NMBS-investeringsbudget 2005 goedgekeurd
01/12/2004
De Raad van Bestuur van de NMBS heeft vandaag ingestemd met het
investeringsbudget voor 2005. Het bedraagt 1,48 miljard; in 2004 was
dat 1,51 miljard.
Het investeringsbudget voor 2005 ligt 134 miljoen lager dan
vooropgesteld in het investeringsplan 2004-2007. Dit is het gevolg van
de niet-gerealiseerde maar oorspronkelijk geplande prefinancieringen
en een vermindering van de toelage van de Staat.
De enveloppe wordt verdeeld tussen de NMBS-Holding ( 143,5 miljoen) en
haar twee filialen Infrabel ( 1 033,1 miljoen) en NMBS ( 298,5
miljoen) voor uitvoering van de investeringen.
De financieringsmiddelen voor dit budget zijn afkomstig van:
- de Federale Staat: 814,6 miljoen
- het GEN-fonds: 80 miljoen
- Publiek Private Partnership (PPP) Financiering: 6,5 miljoen
(diabolo-project in de zone rond de luchthaven Brussel-Nationaal)
- eigen fondsen hst: 365,4 miljoen
- eigen fondsen klassiek: 162,3 miljoen
Het budget wordt aan volgende posten toegewezen:
· Klantenonthaal: 123,7 miljoen
Dit wordt gebruikt voor de renovatie, uitrusting en het onderhoud van
de stationsgebouwen. In stations zoals Brussel-Centraal,
Antwerpen-Centraal, Leuven, Namen of Luik kunnen de werkzaamheden
worden verdergezet. In andere grote stations zoals Gent-Sint-Pieters,
Brugge, Charleroi en Bergen worden volgend jaar omvangrijke projecten
opgestart.
Andere werkzaamheden (parking, spooronderdoorgangen, perrons,
fietseninstallaties...) staan ook op het programma in middelgrote en
kleinere stations zoals Vilvoorde, Halle, Waregem, Mol,
Saint-Ghislain of Hoei.
· Onderhoud van het spoorwegnet: 285,1 miljoen
Het onderhoud van het reizigers- en goederennetwerk behelst onder meer
spoorvernieuwingen, het onderhoud van bovenleidingen en uitrustingenen
van voedingsposten voor de geëlektrificeerde lijnen. De concentratie
en de informatisering van de seinposten wordt voortgezet: in 2005
wordt hiervoor 55,2 miljoen uitgetrokken. De veiligheid op het spoor
wordt hierdoor nog verhoogd.
· Uitbreiding van het klassieke spoorwegnet: 118,4 miljoen
Deze projecten beogen de exploitatieverbetering van het spoorwegnet
(hogere snelheid, meer capaciteit, trajectverbeteringen van lijnen...)
en een toename van de kwaliteit van de dienstverlening aan de klant.
In deze rubriek staat onder andere:
- de ontwikkeling van het GSM-R-project, waardoor de
communicatie tussen de personeelsleden die tussenkomen in het
treinverkeer wordt geoptimaliseerd;
- uitbreiding van de spoorinstallaties in de haven van
Antwerpen (rechter- en linkeroever);
- 3^de en 4^de spoor tussen Gent en Brugge;
- de boog van Leuven, waardoor de treinen vanuit Aarschot en
verder een rechtstreekse verbinding met Brussel krijgen;
- de werkzaamheden van lange adem voor de vernieuwing van de
bruggen tussen Erquelinnes en Charleroi.
Het diabolo-project dat de luchthaven Brussel-Nationaal zal ontsluiten
krijgt voor 2005 een budget toegewezen van 10,1 miljoen, waarvan 6,5
miljoen zullen komen uit de afsluiting van een publiek private
partnership.
Andere studies zijn aan de gang om te zoeken naar publiek private
partnerships voor de projecten Liefkenshoektunnel, installaties van de
haven van Zeebrugge, de containerterminal in de haven van Brussel en
de modernisering van de as Brussel-Luxemburg.
· Hst-infrastructuur: 473,4 miljoen
De werken gaan verder met het oog op het indienstnemen van het
volledige hogesnelheidsnet eind 2006 (midden 2007 voor het gedeelte
Luik-Duitse grens).
· Treinmaterieel: 207,1 miljoen
Het budget 2005 voorziet in de eerste uitgaven voor de aankoop van een
bijkomende reeks dubbeldeksrijtuigen M6, de nieuwe treinen Amsterdam
Brussel die met 250 km/h zullen rijden, meerspanningslocomotieven en
dieselrangeerlocomotieven. Er is ook een bedrag opgenomen om de
renovatie van het huidig treinmaterieel verder te zetten.
· GEN-project: 80 miljoen
Het opgenomen budget voor het GEN-project zal enerzijds dienen voor de
verdere werkzaamheden op het baanvak Watermaal Schuman Josaphat en de
boog van Nossegem. Anderzijds kunnen de ontonteigeningen op de lijnen
Brussel Ottighnies, Brussel Nijvel en Brussel Denderleeuw ermee worden
gefinancierd.
Daarnaast is in een optionele enveloppe voorzien van 43 miljoen die
kan worden vrijgemaakt in functie van de evolutie van het project en
de beschikbare middelen van de Staat. Van dit bedrag is 23,1 miljoen
voorbestemd voor de bestelling van GEN-treinmaterieel.
· Productiemiddelen: 144,1 miljoen
Dit omvat de uitrusting van de werkplaatsen (ateliers) en de
vernieuwing van de informatica.
***
Ook met een iets lager investeringsbudget dan in 2004 zullen de
NMBS-groep en haar filialen er in 2005 in slagen om de lopende
projecten naar behoren uit te voeren en verder te gaan met de
modernisering en beveiliging van het netwerk, de uitrusting en het
materieel. De toegekende kredieten geven de middelen in handen om de
inspanningen voor de verbetering van de kwaliteit van de
dienstverlening te bestendigen, in het belang van de klanten en de
mobiliteit in België.
NMBS