Gemeente Haarlem
1 december 2004
Concernstaf
324/2004
Gemeente Haarlem, college van burgemeester en wethouders
Persbericht
Realisatie van stadskantoor betekent investeren in kwaliteit van organisatie en dienstverlening en besparen op huisvestingskosten
College sluit initiatieffase af met besluiten over kosten en locatie van het stadskantoor
Het realiseren van het stadskantoor voor de gemeente Haarlem is een verantwoorde investering met oog op de toekomst. Er wordt een flexibel gebouw neergezet dat makkelijk kan inspelen op de veranderingen in de organisatie en in de dienstverlening. Bovendien bespaart de gemeente geld op haar huisvestingsbudget door het samenbrengen van de verschillende sectoren in één gebouw en het afstoten van een groot deel van haar huidige huisvesting.
In de voorbereidingen voor de realisatie van het stadskantoor heeft het college van B&W opnieuw een stap gezet. Er is door het college een aantal uitgangspunten vastgesteld die inhoud en kaders bieden voor het ontwerp en de bouw van het kantoor. Er zijn visies op de dienstverlening en op de inrichting van de werkplekken opgesteld. Ook de procedure voor keuze van een architect is vastgesteld, de planning is verder uitgewerkt en het benodigde aantal vierkante meters vloeroppervlak en het investeringsbudget is bijgesteld. Er is een definitieve locatie voor het stadskantoor aangewezen binnen het plangebied 023 Haarlem.
Locatie
Binnen het gebied van 023 Haarlem, ( het voormalige evenemententerrein, tussen de Schipholweg en de Boerhavelaan) heeft het college een locatie aan de Schipholweg aangewezen als plek voor het stadskantoor. Deze locatie, die schuin tegenover de Merovingenstraat ligt, is goed bereikbaar met het openbaar vervoer (o.a. de Zuid Tangent). In de parkeergarage die onder het stadskantoor gebouwd wordt, komen 200 parkeerplaatsen.
Omvang gebouw en kosten
Het aantal benodigde vierkante meters van 28.000m2 is teruggebracht naar maximaal 26.000m2. Het college is van mening dat door het flexibel gebruik van werkplekken en een afname in de formatie n.a.v. de taken en doelmatigheidsdiscussie een kleiner gebouw mogelijk is. Het gebouw moet ruimte bieden aan 1200 formatieplaatsen. Er dient rekening gehouden te worden met ontwikkelingen op rijksniveau waarbij taken naar de gemeenten worden geschoven. Ook dit vraagt om een gebouw dat flexibel genoeg is om eventuele uitbreiding op te vangen.
De kosten voor de bouw van het kantoor van 26.000 m2 worden geraamd op globaal
34 miljoen euro (exclusief BTW). De totale investeringen worden geraamd op maximaal 86,5 miljoen euro (inclusief BTW). Dit is 1,5 miljoen lager dan eerder geraamde kosten. Deze investering bestaat naast de bouwkosten voor het kantoor ook uit de kosten voor de parkeergarage, de kosten voor de grond, de voorbereidingskosten en de financieringskosten.
Met het samenbrengen van alle sectoren in één gebouw wordt niet alleen eenheid en onderling verband gebracht in de organisatie, maar wordt ook geld bespaard op het huisvestingsbudget van de gemeente. Deze besparing, die jaarlijks minimaal 400.000 euro bedraagt, wordt gerealiseerd door lagere kosten voor de huisvesting en minder personeel. Daarbij voorkomt huisvesting in één nieuw gebouw extra kosten van jaarlijks ongeveer 600.000 euro die nodig zijn voor het onderhouden, aanpassen en moderniseren van de huidige gebouwen en het ICT netwerk.
Het college acht daarom het realiseren van het stadskantoor een verantwoorde financiële investering.
Keuze architect
De keuze van de architect gebeurt via een Europese aanbestedingsprocedure. Tot 7 december kunnen architecten uit de Europese Unie zich inschrijven voor dit project. Uit deze groep worden 5 tot 7 architecten in de gelegenheid gesteld een visie op het stadskantoor te presenteren. In april2005 wordt bekend gemaakt welke architect de opdracht krijgt.
Planning
De planning is dat er begin 2006 een definitief ontwerp voor het stadskantoor is vastgesteld. Na het bouwrijp maken van de grond en de bouw van de ondergrondse parkeergarage kan in de loop van 2007 de bouw van het stadskantoor starten. Het streven is om 1 januari 2009 het gebouw in gebruik te nemen
Marie-José van Lent, Communicatieadviseur
023-5113131/0646215480
023-5113441
mjlent@haarlem.nl
---- --