ERNST AND YOUNG
Ernst & Young: onderzoek media- en entertainmentsector
Media- en entertainmentsector naarstig op zoek naar
financiële managers met kennis van nieuwste snufjes
Wereldwijd rapport schetst snelle verandering media- en entertainment
sector door invoering van digitale- en breedbandtechnologie
AMSTERDAM, 1 DECEMBER 2004 - Wereldwijd richten media en entertainment
bestuurders zich op de invloed van technologie op hun sector.
Onderzoek door Ernst & Young toont aan dat zij het aantrekken van meer
technisch onderlegde managers van cruciaal belang achten voor het
toekomstige succes van hun onderneming. De bestuurders die aan het
onderzoek deelnamen menen ook dat het opslaan en aanbieden van
informatie in digitale vorm (digitization of content) en de steeds
grootschaligere invoering van breedband distributietechnologieën de
bestaande businessmodellen aanzienlijk zullen veranderen.
Het onderzoek 'Fast Forward: Technology Propels Media & Entertainment
CEO's into the Future', is gebaseerd op uitgebreid onderzoek in de
bedrijfstak, waaronder diepgaande discussies met 23 CEO's, CFO's en
vooraanstaande financieel belanghebbenden zoals topbestuurders van
grote wereldwijde ondernemingen als The Walt Disney Group, Viacom,
Inc., Time Warner, Inc. Sony Corporation of America, Reuters Group
plc., Metro-Goldwyn-Mayer, Inc., Liberty Media Corporation, EMI Group
plc, The Direct TV Group, Inc. en Clear Channel Communications. De
gezamenlijke jaarlijkse omzet van de media- en
entertainmentondernemingen die hebben deelgenomen bedroeg 214 miljard
dollar (FY03); de gezamenlijke marktkapitalisatie circa 340 miljard
dollar.
Eugène Bartman, partner bij Ernst & Youngs Media en Entertainment
groep: 'Door de snelheid van de technologische veranderingen waarmee
de media- en entertainmentsector in Europa en de hele wereld wordt
geconfronteerd, hebben ondernemingen wereldwijd te maken met
strategische uitdagingen en onzekerheden. Beleid maken lijkt op
schieten op een bewegend doel vanuit een Ferrari die 200 kilometer per
uur rijdt. Daarom vinden bestuurders dat zij nieuw talent moeten
aantrekken voor hun managementteam. Talent dat beter in staat is de
continue wijzigingen te begrijpen en daarop in te spelen.'
De trends uit het onderzoek zijn volgens Bartman zeer belangrijk voor
de Nederlandse media- en entertainmentindustrie: 'Nederland is geen
eiland. Trends uit de Verenigde Staten waaien gemakkelijk over.
Nederland moet rekening houden met de sterke opkomst van digitale
televisie en digitale videorecorders (DVR's). In de Verenigde Staten
denkt men dat in 2007 al zo'n 24,7 miljoen Amerikaanse huishoudens
gebruikmaakt van een DVR. Dit zal ertoe leiden dat de sector veel
advertentie-inkomsten gaat mislopen. Tenzij het een manier weet te
vinden om hierop in te springen. Het lijkt er nu op dat de sector
alleen bezig is met bestrijding van deze ontwikkelingen.'
Met het oog op de snelle veranderingen die hun bedrijfstak ondergaat,
is het aantrekken van mensen met de juiste kennis en expertise een
prioriteit voor media- en entertainmentondernemingen. Het samenstellen
van een adequaat managementteam werd door 75 procent van de deelnemers
meer dan welke andere factor genoemd als de belangrijkste interne
succesfactor. Technologische en financiële kennis beschouwen de
bestuurders als een vaardigheid waarmee de toekomstige generatie
managers zich zal onderscheiden.
Resultaten van het onderzoek waren onder meer:
- De invoering van technologieën die de sector veranderen vindt in een
steeds sneller tempo plaats, waarbij ook de consument de nieuwe trends
ongekend snel oppakt (zie figuur 1).
- 75 procent van de bestuurders die deelnamen aan het onderzoek
stelden dat digitale videorecorders (DVR) naar alle waarschijnlijkheid
de grootste verandering teweeg zullen brengen voor de industrie.
- Het gebruik van DVR's, die kijkers in staat stelt een
televisieprogramma te pauzeren en daarna verder te kijken zonder iets
te missen terwijl de DVR tegelijkertijd doorgaat met opnemen - en op
die manier reclamespots te omzeilen - zal in Europa in rap tempo
toenemen, tot 6,5 miljoen huishoudens 2007.
- Naar verwachting zullen in 2007 circa 24,7 miljoen Amerikaanse
huishoudens een DVR hebben, waardoor ongeveer 12,5 procent van de
traditionele tv-reclames (ter waarde van 4 miljard dollar) in het
geding zal komen.
- Binnen de media- en entertainmentsector boekt software voor
elektronische spelletjes de grootste resultaatsgroei vóór rente,
belastingen en afschrijvingen (EBITDA).
- Een impuls van nieuwe managers met betere technologische en
financiële vaardigheden wordt gezien als de kritieke factor voor het
succes van de media- en entertainmentsector. 47% van de bestuurders
voorspelde dat deze vaardigheden prominenter aanwezig zullen zijn in
toekomstige managementteams.
- Hoewel televisie-uitzendingen een van de meest winstgevende
onderdelen van de media- en entertainmentsector zijn, vinden
bestuurders dit het onderdeel dat in de toekomst het moeilijkst zal
bloeien en groeien.
- De muziekindustrie heeft veel te lijden van piraterij die mogelijk
wordt gemaakt door content digitization en heeft nu de laagste
winstmarges in de bedrijfstak.
- Kabelexploitanten hebben in Europa niet zo goed gepresteerd als in
de Verenigde Staten, maar werden door bestuurders genoemd als het
segment dat in de komende jaren zal opbloeien.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Toby Ellson,
woordvoerder Ernst & Young, 010 406 53 64
01 dec 04 12:11