telecomaanbieders en internet providers te verplichten voor langere
tijd verkeersgegevens op te slaan. Op 2 en 3 december a.s. vergadert de
Europese Raad over dit voorstel.
Al in mei van dit jaar heeft de NLIP aangegeven dat zij de bestrijding
van criminaliteit en terrorisme zeer belangrijk acht en dat zij begrijpt
dat er in dat kader maatregelen moeten worden getroffen. Wel heeft zij
aangegeven een aantal belangrijke bezwaren tegen het voorstel van de
Europese Raad te hebben. Het gaat om de volgende bezwaren:
Ten eerste legt een langdurige bewaartermijn een groot beslag op
technische opslagcapaciteit, interne organisatie en de administratie van
ISPs. Hoge kosten zijn daarvan een onvermijdelijk gevolg. Dit wordt nog
versterkt door de hoge eisen die aan de beveiliging van de
verkeersgegevens gedurende 1 tot 3 jaar worden gesteld. Het voorstel
zwijgt over de compensatie van kosten.
Ten tweede wordt naar de mening van de NLIP in het voorstel niet
duidelijk aangegeven wat precies onder verkeersgegevens moet worden
verstaan. De definitie van verkeersgegevens kan nu zeer ruim worden
uitgelegd.
Tot slot acht de NLIP de verregaande inbreuk op de privacy van de
internetabonnees als zeer ongewenst. Het voorstel biedt nauwelijks
onderbouwing voor de noodzaak en effectiviteit van een bewaarplicht. Het
preventief opslaan van het bel- en internetgedrag van alle Europese
burgers maakt een onevenredig zware inbreuk op de privacy.
In de petitie die op initiatief van XS4all en BIT is opgesteld, vinden
we deze bezwaren terug. De NLIP onderschrijft dan ook de in de petitie
genoemde bezwaren en heet de extra aandacht die met de petitie voor de
discussie over de bewaarplicht van verkeersgegevens wordt gevraagd, van
harte welkom.
De NLIP doet een beroep op de Nederlandse regering de genoemde bezwaren
mee te nemen in haar besprekingen in de Europese Raad van Ministers en
tot een zorgvuldige afweging te komen.