VVD



Nieuws

1 dec 2004 - VVD slaat alarm over piraterij na
overvallen in Straat van Malakka

VVD-Tweede-Kamerleden Ineke Dezentjé Hamming en Hans van Baalen hebben middels schriftelijke vragen de noodklok geluid over piraterij in de Straat van Malakka. Volgens het International Maritime Bureau vinden daar steeds meer overvallen en kapingen plaats - ook bij schepen die onder de Nederlandse vlag varen. ,,Het geweld daar wordt steeds grover. En naast overvallen vinden ook totale kapingen plaats. Dat is echt rampzalig. Schepen met chemische ladingen die in handen van terroristen vallen, kan gruwelijke gevolgen hebben. Ik wil dat de minister hier echt iets aan doet. Een diplomatieke aanpak volstaat niet, het is nu tijd voor actie'', zegt Dezentjé Hamming.

In 2004 zijn door piraterij reeds dertig dodelijke slachtoffers gevallen en zijn er 68 mensen vermist. Dit baart de VVD-Tweede-Kamerfractie zorgen. ,,Deze situatie is echt schandelijk. Dit is niet het Wilde Westen, maar het Wilde Oosten'', stelt zeevaartwoordvoerster Dezentjé Hamming. ,,Ik vind dat Nederland als maritieme natie nu het voortouw moet nemen om deze gevaarlijke regio aan te pakken. Natuurlijk is internationale samenwerking nodig, maar er moet nu echt iets gebeuren.''

Zij wil, samen met buitenlandwoordvoerder Van Baalen, van minister Bot weten of Indonesië en Maleisië genoeg doen om de Straat veilig te houden. Tevens wil de VVD weten welke verplichtingen de minister zelf ziet om de veiligheid van de Nederlandse schepen en opvarenden te garanderen. ,,Er moet iets gebeuren om deze vormen van maritiem terrorisme aan banden te leggen. Zo denk ik aan het volgende: waarom kan de Koninklijke Marine schepen die onder Nederlandse vlag voeren, niet door de Straat escorteren zolang Indonesië en Maleisië de veiligheid niet kunnen garanderen? De VVD gaat hier zeker op aandringen."

Hieronder treft u de schriftelijke vragen

Schriftelijke vragen van de leden Dezentjé Hamming en Van Baalen (beiden VVD) aan minister Bot van Buitenlandse Zaken over piraterij (maritiem terrorisme) in de Straat van Malakka.

1. Is het de minister bekend dat op 3 november 2004 wederom een schip varend onder Nederlandse vlag slachtoffer is geworden van een overval door piraten in de Straat van Malakka?

2. Kan de Minister aangeven in hoeverre Indonesië en Maleisië voldoen aan hun volkenrechtelijke verplichtingen om een veilige doorgang door deze Straat te waarborgen?

3. Kan de minister aangeven hoeveel piraten danwel piratenschepen in 2004 door de Indonesische en de Maleisische marine zijn aangehouden? Hoe verhoudt zich dat met cijfers uit de jaren 2000 t/m 2003? Welke ontwikkelingen laten deze cijfers zien?

4. Is de minister met ons van mening dat de Indonesische en Maleisische marine onvoldoende prioriteit stelt aan het bestrijden van piraterij en het beschermen van het internationale commerciële scheepvaartverkeer?

5. Zijn er bij de regering aanwijzingen bekend dat Indonesisch of Maleisisch marinepersoneel mogelijk corrupte banden met piraten onderhoudt? Zo ja, op welke wijze worden deze bestreden?

6. Gaat de Minister de betrokken overheden aanspreken op dit voorval en het toenemende maritieme terrorisme in deze Straat?

7. Welke verplichtingen ziet de minister zelf voor de Nederlandse regering om de veiligheid van Nederlandse schepen en hun opvarenden te garanderen?

8. Is de minister met de VVD van mening dat internationale samenwerking om deze piraterij actief te bestrijden dringend nodig is? Zo ja, is de minister bereid hier in het kader van het EU voorzitterschap op korte termijn aandacht voor te vragen?

9. Is de minister bereid op korte termijn in overleg te treden met de Nederlandse redersorganisaties om vast te stellen welke actieve rol de regering kan vervullen in het vergroten van de veiligheid van Nederlandse schepen? Zo ja, kan de minister de Kamer over het verloop en de uitkomsten van dit overleg op de hoogte houden?

10. Kan de Koninklijke Marine alle Nederlandse schepen escorteren door de Straat van Malakka totdat de Indonesische en Maleisische marine in staat zijn de veiligheid te garanderen?

1 december 2004