Gemeente Haarlem


1 december 2004
Sector SB / Communicatie

323/2004


Gemeente Haarlem, college van burgemeester en wethouders

Persbericht


Meer informatie nodig voor keuze Spaarnepassage Zuidtangent

Het college wil meer informatie hebben voordat een definitieve keuze voor de Spaarnepassage van de Zuidtangent kan worden gemaakt. Deze informatie is nodig omdat de keuze voor de Spaarnepassage een ingrijpende beslissing is die belangrijke gevolgen heeft voor de stad. Ingenieursbureau DHV heeft voor de Spaarnepassage een vergelijking tussen een tunnel- en een brugvariant gemaakt. Op basis van deze vergelijking, waarbij voor het college vooral de maatschappelijke kosten-batenanalyse van belang is, neigt het college naar een keuze voor de brugvariant. Bij de brugvariant wordt gebruik gemaakt van de bestaande Langebrug in combinatie met een pakket aan verkeersmaatregelen. Het college wil echter eerst meer duidelijkheid hebben over deze maatregelen en de financiering daarvan. Daarnaast komt er nog een verkenning naar de ruimtelijke inpassing van een tunnel.

De Spaarnepassage maakt een belangrijk deel uit van het traject van de Zuidtangent door de Haarlemse binnenstad en is ook sterk bepalend voor de verdere uitwerking van het tracé en de investeringen die moeten worden gedaan. Bij de keuze voor de Spaarnepassage staat voorop dat de doorstroming en betrouwbaarheid van de Zuidtangent wordt verbeterd. Dit kan door een tunnel die loopt vanaf de Turfmarkt, ofwel vanaf het Zuider Buiten Spaarne, naar de Schalkwijkerstraat. Het alternatief voor de tunnelvariant is de brugvariant, waarbij gebruik wordt gemaakt van de bestaande Langebrug in combinatie met een pakket aan verkeersmaatregelen. Het doel van deze verkeersmaatregelen is om het verkeer dat gebruik maakt van de Langebrug te verminderen en de kans te verkleinen dat zich opstoppingen voordoen.

Er zal onderzoek gedaan worden naar de effecten, haalbaarheid, consequenties en kosten van de volgende verkeersmaatregelen:
a) Het afsluiten van:
I) de linksafrichting vanaf de Langebrug richting de Kampervest;
II) de rechtdoorgaande richting vanuit de Kampersingel naar de Langebrug;
III) de rechtdoorgaande richting vanuit de Zuider Buiten Spaarne naar de Turfmarkt;
IV) de linksafrichting vanaf de Langebrug richting de Burgwal.
b) Verlenging van de bestaande busbaan op de Schalkwijkerstraat richting Langebrug.
c) Realisatie gewijzigde aan- en wegrij-route naar parkeergarage de Kamp, zodat de Langebrug wordt ontlast.
d) Ter compensatie het verhogen van de afwikkelingscapaciteit op de Buitenrustbrug en te bezien of deze brug kan worden verbreed.

Bij de uitwerking van het pakket aan verkeersmaatregelen moet er rekening gehouden worden met de verkeerscirculatie in en naar de binnenstad, de routes van en naar de parkeergarages en het beschikbaar maken van alternatieven voor de routes die komen te vervallen. Daarnaast moet gekeken worden naar het verkeer over de Kampersingel en de Burgwal voor zover deze conflicteren met het verkeer op de route Gedempte Oude Gracht - Schalkwijkerstraat. Tot slot worden maatregelen onderzocht om het scheepvaartverkeer in relatie tot de brugbediening te optimaliseren, waardoor de Zuidtangent niet zo vaak hoeft te wachten voor een open brug. Voor de kosten van het onderzoek naar de verkeersmaatregelen bij de brugvariant, de ruimtelijke inpassing van een tunnel en de financiering van beide varianten wordt een beroep gedaan op de provincie Noord-Holland.

SB/Beleidscoordinatie & Communicatie
Winfried Lindeman, communicatieadviseur
023-5114901

---- --