Persbericht
|Datum |:|30 november 2004 | |Onderwerp |:|bereikbaarheid kust |Voortvarende aanpak bereikbaarheid Zandvoort en Bloemendaal
Om de bereikbaarheid van de regio Zandvoort-Bloemendaal structureel te verbeteren, hebben Gedeputeerde Staten (GS) van Noord-Holland hun fiat gegeven aan een samenhangend pakket maatregelen. Het dagelijks bestuur van Noord-Holland denkt hiervoor een bedrag van E 2.151.600 voor drie jaar nodig te hebben. Ook willen GS E 1.000.000 vrijmaken voor een reeks verkeersmaatregelen die de doorstroming moeten bevorderen door middel van 'dynamisch verkeersmanagement'.
Het gaat om maatregelen die het openbaar vervoer verbeteren, de automobilist verleiden de trein, bus of fiets te pakken, en parkeermogelijkheden voor de automobilist en fietser creëren. GS stellen voor het project te financieren vanuit de 'Extra Investeringsimpuls' - een totaalbedrag van 500 miljoen euro - waartoe Provinciale Staten (PS) dit jaar besloten. Over de precieze besteding van deze gelden besluiten PS volgend jaar.
De provincie werkt in het project nauw samen met de betrokken gemeenten Zandvoort, Bloemendaal, Haarlem en Heemstede. Het uitgangspunt is dat deze partners gezamenlijk 50% van de kosten dragen. Tot dusver staan de betrokken gemeenten borg voor E 1.150.000 (Zandvoort E 650.000 en Haarlem E 500.000). Betrokken gemeenten zien de maatregelen als een unieke kans om de slepende problematiek van de bereikbaarheid van de kust nu grondig en effectief aan te pakken. Partijen spannen zich in de benodigde financiën rond te krijgen.
Evaluatie maatregelen zomer 2004
Deze zomer is al een start gemaakt met de verbetering van de bereikbaarheid van de kust. De afgelopen zomer is een drietal maatregelen uitgevoerd :
. inzet van een strandbus van Zandvoort NS naar Bloemendaal aan Zee en Zandvoort Zuid ;
. inzet van een groep parkeerverwijzers ;
. opzetten van bewaakte fietsenstallingen Inmiddels is een evaluatie van genoemde maatregelen afgerond.
De gemeenten, diverse ondernemers, bewoners en andere betrokkenen hebben aangegeven tevreden te zijn met de voortvarende aanpak. Over de specifieke maatregelen zijn de belangrijkste conclusies:
. de strandbus heeft een goed resultaat gehad. Ondanks een matige start vanwege het aanhoudende slechte weer, hebben uiteindelijk 40.000 reizigers gebruik gemaakt van de strandpendel. Het potentieel wordt geschat op 80.000 à 100.000 reizigers per jaar ;
. De bewaakte fietsenstallingen hebben bewezen in een behoefte te voorzien, hoewel er beduidend minder fietsers van de voorziening gebruik hebben gemaakt dan verwacht (7.500 in plaats van de verwachte 30.000) ;
. Dankzij de parkeerverwijzers werd de doorstroming verbeterd (vooral op de Zandvoortselaan) en kon de strandpendel vlot doorrijden. Op alle onderdelen zijn ook verbeterpunten aangegegeven.
Maatregelenpakket 2005-2007
Met de betrokken gemeenten is een samenhangend pakket maatregelen uitgewerkt. Hierbij is het uitgangspunt dat de kust op de meeste dagen probleemloos bereikbaar zal zijn. Drie à vier dagen per jaar - de absolute topdagen - zullen een probleem blijven: het zou namelijk zeer grootschalige en dure maatregelen vergen om ook voor deze paar topdagen maatregelen te treffen.
De gekozen maatregelen zijn getoetst op haalbaarheid, draagvlak en effecten. Het gaat onder andere om :
. verbetering van openbaar-vervoervoorzieningen, onder andere invoering en optimalisering van P+R terreinen met goed voor- en natransport, invoering van snelle busverbindingen en een betere benutting van de treincapaciteit ;
. voortzetting van de strandbus van Zandvoort NS naar Bloemendaal aan Zee en Zandvoort Zuid ;
. een samenhangend pakket fietsmaatregelen (onder andere aanpassing van de bewaakte fietsenstallingen) ;
. maatregelen ten behoeve van de doorstroming van het autoverkeer, onder andere continuering van de parkeerverwijzers, een parkeerverwijssysteem en op termijn het ontwikkelen van een Dynamisch Verkeers Management (DVM) systeem voor heel Zuid-Kennemerland. Provincie en gemeenten zullen genoemde maatregelen door middel van een gerichte publiekscampage onder de aandacht van het publiek brengen.
---- --