Gemeente Breda

Organisatie Gemeente Breda toegerust voor toekomst

De gemeente Breda vernieuwt de ambtelijke organisatie. De belangrijkste wijziging is dat het huidige model met zelfstandige diensten verdwijnt om plaats te maken voor een plattere organisatie. Een centrale directieraad stuurt integraal de organisatie aan. Politiek, bestuur, beleid en uitvoering komen zo in een logischer verhouding tot elkaar te staan. De gemeente presenteert zich na de veranderingen meer als een eenheid naar buiten toe. Rond de verkiezingen van 2006 is de organisatieverandering afgerond. De medewerkers van de gemeente Breda zijn vandaag geïnformeerd over de plannen.

Directieraad en programmas

De belangrijkste verandering is de installatie van een directieraad die in overleg met het college van burgemeester en wethouders de uitvoering van vier programmas aanstuurt. De huidige diensten verdwijnen. Het eerste programma is de Ontwikkeling van de stad, zowel ruimtelijk, sociaal-economisch als cultureel. Het tweede is het beheer van de stad, sociaal-economisch en cultureel. Het fysieke beheer van de stad is het derde programma. Het vierde programma omvat de dienstverlening. De programmas vormen straks ook de basis voor de collegeonderhandelingen en de structuur van het Programakkoord. De directieraad in oprichting wordt gevormd door de heren B. Ouwerkerk, A. van der Zee, A. van Vliet, R. de Feber, R. Meulenbroek, C. Post en G. Endedijk.

Organisatiestructuur

Drie cirkels van afdelingen rond de directieraad gaan de programmas uitvoeren. De eerste cirkel wordt direct door de directieraad aangestuurd. De directe aansturing neemt af naarmate de cirkel verder van de directieraad afligt. Het gevolg is dat er minder lagen in de organisatie zijn. En dus ook minder leiding en minder overleg. Ambtenaren werken veel directer voor de stad. Los hiervan komt een service centrum waarin alle middelenfuncties personeel, informatie, organisatie, financiën, juridische zaken en communicatie worden ondergebracht.

Personele consequenties

De meeste personele consequenties van de organisatorische verandering zitten in de ondersteunende functies en bij de leidinggevenden. Daar houdt de organisatie mensen over. Er vallen naar verwachting geen gedwongen ontslagen, maar er zijn mensen die een andere plek in de organisatie krijgen of moeten omkijken naar een baan buiten de gemeente. Daarnaast zijn er plannen voor een regeling die ambtenaren, die 58-plussers in 2005 in staat stelt om eerder te stoppen met werken. Hierdoor ontstaat ook ruimte in het personeelsbestand.

Aanleiding organisatieontwikkeling

Ontwikkelingen op het terrein van internet, de invoering van het dualisme en grote projecten als Via Breda en De Nieuwe Mark vormden de aanleiding voor een doorontwikkeling van de gemeentelijke organisatie. Door een grote zelfstandigheid van de huidige diensten is in beleid en uitvoering verkokering ontstaan hetgeen een goede samenwerking en een efficiënte uitvoering van beleid in de weg staat. De nieuwe structuur moet hier antwoord op geven.

Breda, 1 december 2004