Uit de eerste editie van de Bredase Detailhandelsmonitor, die de
gemeente Breda vandaag publiceert, blijkt dat Breda met een totale
winkelvloeroppervlakte van 324.000 vierkante meter de zevende plaats
inneemt op de Nederlandse winkelsteden ranglijst.
Uit de eerste editie van de Bredase Detailhandelsmonitor, die de
gemeente Breda vandaag publiceert, blijkt dat Breda met een totale
winkelvloeroppervlakte van 324.000 vierkante meter de zevende plaats
inneemt op de Nederlandse winkelsteden ranglijst. Overigens is die
omvang al weer toegenomen met circa 16.000 m2 met de afronding van de
derde en vierde fase van de woonboulevard. Die werd onlangs door
burgemeester Van der Velden geopend.
In verhouding tot het aantal inwoners neemt Breda met die omvang zelfs
de derde plaats op die lijst in. Met de samenstelling naar branche
loopt Breda goed in de pas met de 30 grootste Nederlandse steden.
Verschilpunten zijn het iets hogere percentage filiaalbedrijven, in
Breda 59% terwijl het landelijk gemiddelde 52% bedraagt, en het
relatief grote oppervlak aan woonwinkels. De Bredase Woonboulevard is
even groot als die van Utrecht. In dit opzicht delen beide steden de
derde plaats.
Trends
Breda kent net als andere grote steden de trends schaalvergroting,
thematische benadering en mengvormen van winkels, horeca en zakelijke
dienstverlening. Succesvol voorbeeld van de thematrend is de Bredase
Woonboulevard. Qua grootte de derde van het land en goed voor zon drie
miljoen bezoekers per jaar. Woonwinkels trokken vanuit het
stadscentrum naar deze locatie en in het centrum kwamen nieuwe
kledingzaken en exclusieve winkels. Deels zijn het filiaalbedrijven,
maar de historische binnenstad, het dwaalmilieu eromheen en de
inlopers huisvesten nog steeds veel unieke winkels. Daardoor is de
Bredase binnenstad aantrekkelijk voor funshoppers en toeristen uit een
grote regio. Wekelijks trekt de binnenstad zon 450.000 bezoekers.
Verzorgingsstructuur
Uit de detailhandelsmonitor blijkt tevens de sterke positie van de
wijkwinkelcentra en een wisselend beeld voor de buurtwinkelcentra.
Supermarkten krijgen weliswaar een steeds ruimer verzorgingsgebied,
maar door de combinatie van winkelfuncties met andere vormen van
horeca en dienstverlening kan iedereen in Breda voor de boodschappen
dicht bij huis terecht.
Monitoren
Omdat beleid en dagelijkse praktijk geen gescheiden werelden mogen
zijn, is begin 2002 in de detailhandelsnota vastgelegd dat specifieke
monitoring van de detailhandel zou plaatsvinden. Op die manier wordt
getoetst of de samen met partners uit de markt ontwikkelde
beleidsuitgangspunten in de praktijk aan de verwachtingen voldoen.
Bovendien kan met deze bewaking tijdig gesignaleerd worden of er
nieuwe ontwikkelingen in de markt zijn en of bijsturing van beleid en
activiteiten nodig is. De detailhandelsmonitor vormt een aanvulling op
de Economische Barometer en geeft, evenals bijvoorbeeld de
Vastgoedmonitor dat doet, meer in detail aan welke ontwikkelingen zich
in de sector aftekenen.
Breda, 1 december 2004
Gemeente Breda