ERNST AND YOUNG

Ernst & Young: onderzoek media- en entertainmentsector

Media- en entertainmentsector naarstig op zoek naar financiële managers met kennis van nieuwste snufjes

Wereldwijd rapport schetst snelle verandering media- en entertainment sector door invoering van digitale- en breedbandtechnologie

AMSTERDAM, 1 DECEMBER 2004 - Wereldwijd richten media en entertainment bestuurders zich op de invloed van technologie op hun sector. Onderzoek door Ernst & Young toont aan dat zij het aantrekken van meer technisch onderlegde managers van cruciaal belang achten voor het toekomstige succes van hun onderneming. De bestuurders die aan het onderzoek deelnamen menen ook dat het opslaan en aanbieden van informatie in digitale vorm (digitization of content) en de steeds grootschaligere invoering van breedband distributietechnologieën de bestaande businessmodellen aanzienlijk zullen veranderen.

Het onderzoek 'Fast Forward: Technology Propels Media & Entertainment CEO's into the Future', is gebaseerd op uitgebreid onderzoek in de bedrijfstak, waaronder diepgaande discussies met 23 CEO's, CFO's en vooraanstaande financieel belanghebbenden zoals topbestuurders van grote wereldwijde ondernemingen als The Walt Disney Group, Viacom, Inc., Time Warner, Inc. Sony Corporation of America, Reuters Group plc., Metro-Goldwyn-Mayer, Inc., Liberty Media Corporation, EMI Group plc, The Direct TV Group, Inc. en Clear Channel Communications. De gezamenlijke jaarlijkse omzet van de media- en
entertainmentondernemingen die hebben deelgenomen bedroeg 214 miljard dollar (FY03); de gezamenlijke marktkapitalisatie circa 340 miljard dollar.

Eugène Bartman, partner bij Ernst & Youngs Media en Entertainment groep: 'Door de snelheid van de technologische veranderingen waarmee de media- en entertainmentsector in Europa en de hele wereld wordt geconfronteerd, hebben ondernemingen wereldwijd te maken met strategische uitdagingen en onzekerheden. Beleid maken lijkt op schieten op een bewegend doel vanuit een Ferrari die 200 kilometer per uur rijdt. Daarom vinden bestuurders dat zij nieuw talent moeten aantrekken voor hun managementteam. Talent dat beter in staat is de continue wijzigingen te begrijpen en daarop in te spelen.'

De trends uit het onderzoek zijn volgens Bartman zeer belangrijk voor de Nederlandse media- en entertainmentindustrie: 'Nederland is geen eiland. Trends uit de Verenigde Staten waaien gemakkelijk over. Nederland moet rekening houden met de sterke opkomst van digitale televisie en digitale videorecorders (DVR's). In de Verenigde Staten denkt men dat in 2007 al zo'n 24,7 miljoen Amerikaanse huishoudens gebruikmaakt van een DVR. Dit zal ertoe leiden dat de sector veel advertentie-inkomsten gaat mislopen. Tenzij het een manier weet te vinden om hierop in te springen. Het lijkt er nu op dat de sector alleen bezig is met bestrijding van deze ontwikkelingen.'

Met het oog op de snelle veranderingen die hun bedrijfstak ondergaat, is het aantrekken van mensen met de juiste kennis en expertise een prioriteit voor media- en entertainmentondernemingen. Het samenstellen van een adequaat managementteam werd door 75 procent van de deelnemers meer dan welke andere factor genoemd als de belangrijkste interne succesfactor. Technologische en financiële kennis beschouwen de bestuurders als een vaardigheid waarmee de toekomstige generatie managers zich zal onderscheiden.

Resultaten van het onderzoek waren onder meer:

- De invoering van technologieën die de sector veranderen vindt in een steeds sneller tempo plaats, waarbij ook de consument de nieuwe trends ongekend snel oppakt (zie figuur 1).

- 75 procent van de bestuurders die deelnamen aan het onderzoek stelden dat digitale videorecorders (DVR) naar alle waarschijnlijkheid de grootste verandering teweeg zullen brengen voor de industrie.
- Het gebruik van DVR's, die kijkers in staat stelt een televisieprogramma te pauzeren en daarna verder te kijken zonder iets te missen terwijl de DVR tegelijkertijd doorgaat met opnemen - en op die manier reclamespots te omzeilen - zal in Europa in rap tempo toenemen, tot 6,5 miljoen huishoudens 2007.

- Naar verwachting zullen in 2007 circa 24,7 miljoen Amerikaanse huishoudens een DVR hebben, waardoor ongeveer 12,5 procent van de traditionele tv-reclames (ter waarde van 4 miljard dollar) in het geding zal komen.

- Binnen de media- en entertainmentsector boekt software voor elektronische spelletjes de grootste resultaatsgroei vóór rente, belastingen en afschrijvingen (EBITDA).

- Een impuls van nieuwe managers met betere technologische en financiële vaardigheden wordt gezien als de kritieke factor voor het succes van de media- en entertainmentsector. 47% van de bestuurders voorspelde dat deze vaardigheden prominenter aanwezig zullen zijn in toekomstige managementteams.

- Hoewel televisie-uitzendingen een van de meest winstgevende onderdelen van de media- en entertainmentsector zijn, vinden bestuurders dit het onderdeel dat in de toekomst het moeilijkst zal bloeien en groeien.

- De muziekindustrie heeft veel te lijden van piraterij die mogelijk wordt gemaakt door content digitization en heeft nu de laagste winstmarges in de bedrijfstak.

- Kabelexploitanten hebben in Europa niet zo goed gepresteerd als in de Verenigde Staten, maar werden door bestuurders genoemd als het segment dat in de komende jaren zal opbloeien.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Toby Ellson, woordvoerder Ernst & Young, 010 406 53 64


01 dec 04 12:11