Gemeente Hoogeveen

19 november 2004
Gemeente opent Zorgloket Hoogeveen bij Bethesda
Woensdag 1 december gaat het Zorgloket Hoogeveen van start in de entreehal van ziekenhuis Bethesda. In het Zorgloket worden verschillende zorgdiensten samengevoegd om de klant beter te kunnen bedienen. Het Zorgloket is bedoeld voor iedereen die zelfstandig woont of wil wonen en ondersteuning hierbij nodig heeft. Het motto is âSamen naar zelfstandigheid.â

Het Zorgloket Hoogeveen is een bundeling van de WVG-balie, het Lokaal Loket en het RIO. De WVG-balie (Wet Voorzieningen Gehandicapten) van de gemeente is nu nog aan de De Vos van Steenwijklaan. Het Lokaal Loket van SWW (Stichting Welzijnswerk) is nu nog aan Het Haagje. Het contact met het RIO (Regionaal Indicatieorgaan) verloopt nu nog vooral telefonisch en schriftelijk. In het nieuwe Zorgloket gaan deze drie diensten samen. De WVG-balie en het Lokaal Loket gaan na 1 december (geleidelijk) verdwijnen.

Het Zorgloket helpt Hoogeveners zo goed en zo lang mogelijk zelfstandig te functioneren. Vandaar het motto âSamen naar zelfstandigheidâ. Men kan er terecht voor informatie en advies op het gebied van ondersteuning, wonen, welzijn, vervoer en zorg. Daarnaast kan men er een WVG- en AWBZ-aanvraag indienen. Ook aanmelden voor andere diensten is mogelijk. Het Zorgloket is vooral gericht op ouderen, gehandicapten en mensen met een chronische ziekte.

Eén loket betekent dat klanten niet langs meerdere instanties hoeven. Elke vraag wordt op maat afgehandeld. Dat gebeurt ook als de vraag te maken heeft met andere instanties dan gemeente, SWW en RIO.

Het loket is te vinden in de entreehal van ziekenhuis Bethesda. Het maakt onderdeel uit van een te vormen Zorgplein Hoogeveen, met meerdere zorgaanbieders. De leiding van het Zorgloket ligt bij de gemeente. Na het eerste jaar beslist de gemeente over de definitieve locatie van het Zorgloket. De reacties van klanten spelen een belangrijke rol bij deze keus.

Het Zorgloket Hoogeveen biedt momenteel ruim twintig producten en diensten aan. In het kader van de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) zijn dit: Ondersteunende begeleiding, Huishoudelijke verzorging, Persoonlijke verzorging, Verpleging, Activerende begeleiding, Behandeling en Verblijf. In het kader van de WVG (Wet Voorzieningen Gehandicapten) zijn dit: Woonvoorziening, Vervoersvoorziening en Rolstoel. De overige voorzieningen zijn: Parkeren (gehandicaptenparkeerkaart en âplaats), Maaltijden, Klussendienst, Dagopvang, Meer Bewegen voor Ouderen, Vrijwillige thuishulp, Vrijwillig terminale thuishulp, Mantelzorg begeleid, Personenalarmering, Cursussen/educatie, Sociaal-culturele activiteiten, Invullen formulieren en Aangepaste woningen.

De openingstijden zijn elke werkdag van 8.30 tot 16.00 uur. Het Zorgloket is telefonisch bereikbaar via (0528) 231313. Mailen kan via zorgloket@hoogeveen.nl. Het internetadres is
www.hoogeveen.nl/zorgloket. Het loket is open vanaf 1 december 8.30 uur. Later die dag is de officiële opening.