Gemeente Enkhuizen

Week 49: De belangrijkste bezuinigingen op een rijtje

Sluitende begroting dankzij goede samenwerking gemeenteraad en college

Enkhuizen staat aan de vooravond van grote bezuinigingen. Dit komt onder andere doordat Enkhuizen een lagere uitkering van het rijk krijgt, het rijk meer taken delegeert aan gemeenten zonder dat daar geld tegenover staat en Enkhuizen nadeel heeft op de BTW teruggave. In totaal moet de gemeente Enkhuizen circa drie miljoen euro bezuinigen op een totaalbedrag van ongeveer 62 miljoen. Dit lijkt niet zo veel maar omdat 80% van de begroting voor meerdere jaren vaststaat, kan de gemeente Enkhuizen slechts bezuinigen op de 20% van de totale begroting die nog beïnvloedbaar is.

In nauwe samenwerking kwamen het college en de gemeenteraad van Enkhuizen tot een vastgestelde begroting voor 2005. De gemeenteraad en het college kozen ervoor om:


- 15% te bezuinigen op het ambtelijke apparaat (ruim 22 volledige arbeidsplaatsen)


- in totaal 10% te bezuinigen op subsidies


- de eigen inkomsten uit, onder andere de OZB, niet te verhogen

Het resultaat van het akkoord is een sluitende begroting voor de jaren 2005 en 2006 en een positief meerjarenperspectief vanaf 2007. Burgemeester en wethouders zien deze begroting en de samenwerking als een stap vooruit in het duale stelsel tussen de gemeenteraad en het college. In het duale stelsel is de gemeenteraad kaderstellend en zorgt het college voor uitvoering van het beleid.

15% minder ambtenaren

Het grootste deel van de bezuinigingen wordt geleverd door de ambtelijke organisatie. De formatie wordt in twee tot drie jaar met circa 15% teruggebracht. Deze besparing over drie jaar moet ruim een miljoen euro opleveren; in 2005 wordt er al voor 500.000,- bezuinigd. Doordat er minder ambtenaren zijn, moet de gemeente zich meer bezighouden met de kerntaken van een gemeentelijke overheid. Er worden taken afgestoten die ook goed door het bedrijfsleven kunnen worden uitgevoerd. Het zelf runnen van een camping bijvoorbeeld is geen kerntaak van de gemeente waar zij zelf het ondernemersrisico moet dragen. Omdat er in drie jaar tijd 22 arbeidsplaatsen verdwijnen, houdt dit ook in dat de gemeente Enkhuizen prioriteiten moet stellen in de uitvoering van projecten.

Beperkte verhoging leges en OZB

College en gemeenteraad kozen ervoor om de lastenverhoging voor de burger te beperken. De leges en heffingen gaan wel omhoog maar dat is niet meer dan een trendmatige verhoging. Daarbij is ook het uitgangspunt dat leges meer kostendekkend maar ook niet meer dan dat mogen zijn.

De onroerendzaakbelasting (OZB) gaat met 3% omhoog; dit is een verhoging vanwege inflatiecorrectie. De totale heffingen die de gemeente Enhuizen per inwoner oplegt, ligt gemiddeld tien tot vijftien procent lager dan de andere gemeenten in Noord-Holland. Dit komt onder andere doordat de gemeente Enkhuizen geen parkeerbelasting en hondenbelasting oplegt.

Minder subsidie

De subsidiekorting van 10% (is 200.000 euro) op een totaal bedrag van twee miljoen euro blijft wel het uitgangspunt. De gemeenteraad en het college spraken af dat er een overgangsperiode van enkele jaren komt. Dit betekent dat er in in 2005 130.000 euro, in 2006 170.000 euro en in 2007 en verder 200.000 euro wordt gekort op de subsidie-uitgaven.

Positief vanaf 2007

Ondanks dat er de komende jaren flink wordt bezuinigd, verwachten college en de gemeenteraad een begrotingstekort in 2005 en 2006. Dit komt doordat burgers minder lastenverhoging krijgen, de subsidiekorting geleidelijk wordt ingevoerd, afvloeiing van personeel en projecten die de gemeenteraad op korte termijn wil realiseren zoals de Boerenboom. In 2005 en 2006 moet er daarom voor circa 1.000.000,- uit de algemene reserves van de gemeente worden geput. De algemene reserves is, zeg maar, het spaarbankboekje van de gemeente. Vanaf 2007 verwacht de gemeente weer met een positief resultaat verder te kunnen werken.

Datum laatst gewijzigd: 1/12/2004