Provincie Zeeland

Trajectcontrole op de Zeelandbrug

Op 12 november wordt op de Zeelandbrug het eerste

trajectcontrolesysteem in Zeeland in werking gesteld. Om 10.00 uur nemen mr. drs. A.J.G. Poppelaars, lid van Gedeputeerde Staten van Zeeland en mr. J. Spee van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie het trajectcontrolesysteem officieel in gebruik.

De politie, het Openbaar Ministerie en de provincie Zeeland willen het mogelijke doen om verkeersongevallen op de Zeelandbrug te voorkomen. Nu rijdt 30% van de weggebruikers op de Zeelandbrug harder dan 80 km/u. De installatie van het trajectcontrolesysteem zorgt ervoor, dat de weggebruikers zich zullen houden aan de voorgeschreven snelheid van maximaal 80 km/u.

In combinatie met het al eerder ingestelde inhaalverbod en de geplaatste

barriers aan weerszijden van de Zeelandbrug, zal het trajectcontrolesysteem

de verkeersveiligheid aanzienlijk verbeteren.

Dat is noodzakelijk aangezien de brug een kwetsbare verbinding vormt tussen Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland. De brug is immers bij een ongeval niet of nauwelijks te gebruiken, waardoor filevorming en verkeersonveiligheid kunnen ontstaan. Tevens is hulpverlening op de Zeelandbrug bijzonder lastig vanwege de beperkt beschikbare ruimte.

Kenmerken trajectcontrole

Trajectcontrole is een relatief nieuwe manier om snelheden te meten en overtreders te bekeuren. Kenmerkend is dat de snelheid niet op één punt wordt gemeten, maar dat het om de gemiddelde snelheid over een langere afstand gaat. Trajectcontrole werkt in principe zeven dagen per week en 24 uur per dag. Weggebruikers blijken zich met trajectcontrole goed aan de snelheidslimiet te houden Door trajectcontrole worden de snelheidsverschillen tussen de weggebruikers kleiner. Dit komt de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en het milieu ten goede.

Techniek Bij trajectcontrole hangen cameras op verschillende punten langs de weg, die opnames maken van iedere passerend voertuig. Met deze beelden berekent een computer de gemiddelde snelheid. Ligt de snelheid hoger dan de maximumsnelheid, dan krijgt de weggebruiker een bekeuring thuis gestuurd. Als het systeem is ingeschakeld, is de pakkans 100%. Trajectcontrole is niet bedoeld als vervanging van de flitspalen, maar is een aanvulling op de bestaande controlemethoden zoals flitspalen en mobiele handhavingsapparatuur.

8 november 2004, Ingrid de Kubber, tel.: (0118) 631824, nr. 109/04