NMBS

NMBS-investeringsbudget 2005 goedgekeurd


01/12/2004

De Raad van Bestuur van de NMBS heeft vandaag ingestemd met het investeringsbudget voor 2005. Het bedraagt 1,48 miljard; in 2004 was dat 1,51 miljard.

Het investeringsbudget voor 2005 ligt 134 miljoen lager dan vooropgesteld in het investeringsplan 2004-2007. Dit is het gevolg van de niet-gerealiseerde maar oorspronkelijk geplande prefinancieringen en een vermindering van de toelage van de Staat.

De enveloppe wordt verdeeld tussen de NMBS-Holding ( 143,5 miljoen) en haar twee filialen Infrabel ( 1 033,1 miljoen) en NMBS ( 298,5 miljoen) voor uitvoering van de investeringen.

De financieringsmiddelen voor dit budget zijn afkomstig van:
- de Federale Staat: 814,6 miljoen
- het GEN-fonds: 80 miljoen

- Publiek Private Partnership (PPP) Financiering: 6,5 miljoen (diabolo-project in de zone rond de luchthaven Brussel-Nationaal)
- eigen fondsen hst: 365,4 miljoen
- eigen fondsen klassiek: 162,3 miljoen

Het budget wordt aan volgende posten toegewezen:

· Klantenonthaal: 123,7 miljoen

Dit wordt gebruikt voor de renovatie, uitrusting en het onderhoud van de stationsgebouwen. In stations zoals Brussel-Centraal, Antwerpen-Centraal, Leuven, Namen of Luik kunnen de werkzaamheden worden verdergezet. In andere grote stations zoals Gent-Sint-Pieters, Brugge, Charleroi en Bergen worden volgend jaar omvangrijke projecten opgestart.
Andere werkzaamheden (parking, spooronderdoorgangen, perrons, fietseninstallaties...) staan ook op het programma in middelgrote en kleinere stations zoals Vilvoorde, Halle, Waregem, Mol, Saint-Ghislain of Hoei.

· Onderhoud van het spoorwegnet: 285,1 miljoen

Het onderhoud van het reizigers- en goederennetwerk behelst onder meer spoorvernieuwingen, het onderhoud van bovenleidingen en uitrustingenen van voedingsposten voor de geëlektrificeerde lijnen. De concentratie en de informatisering van de seinposten wordt voortgezet: in 2005 wordt hiervoor 55,2 miljoen uitgetrokken. De veiligheid op het spoor wordt hierdoor nog verhoogd.

· Uitbreiding van het klassieke spoorwegnet: 118,4 miljoen

Deze projecten beogen de exploitatieverbetering van het spoorwegnet (hogere snelheid, meer capaciteit, trajectverbeteringen van lijnen...) en een toename van de kwaliteit van de dienstverlening aan de klant. In deze rubriek staat onder andere:

- de ontwikkeling van het GSM-R-project, waardoor de communicatie tussen de personeelsleden die tussenkomen in het treinverkeer wordt geoptimaliseerd;

- uitbreiding van de spoorinstallaties in de haven van Antwerpen (rechter- en linkeroever);

- 3^de en 4^de spoor tussen Gent en Brugge;
- de boog van Leuven, waardoor de treinen vanuit Aarschot en verder een rechtstreekse verbinding met Brussel krijgen;
- de werkzaamheden van lange adem voor de vernieuwing van de bruggen tussen Erquelinnes en Charleroi.

Het diabolo-project dat de luchthaven Brussel-Nationaal zal ontsluiten krijgt voor 2005 een budget toegewezen van 10,1 miljoen, waarvan 6,5 miljoen zullen komen uit de afsluiting van een publiek private partnership.

Andere studies zijn aan de gang om te zoeken naar publiek private partnerships voor de projecten Liefkenshoektunnel, installaties van de haven van Zeebrugge, de containerterminal in de haven van Brussel en de modernisering van de as Brussel-Luxemburg.

· Hst-infrastructuur: 473,4 miljoen

De werken gaan verder met het oog op het indienstnemen van het volledige hogesnelheidsnet eind 2006 (midden 2007 voor het gedeelte Luik-Duitse grens).

· Treinmaterieel: 207,1 miljoen

Het budget 2005 voorziet in de eerste uitgaven voor de aankoop van een bijkomende reeks dubbeldeksrijtuigen M6, de nieuwe treinen Amsterdam Brussel die met 250 km/h zullen rijden, meerspanningslocomotieven en dieselrangeerlocomotieven. Er is ook een bedrag opgenomen om de renovatie van het huidig treinmaterieel verder te zetten.

· GEN-project: 80 miljoen

Het opgenomen budget voor het GEN-project zal enerzijds dienen voor de verdere werkzaamheden op het baanvak Watermaal Schuman Josaphat en de boog van Nossegem. Anderzijds kunnen de ontonteigeningen op de lijnen Brussel Ottighnies, Brussel Nijvel en Brussel Denderleeuw ermee worden gefinancierd.

Daarnaast is in een optionele enveloppe voorzien van 43 miljoen die kan worden vrijgemaakt in functie van de evolutie van het project en de beschikbare middelen van de Staat. Van dit bedrag is 23,1 miljoen voorbestemd voor de bestelling van GEN-treinmaterieel.

· Productiemiddelen: 144,1 miljoen

Dit omvat de uitrusting van de werkplaatsen (ateliers) en de vernieuwing van de informatica.


***

Ook met een iets lager investeringsbudget dan in 2004 zullen de NMBS-groep en haar filialen er in 2005 in slagen om de lopende projecten naar behoren uit te voeren en verder te gaan met de modernisering en beveiliging van het netwerk, de uitrusting en het materieel. De toegekende kredieten geven de middelen in handen om de inspanningen voor de verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening te bestendigen, in het belang van de klanten en de mobiliteit in België.