Week 49: De belangrijkste bezuinigingen op een rijtje
Sluitende begroting dankzij goede samenwerking gemeenteraad en college
Enkhuizen staat aan de vooravond van grote bezuinigingen. Dit komt
onder andere doordat Enkhuizen een lagere uitkering van het rijk
krijgt, het rijk meer taken delegeert aan gemeenten zonder dat daar
geld tegenover staat en Enkhuizen nadeel heeft op de BTW teruggave. In
totaal moet de gemeente Enkhuizen circa drie miljoen euro bezuinigen
op een totaalbedrag van ongeveer 62 miljoen. Dit lijkt niet zo veel
maar omdat 80% van de begroting voor meerdere jaren vaststaat, kan de
gemeente Enkhuizen slechts bezuinigen op de 20% van de totale
begroting die nog beïnvloedbaar is.
In nauwe samenwerking kwamen het college en de gemeenteraad van
Enkhuizen tot een vastgestelde begroting voor 2005. De gemeenteraad en
het college kozen ervoor om:
- 15% te bezuinigen op het ambtelijke apparaat (ruim 22
volledige arbeidsplaatsen)
- in totaal 10% te bezuinigen op subsidies
- de eigen inkomsten uit, onder andere de OZB, niet te
verhogen
Het resultaat van het akkoord is een sluitende begroting voor de jaren
2005 en 2006 en een positief meerjarenperspectief vanaf 2007.
Burgemeester en wethouders zien deze begroting en de samenwerking als
een stap vooruit in het duale stelsel tussen de gemeenteraad en het
college. In het duale stelsel is de gemeenteraad kaderstellend en
zorgt het college voor uitvoering van het beleid.
15% minder ambtenaren
Het grootste deel van de bezuinigingen wordt geleverd door de
ambtelijke organisatie. De formatie wordt in twee tot drie jaar met
circa 15% teruggebracht. Deze besparing over drie jaar moet ruim een
miljoen euro opleveren; in 2005 wordt er al voor 500.000,- bezuinigd.
Doordat er minder ambtenaren zijn, moet de gemeente zich meer
bezighouden met de kerntaken van een gemeentelijke overheid. Er worden
taken afgestoten die ook goed door het bedrijfsleven kunnen worden
uitgevoerd. Het zelf runnen van een camping bijvoorbeeld is geen
kerntaak van de gemeente waar zij zelf het ondernemersrisico moet
dragen. Omdat er in drie jaar tijd 22 arbeidsplaatsen verdwijnen,
houdt dit ook in dat de gemeente Enkhuizen prioriteiten moet stellen
in de uitvoering van projecten.
Beperkte verhoging leges en OZB
College en gemeenteraad kozen ervoor om de lastenverhoging voor de
burger te beperken. De leges en heffingen gaan wel omhoog maar dat is
niet meer dan een trendmatige verhoging. Daarbij is ook het
uitgangspunt dat leges meer kostendekkend maar ook niet meer dan dat
mogen zijn.
De onroerendzaakbelasting (OZB) gaat met 3% omhoog; dit is een
verhoging vanwege inflatiecorrectie. De totale heffingen die de
gemeente Enhuizen per inwoner oplegt, ligt gemiddeld tien tot vijftien
procent lager dan de andere gemeenten in Noord-Holland. Dit komt onder
andere doordat de gemeente Enkhuizen geen parkeerbelasting en
hondenbelasting oplegt.
Minder subsidie
De subsidiekorting van 10% (is 200.000 euro) op een totaal bedrag van
twee miljoen euro blijft wel het uitgangspunt. De gemeenteraad en het
college spraken af dat er een overgangsperiode van enkele jaren komt.
Dit betekent dat er in in 2005 130.000 euro, in 2006 170.000 euro en
in 2007 en verder 200.000 euro wordt gekort op de subsidie-uitgaven.
Positief vanaf 2007
Ondanks dat er de komende jaren flink wordt bezuinigd, verwachten
college en de gemeenteraad een begrotingstekort in 2005 en 2006. Dit
komt doordat burgers minder lastenverhoging krijgen, de
subsidiekorting geleidelijk wordt ingevoerd, afvloeiing van personeel
en projecten die de gemeenteraad op korte termijn wil realiseren zoals
de Boerenboom. In 2005 en 2006 moet er daarom voor circa 1.000.000,-
uit de algemene reserves van de gemeente worden geput. De algemene
reserves is, zeg maar, het spaarbankboekje van de gemeente. Vanaf 2007
verwacht de gemeente weer met een positief resultaat verder te kunnen
werken.
Datum laatst gewijzigd: 1/12/2004
Gemeente Enkhuizen