Ingezonden persbericht
Jongeren D66 en Groenlinks klagen milieubeleid kabinet aan
De Jonge Democraten en DWARS, de jongerenorganisaties van respectievelijk D66 en Groenlinks, zijn boos over de uitspraken van VVD- en CDA-kamerleden De Krom en Koopmans. Deze twee parlementariërs vinden het huidige milieubeleid te ambitieus. In de Volkskrant van 30 november betoogden zij dat de milieudoelen niet haalbaar zijn voor in het bijzonder de geluidsoverlast, de bodemverontreiniging en de CO2-uitstoot. Volgens de Jonge Democraten en DWARS echter is het kabinetsbeleid niet te ambitieus, maar juist veel te terughoudend. Zij eisen dan ook van de D66-fractie in de Tweede Kamer dat het kabinet zich houdt aan de gestelde doelen.
,,Het getuigt van een totaal gebrek aan verantwoordelijkheid als je nu weer terugkrabbelt naar een situatie van pappen en nathouden. De aarde warmt op, en daarom hebben we afspraken gemaakt om dat proces een halt toe te roepen.", aldus voorzitter Jan Paternotte van de Jonge Democraten. Volgens de jongeren stelt het milieubeleid van dit kabinet al weinig voor. Dat de VVD en het CDA dat slappe beleid nu nóg verder willen verzwakken vinden zij getuigen van een groot gebrek aan visie. In plaats daarvan vinden de Jonge Democraten en DWARS dat Nederland een voortrekkersrol moet spelen in het reduceren van de CO2-uitstoot. DWARS-milieuwoordvoerder Niels van den Berge: ,,Het is te bizar voor woorden dat het CDA twintig jaar te weinig vindt om de CO2-uitstoot met 30% te verlagen. Als je propageert lange termijnbeleid te voeren, dan moet je wèl ambitieus zijn op het gebied van het milieu. De aarde is van ons allemaal en we moeten ervoor zorgen dat de aarde nog lange tijd ruimte kan bieden aan al het leven dat de natuur ons heeft geschonken.''
De groene en liberale jongerenorganisaties werken samen aan een alternatief plan voor vergroening van het belastingstelsel. Zij vinden het bedrag van 500 miljoen Euro dat het kabinet wil 'vergroenen' een veel te beperkte ingreep. De jongeren willen het principe dat 'de vervuiler betaalt' doorvoeren naar alle commerciële activiteiten, waaronder ook de luchtvaart. ,,Het is duurzaam en rechtvaardig om de vervuiler altijd voor die vervuiling te laten betalen.'', aldus van den Berge en Paternotte.