Organisatie Gemeente Breda toegerust voor toekomst
De gemeente Breda vernieuwt de ambtelijke organisatie. De
belangrijkste wijziging is dat het huidige model met zelfstandige
diensten verdwijnt om plaats te maken voor een plattere organisatie.
Een centrale directieraad stuurt integraal de organisatie aan.
Politiek, bestuur, beleid en uitvoering komen zo in een logischer
verhouding tot elkaar te staan. De gemeente presenteert zich na de
veranderingen meer als een eenheid naar buiten toe. Rond de
verkiezingen van 2006 is de organisatieverandering afgerond. De
medewerkers van de gemeente Breda zijn vandaag geïnformeerd over de
plannen.
Directieraad en programmas
De belangrijkste verandering is de installatie van een directieraad
die in overleg met het college van burgemeester en wethouders de
uitvoering van vier programmas aanstuurt. De huidige diensten
verdwijnen. Het eerste programma is de Ontwikkeling van de stad, zowel
ruimtelijk, sociaal-economisch als cultureel. Het tweede is het beheer
van de stad, sociaal-economisch en cultureel. Het fysieke beheer van
de stad is het derde programma. Het vierde programma omvat de
dienstverlening. De programmas vormen straks ook de basis voor de
collegeonderhandelingen en de structuur van het Programakkoord. De
directieraad in oprichting wordt gevormd door de heren B. Ouwerkerk,
A. van der Zee, A. van Vliet, R. de Feber, R. Meulenbroek, C. Post en
G. Endedijk.
Organisatiestructuur
Drie cirkels van afdelingen rond de directieraad gaan de programmas
uitvoeren. De eerste cirkel wordt direct door de directieraad
aangestuurd. De directe aansturing neemt af naarmate de cirkel verder
van de directieraad afligt. Het gevolg is dat er minder lagen in de
organisatie zijn. En dus ook minder leiding en minder overleg.
Ambtenaren werken veel directer voor de stad. Los hiervan komt een
service centrum waarin alle middelenfuncties personeel, informatie,
organisatie, financiën, juridische zaken en communicatie worden
ondergebracht.
Personele consequenties
De meeste personele consequenties van de organisatorische verandering
zitten in de ondersteunende functies en bij de leidinggevenden. Daar
houdt de organisatie mensen over. Er vallen naar verwachting geen
gedwongen ontslagen, maar er zijn mensen die een andere plek in de
organisatie krijgen of moeten omkijken naar een baan buiten de
gemeente. Daarnaast zijn er plannen voor een regeling die ambtenaren,
die 58-plussers in 2005 in staat stelt om eerder te stoppen met
werken. Hierdoor ontstaat ook ruimte in het personeelsbestand.
Aanleiding organisatieontwikkeling
Ontwikkelingen op het terrein van internet, de invoering van het
dualisme en grote projecten als Via Breda en De Nieuwe Mark vormden de
aanleiding voor een doorontwikkeling van de gemeentelijke organisatie.
Door een grote zelfstandigheid van de huidige diensten is in beleid en
uitvoering verkokering ontstaan hetgeen een goede samenwerking en een
efficiënte uitvoering van beleid in de weg staat. De nieuwe structuur
moet hier antwoord op geven.
Breda, 1 december 2004
Gemeente Breda