Ingezonden persbericht


Persbericht

Uden, 1 december 2004

Xeeper BV vordert schadebedrag van acht miljoen euro

DSB in kort geding gedagvaard

UDEN - Internetbedrijf Xeeper BV (met werkmaatschappij Debet Card Services BV, voorheen DSB Shop BV) heeft het concern DSB, bekend van onder meer Postkrediet, Frisia, Lenen.nl en Becam, op 16 december 2004 om 14.30 uur voor de Rechtbank in Rotterdam in kort geding gedagvaard voor betaling van openstaande facturen voor een totaal van driehonderdduizend euro. DSB heeft facturen nimmer betwist noch voldaan. Eerder gaf DSB te kennen facturen wel te willen voldoen, mits Xeeper DSB zou vrijwaren voor verdere juridische procedures, eerst nadat Xeeper DSB erop had gewezen dat een groot aantal onrechtmatigheden op het adres van DSB had plaatsgevonden in het kader van een gesloten samenwerkingsovereenkomst voor kredietbemiddeling. DSB was daarnaast BTW verschuldigd over verstuurde facturen. Tot op heden heeft zij ook de BTW niet voldaan, ondanks bindende uitspraken van de Belastingdienst.

Inmiddels heeft Xeeper tevens een bodemprocedure aanhangig gemaakt bij de Rechtbank te Rotterdam. Los van openstaande facturen vordert het Internetbedrijf in kort geding een totaal schadebedrag van acht miljoen euro. Er lijkt op grote schaal sprake te zijn geweest van manipulatie van computersystemen op door haar aangebrachte aanvragen als kredietbemiddelaar voor consumptief krediet. Daarover zouden vergoedingen verschuldigd zijn in het kader van klantrecht en kredietprovisies. Een eerder ter hand gesteld conceptrapport van een intern uitgevoerd onderzoek door de eigen accountantsdienst van DSB, toont volgens Xeeper aan dat de administratie en afhandeling door DSB niet sluitend is. Daarnaast zijn volgens het Internetbedrijf zo'n vijfentwintigduizend aangeleverde klantadressen niet verantwoord conform de overeengekomen service level agreements en acceptatierichtlijnen van DSB Bank NV. DSB stelt dat klantadressen zoek zijn geraakt, niet langer zijn te reproduceren of dat data al bekend zou zijn. Klanten bleken na enquête door Xeeper te kunnen beschikken over een geldlening of vervolgaanbieding krediet door DSB.

Extern onderzoek door Xeeper ontbreekt, omdat DSB ondanks het verzoek van Xeeper geen toestemming heeft gegeven om contraonderzoek te laten uitvoeren door haar accountant PriceWaterhouseCoopers (afdeling Disputes, Analysis & Investigations) in de systemen van DSB. In kort geding zal Xeeper onder meer op zeer korte termijn betaling van openstaande facturen, voorlopige voorziening schade, toestemming voor contraonderzoek en verbod op uitgifte van een door Europay goedgekeurde Maestro debetcard van het label GO!Card vorderen.

Noot voor de redactie (