Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Onderzoek Euler Hermes naar betalingsgedrag Nederlandse bedrijven

BETALINGSMORAAL BEDRIJFSLEVEN BEDREIGT SLAGKRACHT
VAN NEDERLANDSE ONDERNEMINGEN

DEN BOSCH, 1 december 2004 - De economische tegenwind heeft negatieve effecten voor de betalingsmoraal van het Nederlandse bedrijfsleven. Dat concludeert kredietverzekeraar Euler Hermes in een onderzoek dat zij door TNS NIPO heeft laten verrichten naar het betalingsgedrag en de liquiditeitspositie van Nederlandse ondernemingen. Ruim vierhonderd bedrijven in de industrie, bouw, groothandel en zakelijke dienstverlening geven hun mening over de sterk verslechterde betalingsmoraal van hun klanten. Zo stelt veertig procent van de bedrijven dat het aantal wanbetalers sterk is toegenomen. Een ontwikkeling die voor veel ondernemingen een serieuze bedreiging vormt voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. Vooral de bouwsector en buitenlandse handelsrelaties worden genoemd als branches met de slechtst betalende bedrijven. De door faillissementen geplaagde bouw wordt door bijna veertig procent van de ondernemers beschouwd als sector die het niet nauw neemt met het betalen van uitstaande vorderingen. Daarnaast stelt 65 procent dat het betalingsgedrag van buitenlandse handelspartners sterk te wensen overlaat.

Over de betalingsmoraal van hun klanten laat een overgrote meerderheid van de ondervraagde bedrijven zich in onmiskenbare bewoordingen uit. Maar liefst veertig procent vindt dat het betalingsgedrag in de afgelopen twee jaar sterk is verslechterd. Met alle gevolgen van dien, want veel bedrijven beschouwen dit als een groot risico voor de continuïteit van hun onderneming. Zo beschouwt 45 procent van de bedrijven het uitblijven van betalingen als een ernstige inbreuk op de bedrijfscontinuïteit. Bedrijven met handelsrelaties in het buitenland beschouwen wanbetalers zelfs als het grootste risico voor hun bedrijfsvoering. Bijna de helft van de ondernemingen exporteert producten naar het buitenland en beoordeelt het betalingsgedrag van hun buitenlandse handelsrelaties als minder goed, terwijl vijftien procent deze als ronduit slecht omschrijft. De kans dat een sneeuwbaleffect ontstaat, is waarschijnlijk, omdat 35 procent van de bedrijven aangeeft ook zélf langzamer te betalen als hun klanten in gebreke blijven.

Negatieve spiraal
Ondernemingen zien verschillende oorzaken voor deze negatieve spiraal. Ruim twee derde wijst liquiditeitsproblemen aan als reden voor wanbetaling. Daarnaast stelt bijna zestig procent dat klanten als strategische keuze bewust te laat betalen. Ook het snel stijgende aantal faillissementen in Nederland draagt volgens 36 procent bij aan de verslechterende betalingsmoraal. Doordat de Nederlandse economie zich slechts traag en moeizaam herstelt, stijgt dit aantal dit jaar naar verwachting met negen procent, na een stijging in 2003 met 28,7 procent. Hierdoor komt het aantal bedrijven dat in 2004 de deuren moet sluiten op een recordhoogte van circa zevenduizend. Nederland neemt hiermee een toppositie in ten opzichte van andere Europese landen. Over de nabije toekomst laten bedrijven zich eveneens somber uit. Zo stelt 56 procent te verwachten dat het aantal faillissementen in de komende twee jaar verder zal stijgen.

Ook de omvang van bedrijven heeft invloed op het betalingsgedrag. Zo spelen liquiditeitsproblemen volgens twee op de vijf ondernemingen relatief vaker bij kleine bedrijven, terwijl slechts vijf procent dit bij grote ondernemingen signaleert. Daarentegen stelt ruim de helft van de respondenten dat grote bedrijven vaker hun machtspositie misbruiken om structureel te laat te betalen.

'Probleembranches'
Een grote meerderheid van de bedrijven, bijna negentig procent, is in de afgelopen vijf jaar geconfronteerd met klanten die noodgedwongen de deuren moesten sluiten. De helft van de ondernemingen kreeg in deze periode maximaal vijf keer te maken met faillissementen van klanten. Voor ruim een derde geldt dat zij nóg vaker hun klanten failliet zagen gaan. Hierbij springen de grote en middelgrote bedrijven er iets gunstiger uit. Kleinere bedrijven worden door een meerderheid van 58 procent veel vaker omschreven als slecht betalende klanten. Gemeten naar branche, komt vooral de bouw naar voren als sector waar betalingen structureel te laat worden verricht of volledig uitblijven. Zo omschrijft maar liefst 36 procent van de ondervraagde ondernemingen de bouw als 'probleembranche', gevolgd door de overheid (16 procent) en de industriële sector (16 procent). Het grote aantal faillissementen in de bouwsector is hier de grote boosdoener. Zo komt maar liefst een kwart van het totale aantal faillissementen in Nederland op het conto van de bouw.

Over Euler Hermes Kredietverzekering NV

Euler Hermes wereldwijd marktleider op het gebied van kredietverzekeringen. Met ruim 5.400 medewerkers in 36 landen beschikt Euler Hermes over een marktaandeel van 36 procent. Euler Hermes biedt een uitgebreide dienstverlening aan klanten die hun debiteuren willen verzekeren. Het bedrijf is onderdeel van de Allianz Group en genoteerd aan Euronext Parijs. In Nederland is Euler Hermes Kredietverzekering NV de tweede kredietverzekeraar met een marktaandeel van 18 procent en ca. 75 medewerkers. Euler Hermes is in Nederland ook actief via Interpolis Kredietverzekeringen, een joint venture met Interpolis.Voor meer informatie kunt u de website van Euler Hermes raadplegen: www.eulerhermes.com


- EINDE PERSBERICHT -

Noot aan de redactie (