Ingezonden persbericht
PERSBERICHT, Den Haag, 1 december 2004
Nederland breedbandland tilt breedbandprojecten in sectoren op hoger niveau
Minister Brinkhorst heeft vandaag het officiële startsein gegeven voor Nederland BreedbandLand (NBL). Zeven toonaangevende ICT-bedrijven, drie brancheorganisaties en het Ministerie van Economische Zaken lanceren gezamenlijk dit initiatief dat in korte tijd moet uitgroeien tot hét nationale onafhankelijke platform voor breedbandontwikkelingen. Nederland BreedbandLand heeft als doel het beter en slimmer gebruik van breedband te stimuleren door het maatschappelijke en economische nut van breedband mogelijkheden aan te tonen, te illustreren en gefragmenteerde best practices te verbreden en op te schalen tot nationale projecten. Gestart wordt in de zorg en de retail/modebranche.
Het initiatief voor het NBL is genomen door de founding members Capgemini, Cisco Systems, Getronics, KPN, Lucent Technologies, Microsoft, Nederland~ICT, Siemens, VECAI, Vefica samen met het Ministerie van Economische Zaken. De Nederlandse ambitie om de Europese koploper op het gebied van breedband te worden, is één van de belangrijkste redenen die hen tot dit gezamenlijke initiatief heeft gebracht. Aanleiding tot dit initiatief is de Breedbandnota van het Ministerie van Economische Zaken.
Een andere belangrijk argument is dat er in Nederland veelvuldig wordt geëxperimenteerd met breedband, maar dat het vaak bij kleinschalige pilots blijft. Het lijkt erop dat diverse partijen opnieuw het wiel aan het uitvinden zijn. Door het delen van kennis en ervaringen, de bereidheid op te schalen én door het wegnemen van knelpunten, kan een versnelling in de ontwikkeling van breedbandinfrastructuur en -toepassingen optreden.
Bottom-up aanpak
Het NBL ondersteunt innovatieve breedbandcases in de maatschappelijke en economisch relevante sectoren gezondheidszorg, onderwijs, mobiliteit, overheidsdienstverlening, en diverse sectoren in het MKB. Deze best practices worden gesteund in het uitdragen van hun ervaringen en kennis in de eigen sector: innovation by peers .
Het NBL selecteert die best practices die zijn op te schalen tot een toonaangevend impulsproject op nationaal niveau voor de gehele sector. Deze nationale impulsprojecten worden door het NBL op de rails gezet, begeleid en waar nodig ondersteund bij het wegnemen van knelpunten en showstoppers .
Het NBL verzamelt en bundelt in samenwerking met de markt kennis en ervaring van bestaande breedbandcases en maakt ze vervolgens voor een ieder toegankelijk.
Marktconform
Het NBL kenmerkt zich door een marktgerichte manier van werken: er wordt vanuit de marktsectoren op de actuele vraag en situatie ingespeeld. De eerste sector waar het NBL mee start is de Gezondheidszorg. In november is een sector in het MKB gestart: Retail Mode. Voor de eerste helft van 2005 staan Onderwijs, Mobiliteit, Veiligheid en Entertainment/Gaming/ Lifestyle & Werken in de planning van het NBL.
Kennisdeling
Het platform ziet het nadrukkelijk als haar functie om de gerealiseerde kennis met de rest van Nederland te delen. Een belangrijk kanaal voor deze kennisdeling is de portal met onderliggend kennissysteem www.nederlandbreedbandland.nl, waar bezoekers een breed scala aan deskundigheden en ervaringen kunnen vinden. Op de portal is zowel aandacht voor bestaande projecten als voor onderzoeken, achtergrondinformatie en praktische boodschappenlijstjes voor het starten van breedbandprojecten. Daarnaast zullen er diverse workshops en seminars rondom de best practices plaatsvinden. Ook wordt er gewerkt aan een special magazine, roadshows en PR/PA-activiteiten.
Publiek-private samenwerking
Het NBL is een privaatrechtelijke stichting waarmee het Ministerie van Economische Zaken een publiek-private samenwerking is aangegaan. De samenwerking tussen de partijen geschiedt op een marktconforme wijze. Het eerste jaar bedraagt het budget van NBL tenminste 1 miljoen euro. Het NBL zal gaan samenwerken met het Mobility Platform, dat vorig jaar is opgericht om een impuls te geven aan het gebruik van mobiele (data)toepassingen in zakelijke omgeving.
Meetbaarheid
Het succes van de activiteiten van het NBL wordt afgemeten aan de mate waarin de eigen ambities en doelstellingen worden gerealiseerd. Per sector of MKB-branche wordt bij aanvang van de activiteiten een nulmeting of schatting uitgevoerd. Daarin wordt gekeken naar het bewustzijn van breedbandige mogelijkheden en de bekendheid van het NBL. Ook worden beschikbaarheid, kwaliteit en schaalgrootte van breedbanddiensten en toepassingen en penetratiegraad van breedbandaansluitingen gemeten. Jaarlijks wordt via een breedbandmonitor gemeten in hoeverre vooruitgang is geboekt.
Voor meer informatie: www.nederlandbreedbandland.nl.
- Einde bericht -
Informatie